• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126399
+
-

مرور چند راهکار برای تحمل شرایط اقتصادی نامناسب که امسال بیش از همیشه با آن دست به گریبان بودیم

هوای روح مان را داشته باشیم

مشکلات اقتصادی یا همان بی‌پولی خودمان، با کلی عوارض روحی و روانی همراه است. گاهی عوارض بی‌پولی به شکل احساس ناامنی بروز پیدا می‌کند، گاهی باعث کم‌شدن اعتماد به نفس یا حتی ایجاد حس حقارت در فرد می‌شود و گاهی به آدم‌ها حس بازنده‌بودن می‌دهد. هر کدام از این پیامدهای بی‌پولی به تنهایی برای آسیب‌رساندن به روان ما کافی است، به‌خصوص در این سال سخت که نه فقط شرایط اقتصادی نامناسب، بلکه استرس‌های مربوط به ویروس کرونا هم از هر سو روان‌مان را نشانه رفته‌اند. برای همین در این روزها که اوضاع اقتصاد نابسامان است و بسیاری از ما درگیر مشکلات مالی هستیم، بد نیست چند راهکار ساده را با هم مرور کنیم؛ راهکارهایی که از سوی روانشناسان ارائه شده‌اند و باعث می‌شوند روح و روان‌مان را از دل این شرایط اقتصادی نامناسب، صحیح و سلامت بیرون بکشیم.

تفریح را حذف نکنیم
اشتباه‌ترین کار ممکن در شرایط اقتصادی نامناسب این است که تفریح و شادی را از فهرست برنامه‌هایمان حذف کنیم. حذف‌کردن این موارد باعث ایجاد ناراحتی و افسردگی می‌شود و شرایطی را رقم می‌زند که برای گذر از آن یکباره نیاز پیدا می‌کنیم کل درآمد یا پس‌اندازمان را یک‌شبه خرج کنیم! پس تفریح و سرگرمی را حذف نکنید که خودش باعث ایجاد احساس ناکامی، خستگی، خشم و افسردگی خواهد شد.

آرزوهایمان را کوچک کنیم اما حذف نه
برای اینکه در روزهای سخت اقتصادی انواع و اقسام پیامدهای روحی و روانی بی‌پولی به سراغ‌مان نیاید، بهتر است آرزوهایمان را کوچک کنیم. توجه کنید که گفتیم آرزوها را کوچک کنیم، نه اینکه کلا حذف‌شان کنیم؛ یعنی به‌عنوان مثال اگر می‌خواستیم سفری برویم که حالا از پس هزینه‌اش بر نمی‌آییم، به‌طور کلی دور سفر را خط نکشیم بلکه سفرمان را با یک سفر کم‌هزینه‌تر یا حتی یک گشت‌و‌گذار نیم‌روزه جایگزین کنیم. یا اگر قرار بوده برای خانه‌مان مبل بخریم و حالا نمی‌توانیم، با همان پس‌اندازی که برای خرید مبل کنار گذاشته بودیم، روکش مبل‌هایمان را تغییر بدهیم تا به این ترتیب از تنوعی که می‌خواستیم ایجاد کنیم، بهره‌مند شویم.

محرک‌های تاب‌آوری اجتماعی
نیازهای روزافزونی مبنی بر ارزیابی محرک‌های اصولی تاب‌آوری اجتماعی وجود دارد. بیشترین تحقیقات پیرامون تاب‌آوری، ارزیابی عوامل مرتبط با طیفی از حوزه‌های اجتماعی شامل محیط اجتماعی، اقتصادی، سازمانی، زیرساختی، و طبیعی است. در این شرایط تحقیقات متمرکز بر اهمیت تاب‌آوری اجتماعی است که در حقیقت به معنای ظرفیت افراد و جوامع در مقابله با شوک‌ها و استرس‌های بیرونی است و این که تاب‌آوری چگونه به آمادگی جامعه، واکنش افراد نسبت به حادثه و بهبودی پس از حادثه کمک می‌کند. محققان تاب‌آوری معتقدند که تاب‌آوری اجتماعی یک ساختار چند سطحی است که خود را به صورت ظرفیت افراد و گروه‌ها برای پرورش، تعامل، حفظ ارتباطات اجتماعی مثبت، بردباری و بهبودی از عوامل استرس‌زا و انزوای اجتماعی نشان می‌دهد. افرادی که مهارت‌ها، علایق و منابع مختلفی داشته و می‌توانند با هم کار کنند احتمال اینکه گروه و جامعه‌ای را بسازند که نسبت به مشکلات و چالش‌های پیش‌بینی نشده به صورت سازگارانه واکنش نشان دهد، بیشتر است.

برنامه‌ریزی بلندمدت ممنوع
در شرایطی که وضعیت اقتصادی حتی این اطمینان را به ما نمی‌دهد که می‌توانیم هزینه‌های تا پایان‌ماه را مدیریت کنیم، چرا با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت روان‌مان را آزار بدهیم؟ برنامه‌ریزی خرید خانه، خرید ماشین یا سفری پرهزینه را به بعد موکول کنید؛ به زمانی بهتر. به جای آن برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت را در دستور کار قرار بدهید؛ برنامه‌ریزی‌ای که با آن بتوانید از پس هزینه‌های ماه‌تان بربیایید و از این جهت حس‌تان را 
خوب کنید.

از کسب‌وکارهای خلاقانه غافل نشویم
حتما شنیده‌اید که می‌گویند محدودیت، خلاقیت می‌آورد. اگر در این شرایط اقتصادی سخت، کمی هوشیارتر باشیم، احتمالا بتوانیم کسب‌وکاری خلاقانه راه بیندازیم. حتی اگر این کسب‌وکار آن‌قدر بزرگ نشود که بتواند از آن به‌عنوان یک شغل نام برد، حتما می‌تواند بسیاری از مخارج خودمان را کمتر کند؛ مثلا می‌توانیم وسایل خانه را خودمان تعمیر کنیم یا با کاردستی و فعالیت‌های خلاقانه، برخی از وسایل مورد نیاز خانه‌مان را خودمان بسازیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید