• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126463
+
-

درختکاری برای حفظ ریه‌های شهر

شهردار تهران: خوشبختانه مناطقی مانند چیتگر، پردیسان، لویزان و عباس‌آباد به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های تنفسی شهر همچنان زنده باقی‌مانده‌اند

درخت کاری
درختکاری برای حفظ ریه‌های شهر

 آیین درختکاری در پارک پردیسان با حضور شهردار و رئیس سازمان محیط‌زیست برگزار شد. در این مراسم نهال‌های زیتون در تپه‌ سمت غرب بزرگراه یادگار امام کاشته شدند. شهردار تهران در این آیین گفت: در طرح جامع تهران از سال 49به بعد چند منطقه سبز دیده شده که خوشبختانه هنوز هم باقی مانده است. پارک چیتگر، پردیسان، لویزان و عباس‌آباد نقش ریه‌های تنفسی شهر تهران را دارند.
پیروز حناچی با اشاره به نقش فضای سبز در کاهش آلودگی هوای تهران افزود: حدود 18دستگاه در زمینه آلودگی هوای تهران نقش دارند و اصلی‌ترین هدفی که در این راه دنبال می‌شود، کاهش آلاینده‌هاست.
او افزود: در کلانشهری مثل تهران توسعه فضای سبز و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و همینطور توسعه حمل‌ونقل عمومی هدف ماست. بخشی از اینها حاکمیتی و از عهده و اراده شهرداری خارج است. شهردار تهران در ادامه گفت: نسل اول اتوبوس‌های برقی در آستانه ورود به تهران است. طبیعتا اگر سازمان محیط‌زیست با پشتوانه‌های قانونی و وظایفی که برعهده دارد، به ما کمک کند شهرداری آمادگی دارد تا برای برقی‌کردن اتوبوس‌های تهران در دهه آینده اقدام کند. نقشه راه معلوم است و با همکاری همدیگر باید به نتیجه برسیم. رئیس سازمان محیط‌زیست نیز که در این آیین حضور داشت با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط‌زیست گفت: 32سال پیش که مقام معظم رهبری سمت رئیس‌جمهوری را داشتند در 14اسفند67 نخستین نهال را در پارک پردیسان کاشتند. آن زمان یکی از نهادها مدعی اراضی این پارک بود و قصد ساخت‌وساز داشتند که مقام معظم رهبری جلوی این کار را گرفتند و دستور دادند که این پارک دست‌نخورده باقی بماند و همچنان هم دست نخورده باقی‌خواهد ماند.
عیسی کلانتری افزود: بعضی دولت‌ها قصد فروش این پارک را داشتند که از آن جلوگیری شد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم در مقابل تخریب محیط‌زیست باید از حقوق شهروندی خود دفاع کنند و حفظ این پارک حقوق شهروندی مردم تهران است.
او گفت: امیدواریم که با دست توانای شهرداری تهران فضای سبز این شهر روزبه‌روز با مصرف آب کمتر گسترش بیشتری پیدا کند. همچنین باید از آقای علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و توسعه فضای سبز تهران تشکر کنم. من از 40سال پیش و از دورانی که رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی بودم شاهد هستم که ایشان تلاش می‌کردند فضای سبز تهران را گسترش دهند.
او با اشاره به اینکه فضای سبز در تهران وضعیت مناسبی دارد، گفت: باید فضای سبز را از مفهوم کلی محیط‌زیست جدا کرد زیرا تنها بخشی از محیط‌زیست شامل فضای سبز است. ایجاد و نگهداری از فضای سبز در داخل شهر از وظایف ذاتی شهردار‌ی‌ها و بیرون از شهر‌ها وظیفه سازمان جنگل‌ها و مراتع است.
کلانتری با تأکید بر اینکه سازمان محیط‌زیست وظیفه اجرایی ندارد، گفت: 60درصد آلودگی هوای تهران در فصل زمستان به ‌خودرو‌های دیزلی مربوط است، اعم از اتوبوس‌ها تا کامیون‌ها که مستهلک هستند. 20درصد مربوط به صنایعی است که از مازوت یا گازوئیل غیراستاندارد استفاده می‌کنند. 20درصد هم مربوط به بقیه فعالیت‌ها مانند خانگی و خودرو‌های بنزینی در فصل زمستان است.
او با بیان اینکه 50درصد اتوبوس‌های شرکت واحد مستهلک شده‌اند، افزود: در دوران تحریم‌ها، منابع ارزی کشور بسیار محدود شد. قرار بود70‌هزار کامیون نو درکل کشور وارد کنیم که حدود 10میلیارد دلار منابع نیاز دارد. ما اینها را نداریم و نمی‌توانیم جایگزین کنیم؛ همانطور که شهرداری نمی‌تواند اتوبوس‌ها را جایگزین کند. ما در اینجا تضادی هم داریم. از یک طرف می‌گوییم که برای کاهش آلودگی هوا، کامیون‌ها وارد شهر‌ها نشوند اما اگر کامیون‌ها وارد نشوند ساخت‌وساز هم اتفاق نمی‌افتد. کلانتری درباره بوی نامطبوع شهر تهران نیز گفت: بخشی از بوی بد جنوب تهران مربوط به آرادکوه و بخشی مربوط به فاضلاب‌های جنوب غرب تهران است. بخش کمی هم مربوط به صنایعی مانند دامداری‌هاست. الان از صنایع آلوده‌کننده جنوب شهر تهران مواد آلاینده‌ای وارد فاضلاب‌ها نمی‌شود اما فاضلاب‌های مسکونی هنوز باقی‌مانده و تصفیه‌خانه‌های کافی راه‌اندازی نشده است. آرادکوه‌ هم باید منتقل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید