• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126347
+
-

انجامش بده / تماشا/ مرثیه مهجوری

مطهره کشاورز محمدیان 

می‌دانی انتظار چیست؟ من مویه مادران چشم انتظار را شنیده‌ام! من دهه شصتی که کودکی تکه‌تکه‌ام پراست از خاطرات جنگ تحمیلی. نمی‌دانم وقتی بابا طاهر نوشت: فلک کی بشنود آه و فغانم / بهر گردش زند آتش بجانم / یک عمری بگذرانم با غم و درد/ بکام دل نگردد آسمانم، چه حالی داشت. ولی صدای پیرزنی که این دو بیتی ورد زبانش بود، خوب در خاطرم هست، «لیلان» زنی که خواهر مادربزرگم بود و در حسرت خبری از فرزند مفقودالاثرش سوخت و در انتظار آمدنش تمام شد.
می‌دانی انتظار چیست؟ یک روز پسر سربازت را از زیر قرآن بگذرانی و تا آخر عمر در انتظار آمدنش به راه رفته بنشینی...
می‌دانی؟ این را صفرعلی خوب می‌داند، صفرعلی دهقان کار، برادر نادعلی، جوان رعنای 19ساله‌ای از روستای «صالحیه» استان البرز که داوطلبانه به جبهه رفت و خانواده‌اش را در حسرت بازگشت، گذاشت.
صفرعلی می‌گوید پدرش روزهای آخر عمر تاب مهجوری برایش تمام‌شده بود، حتی از پرندگان در روستا سراغ «نادعلی»اش را می‌گرفت و دست آخر سر به بیابان گذاشت، یک‌ماه بعد هم جسد بی‌جانش را درحالی‌که کفش‌هایش را زیر سرگذاشته و خوابش برده بود، پیدا کردند.
 حالا دوست «صفرعلی»، علی تک روستا در تجربه اول فیلمسازی‌‌اش سراغ ساخت مستندی درباره نادعلی رفته و سعی کرده به بهانه شرح مشتاقی و مهجوری خانواده دهقان کار به مصائب خانواده شهدای گمنام بپردازد.
مستند برادرم نادعلی، به تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده و محصول «مرکز مستند سوره»، روایتی از خانواده شهید نادعلی دهقان‌کار است که فرزندشان مفقودالاثر شده است. او سال 67در عملیات مرصاد حضور داشته و به خانواده‌اش اعلام می‌شود که به اسارت گرفته شده است، اما بعد از 2سال با شهادت یکی از هم‌محلی‌ها به نام علی‌اصغر تک‌روستا اتفاق جالبی می‌افتد، هم محلی‌ها در مراسم تشییع علی‌اصغر سنگ مزاری را در بهشت زهرا می‌بینند که رویش نوشته است: «نادعلی دهقان‌کار» و این شروع ماجراست برای خانواده‌ای چشم انتظار...
برادرم نادعلی مرثیه‌ای برای خانواده شهدای گمنام است، می‌شود آن را مطالبه‌ای برای پایان رنج این خانواده‌ها دانست، تک روستا برای ساخت این فیلم با شخصیت جذاب مستند صفرعلی در راهی سنگلاخی و پر پیچ و خم همراه می‌شود، درخواست او این است که آزمایش DNA از پیکر موجود در آن قبر گرفته شود تا مشخص شود که آیا این مکان واقعاً محل دفن برادرش هست یا خیر.
برادرم نادعلی اثر موفق و قابل‌قبولی از یک فیلم اولی است و در جشنواره سینمای حقیقت و فجر هم حضور داشته است. اگر علاقه‌مند به تماشایش هستید، می‌توانید این مستند را سه‌شنبه 19اسفند ساعت 20در قالب برنامه «به اضافه مستند» از شبکه مستند تماشا کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید