• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126376
+
-

آتش ورود نفت به ابر چرخه تندتر شد

عبورقیمت هر بشکه نفت خام از 70دلار فر ضیه ورود نفت به ابر چرخه را تقویت کرد

گزارش
آتش ورود نفت به ابر چرخه تندتر شد


حمله تازه حوثی‌های یمن به بزرگ‌ترین پایانه نفتی جهان در عربستان موجب شد تا قیمت نفت از مرز 70دلار عبورکند؛ این بیشترین قیمت نفت از ژانویه سال گذشته به این سو بود؛ با این رویداد آتش ورود نفت به ابر چرخه تند شد.
به گزارش همشهری، قیمت‌ها در بازار نفت این روز‌ها صعودی است.از یک طرف آغاز واکسیناسیون کرونا امیدواری‌ها را برای رشد اقتصادی جهان و افزایش تقاضا برای نفت زیاد کرده و شاید همین عامل، علت اصلی رشد قیمت نفت بوده است و از سوی دیگر اوپک پلاس با پایین نگاه داشتن تولید و عرضه، زمینه را برای رشد قیمت فراهم کرده است.در چنین شرایطی این فرضیه که قیمت نفت وارد یک ابرچرخه تجاری شده است هم تقویت شده، به‌ویژه آنکه از چند‌ماه پیش قیمت‌ها در بازار مواد خام به زعم تحلیلگران وارد یک ابرچرخه شده‌اند و گمانه ورود نفت به ابرچرخه را تقویت کرده است. ورود به ابرچرخه به این معناست که قیمت نفت برخلاف انتظار و با وجود آنکه گفته می‌شد بازار جهانی در آستانه سال 2020از این انرژی قدیمی عبورخواهد کرد و حجم تقاضا کاهش خواهد یافت پتانسیل بیشتری برای رشد دارد و احتمالا این تازه آغاز یک رشد بلندمدت است.

آنچه دیروز اتفاق افتاد؟
همزمان با افزایش امیدواری برای رشد اقتصادی جهان که می‌تواند تقاضا برای نفت خام را افزایش دهد، دیروز یک اتفاق موجب شد که قیمت نفت از مرز 70دلار عبورکند.حمله تازه حوثی‌های یمن به بزرگ‌ترین پایانه نفتی جهان در عربستان موجب شده تا قیمت نفت از مرز70دلارعبورکند. علاوه بر این، نفت خام آمریکا هم با گذشتن از 68دلار به بالاترین قیمت در 2سال اخیر رسید. این رویداد گمانه زنی درباره تداوم رشد قیمت نفت را بیشتر کرده است.
برهمین اساس دیروز خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیل کرد که این رویداد می‌تواند ریسک‌های بازار را افزایش دهد. تحلیلگران به این خبرگزاری گفته اند: ما حرکت صعودی بیشتری در بازار نفت در کوتاه‌مدت می‌بینیم؛ زیرا بازار حالا به این دلیل که توالی حملات بالا رفته، احتمالا به محاسبه ریسک‌های جدید و مداوم نیازمند است.
این اتفاق در حالی افتاد که هفته قبل هم اوپک‌پلاس تصمیم گرفت  تا عرضه نفت خود را تقریبا ثابت نگه دارد که این موضوع بلافاصله بر قیمت نفت اثر گذاشته و زمینه رشد را فراهم کرده است.حالا کارشناسان بین‌المللی درتحلیل‌های مفصل‌تری به ورود قیمت نفت به یک ابرچرخه می‌پردازند، دوره طولانی که طی آن تقاضا قیمت‌ها را به سطوحی کاملا بالاتر از روند بلندمدت می‌برد.

ریشه ماجرا 
ریشه اصلی فرضیه ورود نفت به ابرچرخه به نفی فرضیات گذشته در مورد پایان عصر نفت دست‌کم هم‌اکنون و همینطور به اثرات کرونا بازمی‌گردد. به باور تحلیلگران مؤسسات مالی دنیا؛ دولت‌ها برای اینکه اقتصاد آسیب دیده خود را بعد از کرونا احیا کنند به تزریق منابع هنگفت مالی نیاز دارند. این موضوع به رشد قیمت مواد خام و نفت در جهان منجر خواهد شد و شاهد نخست این موضوع تزریق 1900میلیارد دلار منابع مالی جدید از دولت آمریکا برای ایجاد تحرک اقتصادی است و به تناسب آن سایر دولت‌ها هم تزریق منابع مالی سنگین برای افزایش رشد اقتصادی را آغاز کرده‌اند. این تلاش‌ها برای آن انجام می‌شود که شیوع کرونا آسیب‌های سنگینی به اقتصاد جهان وارد کرده است و برای رشد دوباره باید منابع سنگینی به اقتصاد جهان تزریق شود.
بلومبرگ دیروز در همین رابطه نوشت: یک محرک بزرگ، پرداخت هزینه‌های عظیم اقتصادی دولت‌هاست؛ زیرا آنها می‌خواهند اقتصادهای‌شان را پس از قرنطینه پاندمی کرونا تقویت کنند. شواهد این ابرچرخه شامل جهش قیمت مس و کالاهای کشاورزی و همینطور بازگشت نفت به سطوح پیش از همه‌گیری است. یک تئوری این است که این ها تازه شروع رالی قیمتی چند ساله با مصرف سیری ناپذیر مواد خام مختلف است.

جوانه‌های ظهور ابرچرخه 
همچنین فرضیه ورود بازار نفت به یک ابرچه از چند‌ماه پیش که قیمت جهانی مواد خام یا کامودیتی همزمان با کشف واکسن کرونا وارد یک دوره رشد بلندمدت یا ابرچرخه شدند، بیشتر تقویت شده است. نفت خام هم در دسته همین کالا قرار می‌گیرد، به همین دلیل برخی از تحلیلگران و حتی مؤسسات بین‌المللی اکنون از افزایش احتمال ورود نفت به یک ابرچرخه سخن می‌گویند.دیروز حتی بلومبرگ خبر داد: جهش قیمت مواد خام موجب شده بانک‌های وال استریت خود را برای شاید یک ابرچرخه آماده کند.
ابرچرخه یعنی یک دوره پایدار رشد تقاضای قوی و غیرعادی که تولیدکننده‌ها برای تامین آن به سختی می‌افتند؛ موضوعی که باعث رالی قیمت‌ها برای سال‌ها یا در برخی موارد یک دهه یا بیشتر می‌شود. افزایش قیمت‌های فعلی برای برخی تحلیلگران یادآور ابرچرخه ابتدای دهه 2000است که با خیزش چین به‌عنوان یک سنگین وزن اقتصادی شروع شد.قیمت مواد خام (کامودیتی) از ابتدای قرن بیستم 3 ابرچرخه قابل مقایسه دیگر را نیز تجربه کرده‌اند. صنعتی‌سازی‌ آمریکا اوایل دهه1900 کلید نخستین ابرچرخه را زد، تجهیز مجدد تسلیحاتی در دهه1930 دومین ابرچرخه را به‌وجود آورد و صنعتی‌سازی‌ و بازسازی اروپا و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم باعث ایجاد سومین ابرچرخه در دهه1950و 1960 شد.
اما مؤسسه مالی جی پی مورگان که با گزارش‌های آینده نگر از بازارهای مالی نیز شناخته می‌شود در گزارشی متفاوت تحلیل کرد: رالی قیمت کالاها نتیجه احیای اقتصادی قدرتمند دهه 2020پس از پاندمی کرونا و همینطور سیاست‌های پولی و مالی فوق انبساطی است. این بانک می‌گوید: کامودیتی‌ها همچنین ممکن است در نتیجه ناخواسته از مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهش کنند. مبارزه با تغییرات اقلیمی تقاضای فلزات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی تجدید پذیر و تولید باتری و وسایل نقلیه الکتریکی را بالا می‌برد و ممکن است تولید منابع نفتی را محدود کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید