• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 20 اسفند 1399
کد مطلب : 126377
+
-

ابوذر چهل امیرانی/ خبرنگار

مشکل چند وجهی خیریه‌ها در شب عید

مشکل چند وجهی خیریه‌ها در شب عید

افزایش قیمت‌ها و کمیاب شدن برخی مواد غذایی از جمله روغن، خانواده‌های زیادی از جمله ساکنان مناطق جنوبی پایتخت را با مشکل مواجه کرده است و مردم مجبورند برای تهیه این اجناس با قیمت مصوب ساعت‌های زیادی در صف فروشگاه‌ها و میادین صرف کنند. فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی هم برای ایجاد تعادل و کسب رضایت مشتری‌ها، همچنین جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، سعی در عرضه اجناس به تعداد محدود و مشخص به مردم دارند، به‌عنوان مثال، در برخی از مراکز خرید تنها ۲ بطری روغن به خریداران عرضه می‌شود، البته این تعداد روغن برای مصرف یک‌ماه خانوارها کافی است. اما در نظر بگیرید یک گروه خیریه که بدون کمک‌های دولتی ده‌ها خانواده کم‌بضاعت را با ارائه بسته‌های کمک معیشتی حمایت می‌کند، چگونه می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز را تأمین کند. بدون شک فروشگاه‌ها امکان عرضه مواد غذایی از جمله روغن به تعداد زیاد به بانیان این گروه‌های خیریه را ندارند و آنها مجبورند اجناس مورد نیاز خانواده‌های تحت پوشش خود را از بازار آزاد و با قیمت بالا تهیه کنند.
همین موضوع گروه‌ها و مؤسسه‌های خیریه را با مشکل مواجه کرده و یا باید از اهدای برخی اقلام به خانواده‌های محروم چشم‌پوشی کنند یا هزینه‌های زیادی برای خرید اجناس صرف کنند که انجام چنین‌کاری از عهده بسیاری از گروه‌های خیریه فعال در جنوب شهر خارج است. در چنین شرایطی لازم است نهادهای دولتی تمهیداتی برای عرضه مواد غذایی یارانه‌ای به گروه‌های خیریه اتخاذ کنند. لازمه این کار هم شناسایی دقیق گروه‌های خیریه و ثبت شده، همچنین تعداد خانواده‌های تحت پوشش آنهاست.
موضوع دیگری که لازم است در شرایط فعلی مد نظر قرار گیرد، توزیع عادلانه کمک‌های مردمی به خانواده‌های بی‌بضاعت است.

متأسفانه ساختار مناسب و دقیقی برای شناسایی و ارائه کمک‌های مؤمنانه به خانواده‌های محروم وجود ندارد و هریک از گروه‌ها و مؤسسه‌های خیریه تعدادی از این خانوارها در مناطق جنوبی تهران شناسایی و ماهانه یا در مناسبت‌های ملی و مذهبی از آنها حمایت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است یک خانواده، تحت پوشش چند خیریه باشد و خانواده‌ای هم بتوان پیدا کرد که از این کمک‌ها بی‌بهره‌مانده است. لازمه رفع این مشکل و رسیدگی مناسب به خانواده‌های بی‌بضاعت، همدلی گروه‌های خیریه با یکدیگر و تبادل اطلاعات است تا خانواده‌ای محروم در جنوب شهر از قلم نیفتاده و تعادل برای توزیع کمک‌های مردمی بین آنها ایجاد شود.
مردم نیز می‌توانند در رفع این مشکلات و گره‌گشایی از معضلاتی که این روزها خانواده‌های کم‌درآمد با آنها دست به گریبان هستند، کمک حال گروه‌های خیریه باشند. عید نوروز نزدیک است و آنها بیش از مواقع دیگر نیازمند کمک‌های مؤمنانه شهروندان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید