• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 26 آذر 1396
کد مطلب : 1264
+
-

تأثیر خوراکی‌ها بر سلامت روان به سن بستگی دارد

سلامت
تأثیر خوراکی‌ها بر سلامت روان به سن بستگی دارد

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد تأثیر غذاهای خاص روی سلامت روانشناختی فرد تا حد زیادی به سن او وابسته است. گروهی از متخصصان آمریکایی دریافتند تأثیر برخی خوراکی‌ها روی سلامت خُلق و روان افراد جوان با تأثیرگذاری آنها روی افراد مسن متفاوت بوده و عکس آن نیز صادق است. این یافته‌ها به افراد کمک می‌کند تا برای بهبود سلامت روان و ذهن خود گزینه غذایی بهتری را انتخاب کنند؛ به‌طور مثال نتایج یک آزمایش که اوایل سال‌جاری منتشر شد نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزی می‌تواند در مدت 2هفته سلامت روان را بهبود بخشد؛ درحالی‌که نتایج یک بررسی دیگر حاکی از ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به افسردگی است. در این بررسی جدید به نکته مهمی اشاره شده و آن این است که «ساختار مغز در تمام طول زندگی یکسان نیست.» رشد مغز تا ۳۰ سالگی کامل نمی‌شود، به همین دلیل می‌توان تفاوت کنترل احساسی، عادات فکری و ترمیم پذیری بین جوانان و بزرگسالان بالغ را توجیه کرد؛ در نتیجه فاکتورهای تغذیه‌ای می‌تواند روی سلامت روان این دو گروه سنی تأثیر بگذارد.

 در این مطالعه 2گروه سنی 18تا29 و ۳۰ سال به بالا مورد بررسی قرار گرفتند و به ارتباط بین رژیم غذایی، ورزش و فشار روانی در 2گروه توجه شد. متخصصان دریافتند مصرف بیشتر گوشت قرمز و طیور که سطح مواد شیمیایی بهبود‌دهنده خلق و خو در مغز را افزایش می‌دهد با سلامت روح و ذهن در افراد جوان مرتبط است؛ هر‌چند این ارتباط در افراد مسن مشاهده نشد. همچنین ورزش کردن به تولید این مواد شیمیایی منجر می‌شود. به بیان دیگر افراد جوان که کمتر از 3بار در هفته گوشت قرمز یا سفید مصرف می‌کنند و کمتر از 3نوبت در هفته ورزش می‌کنند بیشتر دچار فشارهای روانی هستند.

متخصصان مشاهده کردند سلامت روانشناختی بزرگسالان بالغ با مصرف بیشتر سبزی و میوه بهبود پیدا می‌کند. این تیم تحقیقاتی تأکید کردند این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. با افزایش سن میزان شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد بیشتر می‌شود؛ بنابراین نیاز به آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر می‌شود.به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان تغذیه و سلامت در مجموع دریافتند سن فرد بر اثرگذاری رژیم غذایی روی سلامت روانشناختی تأثیر می‌گذارد. (ایسنا)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید