• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126357
+
-

به‌دنبال راه‌اندازی «سامان بازار» شهرداری تهران

فعالیت دستفروشان قانونی می‌شود

 زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

ثبت نام در سامانه «سامان بازار» به منزله شناسایی دستفروشان و قانونی شدن فعالیت آنهاست. ساماندهی دستفروشان به دغدغه مدیریت شهری تبدیل شده و سال‌هاست مدیران شهری تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در گذشته برخی افراد اقدام به دستفروشی می‌کردند اما امروز بساط گستری به‌عنوان یک شغل در میان زنان و مردان و حتی قشر جوان و تحصیلکرده رونق گرفته است. براساس تبصره یک بند2 ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها، سدمعابر عمومی و اشغال پیاده‌روها با هر عنوان و از هر طریقی، ممنوع و برابر همین ماده قانونی است که از دستفروشی به شکل غیرقانونی و نامطلوب جلوگیری می‌شود. راه‌اندازی روزبازارها به همت شرکت ساماندهی و مشاغل و صنایع شهر تهران نخستین اقدامی بود که انجام شد؛ هرچند در این میان بودند دستفروشانی که به بهانه جانمایی نامناسب و پاخور نبودن از استقرار در آنها خودداری کردند. شیوع کرونا معادلات مدیریت شهری را به هم زد و تعطیلی روزبازارها از یک‌سو و شرایط نامناسب اقتصادی از سوی دیگر، سبب رونق و گسترش دستفروشی در معابر شد. به همین دلیل گام بعدی برای افزایش روزبازارها برداشته نشد اما ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت.
در چنین شرایطی مدیریت شهری، به این نتیجه رسید که برای ساماندهی دستفروشان قبل از هر چیز نیازمند اطلاعات است. بنابراین سامانه «سامان بازار» در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود شهری، شناسایی و ساماندهی بساط‌گستران تهران راه‌اندازی شد که به‌گفته علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران براساس دستورالعمل مشاغل سیار و بی‌کانون مصوب شورای شهر، متقاضیان غرفه در روزبازارها باید اطلاعات خود را سامانه
  samanbazar.tehran.ir ثبت کنند. با این کار کد شناسایی به دستفروشان داده می‌شود و می‌توانند با عنوان دستفروش در روزبازارها، راسته بازارها و حتی پلازاها در برخی ساعات شبانه‌روز که آمادگی پذیرش دارند، فعالیت کنند. در حقیقت با ثبت نام در این سامانه، فعالیت دستفروشان با نظارت شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع تهران، قانونی می‌شود.
نکته دیگر آنکه  براساس ماده چهارم مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شورای شهر تهران در سال1400 ، نرخ پایه بهای خدمات هر مترمربع فضای اختصاصی برای مشاغل بی‌کانون 7800تومان و مشاغل سیار غیرموتوری هم 15000تومان در روز تعیین شده است که درصورت تأیید فرمانداری تهران این مصوبه اجرایی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید