• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126314
+
-

واقعی‌شدن لنزهای تخیلی

کارشناسان می‌گویند: شرکت اپل در حال برنامه‌ریزی بلندمدت برای تولید و عرضه لنزهای تماسی با فناوری واقعیت‌افزوده است

واقعی‌شدن لنزهای تخیلی

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

اگر نگاهی عمیق‌تر به فیلمسازی در دنیا، به‌خصوص هالیوود بیندازیم به‌خوبی درمی‌یابیم که در برخی از فیلم‌ها فناوری که هنوز در دنیا شکل نگرفته، حسابی خودنمایی می‌کند؛ مغزهای تکامل‌یافته با یک تراشه یا پردازنده‌هایی که کنترل بسیاری از امور را در دست می‌گیرند و داستان هوش مصنوعی و صدالبته لنزهای تماسی که اطلاعات بسیار مهم و دقیقی را برای کاربرانشان به نمایش درمی‌آورند. پس از پایان فیلم، این موضوع که چه چیزهای غیرواقعی در آن به نمایش گذاشته شده، ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، اما بسیاری از این غیرواقعی‌ها کم‌کم درحال تبدیل‌شدن به واقعیت هستند.

شایعات داغ
معمولا شایعات بسیاری پیرامون شرکت اپل وجود دارد و برخی با آب و تاب اخباری را از محصولات این شرکت منتشر می‌کنند که شاید تا واقعی‌شدن آنها، سال‌های سال فاصله داشته باشیم. با این حال، این اخبار حتی اگر اغراق‌آمیز هم باشد، بسیار جذاب هستند. یکی از جدیدترین شایعات درباره محصول آینده اپل، مربوط می‌شود به لنزهای تماسی خاص این شرکت که مجهز به واقعیت‌افزوده است. درحالی‌که ما هنوز منتظر رسیدن عینک‌های اپل هستیم که مدت‌هاست شایعاتی درخصوص آن وجود دارد، اپل ممکن است برنامه‌های بسیار جاه‌طلبانه‌تری را در سر داشته باشد؛ خصوصا زمانی که گزارش جدیدی درباره احتمال ساخت لنزهای تماسی واقعیت‌افزوده(AR) در آینده منتشر شد. به گزارش وب‌سایت تک‌رادار، کارشناسان امر انتظار ندارند که چنین لنزی تا پیش از سال2030 عرضه شود.

لنزهای وابسته یا مستقل؟
«مینگ -چی کو»، یک تحلیلگر با سابقه بسیار درخصوص محصولات شرکت اپل، در یک یادداشت مفصل، توضیحاتی را درخصوص محصول خارق‌العاده این شرکت ارائه کرده است. او در این‌باره ادعا می‌کند که چنین لنزهای تماس‌ای احتمالاً قدرت محاسبه، پردازش و ذخیره مستقل ندارند که این موضوع نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد آنها برای کار باید به‌طور حتم به آیفون یا یک دستگاه دیگر متصل شوند. او این لنزها را اینگونه توصیف می‌کند که الکترونیک را از دوران «محاسبات مرئی» به «محاسبات نامرئی» می‌آورد؛ یعنی دستگاه‌های هوشمندی که ما استفاده می‌کنیم چیزهایی نیستند که در دست داشته باشیم یا به وضوح بپوشیم. کو، جزئیات بیشتری درباره لنزهای تماسی هوشمند اپل نگفته است، اما اگر دارای واقعیت‌افزوده باشد، این می‌تواند بدان معنی باشد که آنها یک لایه مجازی را در دنیای واقعی نمایش می‌دهند. این لایه به‌طور بالقوه می‌تواند به هر تعداد منظور و هدفی که داشته باشیم پیام‌هایی را به نمایش درآورد. لنزهای تماسی هوشمند احتمالاً کمی شبیه عینک‌های هوشمندی هستند که اکنون شروع به استفاده از آنها می‌کنیم.

 آینده‌ای که از راه می‌رسد
پیش از لنزهای تماسی واقعیت‌افزوده ما باید در انتظار هدست Apple VR باشیم که شایع شده است در سال2022 به بازار عرضه خواهد شد و ویژگی‌های واقعیت مجازی و واقعیت‌افزوده را ارائه خواهد داد. سپس نوبت به عینک اپل می‌رسد که ممکن است در سال2023 یا حتی بعد از آن به بازار بیاید. بنابراین، شاید بعدا بتوانیم با جدیت بیشتری درباره لنزهای تماسی اپل صحبت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید