• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126394
+
-

نتایج ممتاز رزمایش پدافند زیستی مقابله با کرونا در منطقه ۱۹

از وضعیت قرمز به آبی رسیدیم

از وضعیت قرمز به آبی رسیدیم

زهرا بلندی

  تا چند ماه پیش جزء مناطق قرمز و پرخطر شهر در برابر کرونا محسوب می‌شد، اما با همکاری خوب ساکنان منطقه و از سوی دیگر اجرای موفق طرح شهید قاسم سلیمانی اکنون به نقطه‌ای کم‌خطر تبدیل شده است. توفیق منطقه ۱۹ در اجرای ۹۳ روزه طرح شهید قاسم سلیمانی و برگزاری آخرین مرحله این طرح در قالب رزمایش بزرگ قرارگاه پدافند زیستی با حضور چهره‌هایی برجسته همچون فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران، جانشین قرارگاه زیستی سپاه تهران، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران و... بهانه‌ای شد تا علاوه بر حضور در این رزمایش با جزئیات طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این منطقه نیز بیشتر آشنا شویم.

محل استقرار نیروها فضایی بزرگ نزدیک ساختمان مدیریت میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. دورتادور محوطه با خودروهای خدماتی نهادهای مختلف پر شده و نیروهای خدمات‌رسان حوزه‌های مختلف بسیج، وزارت بهداشت، شهرداری، آموزش و پرورش، هلال‌احمر و... هم با لباس‌های یک شکل و آماده خدمت به صف ایستاده‌اند. آنها گروه‌های حفاظتی، غربالگری و مراقبتی هستند که از ابتدای آذر سال جاری در طرح شهید قاسم سلیمانی خدمت‌رسانی به شهروندان منطقه ۱۹ را آغاز و در این مدت همه خانواده‌های منطقه را که جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر سکنه و حدود ۸۰ هزار خانوار هستند از این طرح بهره‌مند کرده‌اند.   «علیرضا زالی» فرمانده قرارگاه پدافند زیستی شهر تهران، درحالی که از منطقه ۱۹ به‌عنوان یکی از موفق‌ترین الگوهای اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی نام می‌برد، می‌گوید: «زالی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی ۹۳ روزه این گروه‌ها در منطقه ۱۹ و کسب توفیقات فراوان می‌گوید: «با تلاش‌های تیمی در بخش‌های مختلف، منطقه ۱۹ از یک منطقه داغ قرمز در برابر همه‌گیری کرونا به منطقه‌ای کم‌خطر تبدیل شد، این درحالی است که کم‌خطر بودن این نقطه جغرافیایی تهران چندین روز متوالی استمرار داشته است.» افتخار انجام بالاترین تعداد تست سریع کرونا(رپید تست) و پی سی آر نسبت به سرانه جمعیتی موضوع دیگری است که این مقام مسئول با بیان آن می‌گوید: «اقدامات خلاقانه و مبتکرانه‌ای همچون انجام تست‌های سریع و غربالگری با حضور تیم‌های سیار، استفاده بهینه و هوشمندانه از ظرفیت شبکه شاد آموزش و پرورش منطقه برای تولید و انتشار کلیپ‌های متنوع و جذاب آموزشی نمونه‌ای از این موارد است که می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق، عملیاتی و اجرایی در دیگر مناطق پایتخت مورد استفاده قرار بگیرند.»

 متحد برای مبارزه با ویروس کرونا
سردار «سیدمحمود حسینی» جانشین قرارگاه پدافند زیستی سپاه تهران، دیگر چهره حاضر در این رزمایش است که ضمن قدردانی از اجراکنندگان طرح شهید قاسم سلیمانی در منطقه ۱۹ می‌گوید: «این گروه با وجود خطرات کرونا با چشم باز در مسیری که ابتلا و خطر تهدیدشان می‌کرد بی‌محابا در حوزه فداکاری درخشیدند و باعث شدند این خاطره تا همیشه در ذهن مردم منطقه ۱۹ جاوید بماند.» حسینی با اشاره به اینکه این طرح تا ریشه‌کن شدن کرونا ادامه خواهد داشت، می‌گوید: «از نخستین روزهای پیدایش این ویروس که کادر درمان و بهداشت در خط مقدم قرار گرفتند آحاد ملت از جمله گروه‌های بسیجی قهرمان، همدلانه وارد میدان عمل شدند و در قالب تیم‌های حمایتی کمک‌های معیشتی به اهالی محله را آغاز کردند. در بیمارستان‌ها در کنار کادر بهداشت و درمان بحث‌های خدماتی را به عهده گرفتند و از هیچ کوششی در این مسیر دریغ نکردند. هم‌اکنون نیز برای ریشه‌کنی این ویروس همدل‌تر و هم‌افزاتر اقدام خواهیم کرد و از این مرحله با سربلندی بیرون خواهیم آمد.» طرح شهید قاسم سلیمانی اولویت را از مقوله درمانی به بحث پیشگیری داد و همین موضوع باعث کاهش مراجعات به مراکز بیمارستانی و درمانی شد. این موضوعی است که سردار حسینی با اشاره به آن می‌گوید: «این فعالیت‌ها در حوزه‌های محلی با به صحنه آمدن گروه‌هایی از دستگاه‌های خدمات‌رسان مختلف از مساجد، شهرداری، اصناف و... انجام شد. همه گروه‌ها به دست واحدی برای مبارزه با این ویروس تبدیل شدند و آثار خوبی را به‌ویژه در منطقه ۱۹ بر جای گذاشتند.»

 نمونه‌گیری از ۱۵ هزار و ۵۱۳ نفر
رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران در ابتدا درباره اقداماتی که بعد از شیوع کرونا و به‌صورت گسترده‌تر با آغاز طرح شهید قاسم سلیمانی در منطقه ۱۹ اجرا شده است، می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا انجام آزمایش، مراقبت از خانواده‌ها و بیماران کرونامثبت و کنترل این بیماری در منطقه ۱۹ نیز مانند دیگر مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران در حال انجام است. با آغاز طرح شهید قاسم سلیمانی از ۳ ماه قبل علاوه بر این خدمات، حمایت از افراد نیازمند توسط سپاه و مراقبت از آنها در منزل توسط شبکه بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.» «محمدرضا سلمانی ندوشن» با اشاره به برگزاری رزمایش پدافند زیستی مقابله با کرونا در منطقه ۱۹ می‌گوید: «در این مراسم ضمن معرفی فعالیت‌های انجام شده طی یک سال اخیر در منطقه ۱۹، به بررسی وضعیت سلامت برخی شهروندان به‌صورت نمونه در بازار میوه و تره‌بار و محله نعمت‌آباد پرداخته می‌شود.» سلمانی از خدمات آموزشی، بهداشتی و کنترل بیماری در این رزمایش یاد می‌کند و می‌گوید: «به‌صورت همزمان آمبولانس‌های مستقر در این محدوده با پزشک و تیم نمونه‌گیری به منازل افراد دارای مشکل اعزام می‌شوند تا ضمن نمونه‌گیری از آنها و اطرافیان‌شان، به معاینه بیماران هم بپردازند.»
او در ادامه درباره تبعات مثبت اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در منطقه ۱۹ می‌گوید: «فرهنگسازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منطقه، کاهش میزان مرگ و میر و کاهش ابتلا به این بیماری از برکات این طرح در منطقه ۱۹ است.»

 شهید سلامت منطقه ۱۹، افتخار بسیج محله
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت ابوذر با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ بسیجی در قالب تیم‌های حفاظتی و غربالگری، خانه به خانه و بیش از ۸۰ نفر در قالب ۸ تیم مراقبتی درسراهای محله‌های منطقه ۱۹ با همکاری شهرداری منطقه به شهروندان خدمات ارائه کرده‌اند، می‌گوید: «با هدف تقدیر از زحمات حافظان سلامت منطقه ۱۹ در میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران که به نوعی قلب تپنده کشورمان است دور هم جمع شده‌ایم.»
سرهنگ «احمد یوسف‌پور» با بیان اینکه ناحیه مقاومت بسیج ابوذر از ۸ اسفند سال ۱۳۹۸ وارد عرصه مقابله با ویروس کرونا شده و با آغاز طرح شهید قاسم سلیمانی این اقدامات گسترده‌تر شده‌ است، می‌گوید: «برهمین اساس همه عوامل اعم از اداره بهداشت جنوب تهران، شهرداری منطقه ۱۹، اداره آموزش و پرورش و سازمان آتش‌نشانی و... در پیشبرد این طرح نقش داشته‌اند. منطقه ۱۹ نخستین منطقه‌ای بود که به‌عنوان منطقه قرمز معرفی شد، اما با اقدامات خوب گروه‌های جهادگر مرحله به مرحله به رنگ نارنجی، زرد و در نهایت آبی تغییر کرد.»
فرمانده سپاه ناحیه ابوذر درباره اقداماتی که در طرح شهید قاسم سلیمانی انجام شده است، می‌گوید: «با آغاز این طرح براساس لیست‌های شناسایی شده هر روز خانواده‌های منطقه ۱۹ غربالگری شدند. طی این مدت تیم‌های مراقبتی که بیش از ۲۴۰ مورد هستند ضمن غربالگری همه ساکنان منطقه، اقداماتی همچون توزیع ۱۷ هزار و ۲۹۹ سبد کالا بین افراد آسیب‌دیده، توزیع قریب به ۲۱۰ هزار ماسک رایگان بین شهروندان، توزیع ۹۵ هزار و ۶۴۰ بسته آموزشی مربوط به دستورالعمل کرونا برای افراد مبتلا یا نزدیکان مبتلایان در در منازل، توزیع ۱۷ هزار و ۲۰۵ پرس غذای گرم بین خانواده‌ها و... هم انجام داده ‌است.»
یوسف‌پور در پایان از اقدام بزرگ یکی از بسیجیان محله یاد می‌کند و می‌گوید: «مایه افتخار ماست که عزیزترین فرد گروه جهادی منتظران مهدی(عج) شهید «مصطفی علیدادی» را به‌عنوان شهید راه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کردیم. او جزو بسیجیان جهادگری بود که از ابتدای شیوع کرونا در عرصه‌های مختلف اعم از ضد عفونی معابر، توزیع بسته‌های حمایتی، دوخت ماسک و توزیع آن در منطقه ۱۹ و... فعالیت داشت و در نهایت نیز در این مسیر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پرکشید و به خیل شهیدان پیوست.»

شهروندان هم مراعات کنند
«آرزو چراغی» ناظر مسئول اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در منطقه ۱۹ و دبیر مناطق حاشیه‌ای جنوب تهران که طی مدت فعالیت در این منطقه به خوبی در جریان آن بوده است، از وجود کوره‌پزخانه‌ها و کودکان کار، گاراژها به‌خصوص در ناحیه ۳ و نبود بیمارستان به‌عنوان آسیب‌ها و معضلات بزرگ در منطقه ۱۹ یاد می‌کند و می‌گوید: «وجود برخی مراکز پر تردد مانند بازار احسانی، صالح‌آباد غربی، مترو آزادگان و... عوامل مهمی برای انتقال ویروس کرونا به‌خصوص در روزهای پایانی سال محسوب می‌شوند. خوشبختانه با استقرار نیروهای بهداشت، بیماری تا حد زیادی در این منطقه کنترل شده است، اما نیاز است شهروندان نیز در کنترل این بیماری مراعات کنند و با حضور کمتر در معابر عمومی و بازارهای منطقه همراهی بیشتری را در مقابله با ویروس کرونا داشته باشند.»

همراه خوب مادران باردار
توزیع بسته‌های حمایتی در نقاط محروم منطقه، انجام تست‌های سریع از برخی خریداران حاضر و فروشندگان در میدان میوه و تره‌بار و برخی ساکنان محله نعمت‌آباد منطقه ۱۹ جزء اقدامات مهمی هستند که در حاشیه این رزمایش اجرا می‌شوند. «فاطمه نادری» ساکن ۳۸ ساله محله نعمت‌آباد که امروز طی بازدیدهای خانگی از تست سریع کرونا(رپید تست) بهره‌مند شده است، ضمن تشکر از اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در محله‌اش می‌گوید: «از نخستین روزهای آغاز این طرح با اطلاع‌رسانی خوب سرای محله در جریان این طرح و خدماتی که به اهالی محله ارائه می‌کنند قرار گرفتم.» این بانوی باردار با اشاره به رفتار خوب مراقبان سلامت منطقه ۱۹ می‌گوید: «در روزهای بارداری‌ام تیم مراقبت به‌صورت مستمر جویای احوالاتم بودند و من هم هروقت به راهنمایی و کمک آنها نیاز داشتم با آنها تماس گرفتم. امروز هم برای انجام تست سریع به منزل‌مان آمدند و خوشبختانه نتیجه آزمایش منفی بود. این گروه هم خدمات رایگان به ما ارائه می‌کنند و هم دوست و همراه همیشگی مادران باردار در روزهای سخت کرونا هستند.»

با آغاز این طرح به مراکز درمانی نرفته‌ام
«کفایت شاکر» بانوی ۵۹ ساله‌ای است که بعد از روبه‌رو شدن با علائم کرونا با مراقبان سلامت محله‌اش تماس گرفته و در روز برگزاری رزمایش از تست‌های سریع رایگان بهره‌مند شده است. این ساکن محله نعمت‌آباد با بیان اینکه با خدمات خوب این گروه هم خودش و هم مادر سالمندش از تست رایگان بهره‌مند شده‌اند، می‌گوید: «از طریق بسیج محله با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی آشنا شدیم و از آن پس دیگر به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌ایم. در صورت بروز هر نوع مشکل یا علائمی با این دوستان خوب تماس می‌گیرم تا در صورت امکان بتوانم از خدمات‌شان استفاده کنم.» وی ادامه می‌دهد: «بردن مادر پیرم به مراکز درمانی در شرایط کرونا خیلی سخت بود و خوشبختانه با حضور این گروه از سلامتی او اطمینان کسب کردم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید