• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126559
+
-

یک پکنی در اصفهان

یک پکنی در اصفهان

مهدیا گل‌محمدی

 بیش از 2دهه است که گردشگری مجازی هم به انواع گردشگری‌ها و بو‌م‌گردی‌ها افزوده شده و برخی پیش از سفر و حتی بدون چمدان بستن در فضای مجازی به دیدار مکانی دیدنی می‌روند. 3.5میلیارد کاربر اینترنت حالا می‌توانند اطلاعات گوناگونی از وبلاگ‌ها و سایت‌های گردشگری مجازی دریافت کنند. آنها ابتدا قادرند از طریق اینترنت، گشتی مجازی در شهر یا سایت گردشگری خاصی بزنند، از تاریخ برگزاری رویداد‌های فرهنگی و هنری محل مورد نظر آگاه شوند، با نام‌‌نویسی در یک سایت مهمان و میزبان رایگان مسافر‌های داخلی و خارجی شوند و حتی می‌توانند با لنز دوربین یک عکاس حرفه‌ای تصویری کوچک، بزرگ و حتی 360درجه‌ای از محل مورد نظر ببینند و اطلاعاتی درباره آن دریافت کنند. برای نمونه سایت 
https://www.thediaryofanomad.com، وبلاگ و صفحه اینستاگرام عکاس و سفرنامه‌نویس چینی خانم جیایی Jiayi یکی از این منابع مفید است. حالا که با همه‌گیری کرونا، عقلا به‌جای سفر در حذر مانده‌اند، بهتر است در این زمینه به‌طور موقت مجاز را به حقیقت رجحان دهیم که در کنار عقلا، عرفا هم می‌گویند «المجاز قنطره الحقیقه» یعنی اگر جویای حقیقتی، از مجاز هم می‌توان ره به حقیقت زد. برگردیم به سایت‌های همچون سایت خانم عکاس که در سفرنامه‌اش به ایران در کنار قاب گرفتن معماری دوره صفوی اصفهان نوشته است: در اصفهان در فرهنگی نو غوطه‌ور شدم که فروتنانه هنر و هندسه و رنگ را در هم آمیخته بود. 2هفته‌ای که در آنجا بودم متوجه شدم سفر به ایران بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که گردشگر‌های دنیا تصور می‌کنند.
او ‌ماه میلادی گذشته از ایران نوشت و عکس‌هایش را منتشر کرد اما همین چند روز کافی بود تا علاقه‌مندان به گردشگری در داخل و خارج مجذوب این عکس‌ها شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید