• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126451
+
-

آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر

ستاد انتخابات کشور فرایند ثبت‌نام آنلاین را تشریح کرد

ثبت‌نام ششمین انتخابات شورا‌های اسلامی شهر از امروز آغاز می‌شود. 
ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه‌ای در این زمینه با توضیح مراحل ثبت‌نام از داوطلبان خواسته تا به شکل آنلاین ثبت‌نام خود را انجام دهند. رئیس ستاد انتخابات کشور هم دیروز در نشستی درباره آخرین جزئیات فرایند برگزاری انتخابات‌های سال آینده صحبت کرد. به‌گفته جمال عرف در سال ۱۴۰۰ در تهران چهار انتخابات برگزار می‌شود. 
جمال عرف درباره انتخابات الکترونیکی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا هم گفت: «استفاده از انتخابات الکترونیک تقریبا برای شوراها در کلانشهرها استفاده می‌شود و صندوق‌های الکترونیک برای انتخابات شوراها در کلانشهرها استفاده خواهد شد.» او ادامه داد: «در تهران هیأت نظارت باید اجازه استفاده از صندوق‌های الکترونیک را بدهد که حکم آن این است که پس از پایان انتخابات حداکثر در یک نیمروز می‌توانیم نتایج را اعلام کنیم اما اگر این موافقت انجام نشود پیش‌بینی این است که حداقل 3روز شمارش به طول می‌انجامد که کار بسیار سختی است. لذا خواهش ما از هیأت نظارت مجلس این است که در تهران هم مثل کلانشهرهایی چون شیراز و مشهد این اجازه را بدهند که دغدغه برای فرمانداری تهران حل شود.»
 بنابر گفته‌های عرف برگزاری انتخابات الکترونیکی در تهران هنوز تأیید نشده است.
وزارت کشور: آنلاین ثبت‌نام کنید
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره افزایش شعبه‌های انتخابات آینده توضیح داد: «برای انتخابات سال آینده شعب را افزایش داده‌ایم. در گذشته ما کمی بیشتر از ۶۲ هزار شعبه داشتیم که با بحث‌های انجام‌شده و پالایش صورت‌گرفته توسط بخشداران و فرمانداران و آخرین وضعیت‌ها درکل کشور ۱۰ درصد افزایش صندوق‌ها را داشته‌ایم.» عرف درباره فرایند ثبت‌نام انتخابات شورای شهر ادامه داد: «در مسیر ثبت‌نام کاندیداهای شوراهای شهر چهار شکل طراحی شده است: شکل نخست اینکه افراد از طریق نرم‌افزار اقدام به ثبت‌نام کنند که در همین راستا مانوری در سراسر کشور انجام دادیم تا مشکلات نرم‌افزار حل و فصل شود. شکل دوم این است که افراد از طریق کامپیوتر و درگاه اینترنتی اقدام به ثبت‌نام کنند. شکل سوم مراجعه به پیشخوان‌های دولت است که با پرداخت مبلغی بابت خدمات ارائه‌شده می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند.» براساس اطلاعیه ستاد انتخابات داوطلبان می‌توانند برای دریافت اپلیکشین‌های ثبت‌نام به پورتال وزارت کشور به آدرس entekhbat.moi.ir مراجعه کنند. به‌گفته عرف تلاش این است که «ثبت‌نام به‌صورت حضوری انجام نشود اما اگر فردی دسترسی به این سه شکل نداشته باشد، به لحاظ حقوقی ما نمی‌توانیم مانع ثبت‌نام حضوری فرد با مراجعه به فرمانداری شویم. اما درخواست ما این است که با توجه به شرایط کرونا به یکی از سه روش اعلام‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند.» عرف تأکید کرد که نیازی به حضور افراد برای ثبت‌نام نیست: « ما کد ملی افراد را دریافت می‌کنیم و یک کارت حساب بانکی نیز از افراد برای احراز هویت گرفته خواهد شد اما هیچ پولی از این حساب برداشت نخواهد شد و فقط این کار برای احراز هویت است. یعنی از دو کانال کد ملی و حساب کارت بانکی این احراز هویت انجام خواهد شد. افراد مدارک و عکس موردنیاز را بارگذاری می‌کنند و در نهایت پیام و کد رهگیری ثبت‌نام موفقیت‌آمیز برای آنها ارسال می‌شود.» به‌گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر از امروز آغاز شده اما ثبت‌نام شوراهای اسلامی روستاها از ۱۶ فروردین به‌مدت یک‌هفته برگزار خواهد شد. انتخابات شوراهای شهر و روستا خرداد 1400برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید