• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126516
+
-

شیشه‌ها تا نوروز تمیز می‌مانند؟

پیش‌بینی بارندگی و گردوغبار در روزهای مانده تا عید


سبا ثروتی ـ روزنامه‌نگار

خانواده‌های ایرانی دست‌کم یک هفته را برای خانه‌تکانی وقت می‌گذارند. چند روز برای شستن سقف تا کف خانه‌ها، چند روز برای شست‌وشوی فرش‌ها و پرده‌ها و دیگر پوشش‌های خانه و چند روز هم برای چیدن و جمع‌آوری دوباره وسایل. تمیز کردن پنجره‌ها و درها معمولا می‌ماند برای آخرین لحظات، زیرا هرلحظه احتمال دارد رویدادی طبیعی یا غیرطبیعی تمامی زحمات اهل خانه را برای برق انداختن شیشه‌ها یا رنگ‌آمیزی و شست‌وشوی درها بر باد دهد.
بارش باران یا شدت گرفتن آلودگی هوا یا گردوغبار از جمله رویداد‌های غیرعادی است که خستگی‌های خانه‌تکانی‌های زودهنگام را با خونسردی تمام هدر خواهد داد. کافی است در هوای معمولا آلوده تهران، ‌نم بارانی ببارد و وزش ناموافق باد هم قطرات باران را به سمت شیشه‌های برق‌افتاده خانه‌ها هدایت کند. به‌ویژه اگر ساکنان خانه وسواس تمیزی قبل از سال نو داشته باشند، مراسم شیشه‌شویی و شاید هم پاکسازی حیاط و در خانه از نو آغاز خواهد شد. از این‌رو شاید بهتر باشد پیش از آغاز خانه‌تکانی نگاهی به وضعیت آب‌و‌هوای شهرتان بیندازید. دست‌کم می‌توانید شست‌وشوی شیشه‌ پنجره‌ها را تا آخرین روزهای سال به تعویق بیندازید تا احتمال آلوده شدن دوباره آنها کاهش پیدا کند.
برای شهروندان تهرانی که تا نیمه اسفند خانه‌تکانی خود را به پایان رسانده‌اند، خبر ناخوشایندی در راه است. بر اساس آمار سازمان هواشناسی کشور، تا نیمه اسفند تهران دست‌کم یک روز بارانی خواهد داشت. دیگر شهر‌ها هم تقریبا وضعیتی مشابه دارند. شهرهای رشت، یزد، اصفهان و شیراز تا نیمه اسفند حتما یک روز بارانی خواهند داشت و شهرهای مشهد، ساری، گرگان و اهواز بارش پراکنده را تجربه خواهند کرد و بندرعباس غبار محلی خواهد داشت.
از آنجا که هرچه زمان پیش‌بینی آب و هوا طولانی‌تر شود، دقت پیش‌بینی‌ها کاهش پیدا می‌کند، دسترسی به اطلاعاتی طولانی‌تر از 5روز آینده از سازمان هواشناسی کشور ممکن نیست. از این‌رو برای داشتن پیش‌زمینه ذهنی از وضعیت آب‌و‌هوای شهرهای مختلف، از اپلیکیشن‌های هواشناسی هم می‌توان کمک گرفت، اما باید به تخمینی بودن دقت پیش‌بینی‌های این اپلیکیشن‌ها دقت داشت. بر اساس اطلاعات یکی از دقیق‌ترین این اپلیکیشن‌ها، تهران تا شب عید بیش از 5روز ابری و نیمه‌ابری و احتمال بارش‌های پراکنده را خواهد داشت. در همین بازه زمانی رشت 4روز بارانی و بیش از 5روز ابری و نیمه‌ابری با بارش‌های پراکنده خواهد داشت. گرگان با داشتن وضعیتی تقریبا مشابه رشت، حدود 4روز بارانی و 4روز ابری و نیمه‌ابری را تجربه خواهد کرد، یزد و بندرعباس آفتابی ونیمه‌ابری خواهند بود و احتمالا درگیر بارندگی نخواهند شد اما بندرعباس و اهواز غبار محلی خواهند داشت. ساری مانند دیگر شهرهای شمالی بارندگی و روزهای ابری متعددی خواهد داشت و احتمال اینکه وضعیت جوی خانه‌تکانی‌ اصفهانی‌ها را مختل کند بسیار کم خواهد بود. در مشهد اما باید در انتظار بیش از 2روز بارانی و چندین روز ابری و نیمه‌ابری همراه با بارش‌های پراکنده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید