• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126566
+
-

نوار زندگی مهندس اوتنز جمع شد

نوار زندگی مهندس اوتنز جمع شد

مسعود میر

 یک کم بزن عقب دوباره گوش کنم. خب اینها را فهمیدم که لو اوتِنز، مهندس هلندی و مخترع نوارهای کاست در سن 94سالگی درگذشته است. بیشتر بزن عقب، برو طرف A نوار، همان اول‌ها.آهان، همین‌جا. جایی که مهندس اوتنز در سال1960 ریاست واحد توسعه محصول شرکت فیلیپس را بر عهده گرفت. 2سال بعد بود که او و تیم همکارانش بالاخره نوار کاست را ساختند تا در عمل ثابت شود مهندسی که از بزرگی و زمختی صفحه‌های موسیقی کلافه است و دنبال چیزی می‌گشت که در جیب جا شود و انداره پاکت سیگار باشد، باید برای آرزو و خواسته‌اش دست به‌کار می‌شد. 
سال1963 نوار کاست فیلیپس در نمایشگاه الکترونیک رادیو برلین معرفی و خلاصه اینکه شگفتی بزرگ دنیای موسیقی خلق شد. حالا کمی نوار را جلو ببر، خب. نوارهای کاست ابتدا برای ضبط صدا به‌مدت 60دقیقه ساخته شدند اما بعدها نوارهای 45، 90 و 120دقیقه‌ای هم به بازار آمد و دسته‌گل مهندس هلندی دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بود. در همه خانه‌ها چندتایی نوار کاست محبوب یافت می‌شد و از شاخ آفریقا تا جنوبگان می‌شد با یک کاست سفر کرد به دنیای نوا و آواز. حالا بماند که وقتی واکمن‌های شرکت سونی از راه رسیدند، چه قیامتی به پا شد و کاست‌ها چقدر بیشتر از قبل به بساط و لوازم شخصی ما نفوذ کردند. حالا دو‌باره نوار را برگردان به طرف B تا یادآوری کنم از لحظه عرضه اختراع آقای اوتنز هلندی تا زمانی که نوار زندگی‌اش جمع شد، حدود 100میلیارد نوار کاست در دنیا عرضه شده بود.
مهندس تازه طبق شناسنامه در گروه سالمندان طبقه‌بندی می‌شد که خودش نوار اختراعش را جلو زد و برای تغییر فاز نوار کاست به سی‌دی بسیار تلاش کرد. هرچند صفحه‌های عصر جدید کوچک شدند و دیگر به گرامافون هم برای چرخیدن و پخش‌کردن حرف دلشان نیاز نداشتند، اما اوتنز با نوار کاست کاری کرد که هنوز هم این تحفه‌های خوش‌صدا برای بسیاری از ما دوست‌داشتنی هستند. خب حالا اینقدر این نوار را عقب و جلو نزن...
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :