• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126658
+
-

تازه‌های نشر


   طلای سیاه در مس داستان

کتاب «طلای سیاه در مس داستان» به قلم نسیم خلیلی از سوی نشر خزه منتشر شد. «درآمدی بر بازتاب نفت و غرب در ادبیات داستانی و خاطرات ایرانیان» عنوان فرعی این کتاب است که در چهار فصل سامان یافته است: «دیگر نفت مال خودمان است: مصدق و نفت»، «بازنمایی غرب»، «قهر و غضب در برابر کارفرمای غربی» و «از کوچ اساطیری به سمت کمپانی تا سقوط از تخته‌های بیست‌متری». این پژوهش در واقع تنیده‌ای است از دو موضوع «نفت» و «غرب» و بازنمایی آنها در ادبیات معاصر ایران؛ با این توضیح که نویسنده ذیل گستره‌ اصلی ادبیات، دو گونه‌ ادبی داستان را بیشتر و خاطرات را کمتر به‌عنوان منابع اصلی خود در این پژوهش برگزیده است. کتاب در ۱۹۰ صفحه، با بهای ۳۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

   زیر تیغ ستاره جبار 

کتاب «زیر تیغ ستاره جبار» با ترجمه علیرضا کیوانی‌نژاد از سوی نشر بیدگل منتشر شد. این کتاب نوشته هِدا مارگولیوس کووالی، خاطرات این بازمانده اردوگاه‌های کار اجباری را در بر می‌گیرد. خانم مارگولیوس که نویسنده و مترجم بوده از دست نازی‌ها فرار می‌کند و به دام کمونیست‌هایی می‌افتد که آن روزها بر اروپای شرقی، حکمرانی می‌کردند. کووالی راوی درد و رنج انسان‌هایی است که آن روزها تنها آرزوی‌شان لقمه نانی بود و قدری آرامش اما چیزی جز گلوله و شکنجه، نصیبشان نشد. انتشارات بیدگل این کتاب را در ۲۵۲ صفحه، به قیمت ۴۸ هزار تومان منتشر کرده است.

   مرصادالعباد

«مرصادالعباد» اثر شیخ نجم‌الدین رازی از نفایس متون منثور و آثار نغز عرفانی فارسی است که مقارن حمله مغول در سال‌های 618و 630 تالیف شده و از همان زمان به‌عنوان رایج‌ترین متن عرفانی مورد مراجعه و استفاده عرفا و ادبا بوده است. این کتاب از جهت اشتمال بر یک دوره تعلیمات عرفانی و به‌صورتی کامل در نوع خود کم‌نظیر، از نظر شیوایی و در برداشتن تعبیرات فصیح و نکات نادر لغوی و دستوری از شاهکارهای گران‌مایه زبان فارسی محسوب می‌شود. این اثر جاودانی در پنج باب تالیف شده و باب پنجم آن شامل نکاتی ارزنده از زندگی طبقات مختلف مردم و آیینه روشنی از وضع اجتماعی ایران در روز‌های جنگ و کشتار مغول است که همواره مرجع موثق و معتمدی برای محققان خواهد بود. انتشارات علمی و فرهنگی چاپ جدید این اثر خواندنی را در 798صفحه به بهای 90هزار تومان منتشر کرده است.

   این من‌های بازیگوش

کتاب «این من‌های بازیگوش» تازه‌ترین اثر سیدعلی شجاعی و دومین کتاب از مجموعه «زیست اخلاق‌مدار» برای کودکان است که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
این من‌های بازیگوش با یک اتفاق بزرگ و عجیب شکل می‌گیرد. در یک نیمه شب بزرگ‌ترین درخت شهر بر اثر توفان از جا کنده می‌شود و بزرگ‌ترین خیابان شهر را می‌بندد. در این میان هر کس در مواجهه با این اتفاق به فکر کاری می‌افتد؛ از عکس گرفتن با درخت تا برداشتن شاخه‌ای و… کتاب در ادامه به شرح این مسئله می‌پردازد که اگر مجموعه‌ای از این «من‌ها» در کنار هم به یک «ما» مبدل شوند، می‌توانند مشکلات بزرگی مانند برداشتن درخت شکسته از خیابان را حل کنند. کتاب در متن خود سعی کرده با روایتی داستانی و با طرح سؤالاتی آنها را به سمت حرکت در فعالیتی جمعی هدایت کند و از کار فردی و تنها به‌خود اندیشیدن دور کند. انتشارات نیستان این کتاب را که با تصویرگری‌های یگانه یعقوب‌نژاد نیز همراه است، در 36صفحه با قطع رحلی و شمارگان هزار نسخه به بهای 57هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید