• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126301
+
-

خبر/ مرگ ۱۵نفر در مراکز بازپروری معتادان در اثر شیوع کرونا

استاندار تهران از مرگ 15نفر در مراکز بازپروری معتادان به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: «غربالگری از این افراد نشان داد که 3.5تا 4درصد آنها مبتلا به کرونا شده‌اند و بلافاصله پس از شناسایی، بیماران قرنطینه شدند.» براساس اعلام انوشیروان محسنی‌بندپی، در اوایل شیوع کرونا، همه‌جا جز مراکز نگهداری از معتادان تعطیل بود و آمار فوت 15نفر برای مبتلایان و مشکوک به ابتلا به کرونا ثبت شده است. او در ادامه خبر از افزایش ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان داد و گفت که ظرفیت مرکز فشافویه از 6هزار نفر به 8هزار نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین مرکز احسان برای نخستین بار در کشور با ظرفیت 400نفر روز گذشته افتتاح شد.

فراخوان تست کرونای «کووپارس» برای ثبت‌نام از داوطلبان 
مسئول اپیدمیولوژیک کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس از داوطلبان ۱۸ تا ۵۵ ساله و سالم خواست که برای فازهای بعدی تست انسانی این واکسن ثبت‌نام کنند. به گزارش ایسنا، مسعود سلیمانی دودران در نشست خبری که درباره کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس برگزار شد، گفت: «برای اینکه هر دارو یا واکسنی که تولید می‌شود، نشان داده شود که مؤثر و بی‌خطر است، باید مورد مطالعه قرار گیرد. آنچه در این مطالعه پیش‌بینی شده، ارزیابی بینابینی است که بعد از اینکه آخرین نفری که از این ۱۲۰نفر وارد مطالعه می‌شود، از روز سی‌وپنجم عبور کند، ارزیابی‌هایی انجام شده و نتایج آن به ما اطلاعات زیادی درباره بی‌خطری و اثربخش بودن واکسن می‌دهد؛ بنابراین باید منتظر گزارش آن باشیم تا براساس آن درباره اقدامات بعدی ما تصمیم‌گیری شود.» به‌گفته او، افراد به‌ویژه کسانی که در نزدیکی سایت مطالعه واقع در بیمارستان رسول اکرم(ص)، سکونت دارند و امکان تردد به محل سایت را دارند به آدرس covid.rvsri.ac.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند: «کسانی که ثبت‌نام می‌کنند باید بدانند که ما برای فازهای مختلف داوطلب‌گیری می‌کنیم و برای این مرحله به‌دنبال افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله سالم هستیم.»

کرونا به 70درصد مشاغل خدماتی آسیب زد
براساس اعلام نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، ۷۰ درصد مشاغل در حوزه خدماتی کشور بر اثر شیوع کرونا آسیب دیده‌اند و خیز چهارم کرونا می‌تواند خسارت‌های بیشتری را به کشور تحمیل کند. ولی اسماعیلی به فارس گفت: «با اینکه مقادیر کمی واکسن کرونا به کشور وارد شده، اما عملا واکسیناسیون عمومی آغاز نشده است، ولی مردم عادی‌انگاری نسبت به ویروس کرونا دارند؛ درحالی‌که فقط گروه‌های خاص و افراد معدود واکسن دریافت کرده‌اند، ولی باید بدانیم که خیلی با واکسیناسیون عمومی جامعه فاصله داریم.» به‌گفته او، تا یک‌سال بعد از تزریق واکسن هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ از این‌رو حداقل تا یک‌سال آینده همچنان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم باید در دستور کار قرار گیرد: «در آستانه نوروز ۱۴۰۰ باید تجمعات و دید و بازدیدها از زندگی‌های مردم حذف شود تا بتوانیم در بهار و تابستان سال آینده جامعه‌ای سالم داشته باشیم و بدانیم که خیز چهارم کرونا می‌تواند ضربه مهلکی را به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کند.»

هشدار نسبت به انجام آزمایش کرونا در مطب‌ها
عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران، نسبت به پیامدهای انجام تست تشخیص سریع (رپید) کرونا در مطب‌ها هشدار داد و گفت: «در جواب تست کرونا با روش پی‌سی‌آر تا ۳۰درصد احتمال منفی کاذب وجود دارد و به همین میزان در روش آنتی‌ژن هم این خطای منفی کاذب وجود دارد؛ یعنی اینکه میزان خطا در روش تشخیص سریع، خیلی بیشتر است و احتمال دارد فرد مبتلا باشد، اما جواب او منفی نشان دهد.» محمدعلی برومند، به تصمیم وزارت بهداشت برای انجام تست کرونا با روش آنتی‌ژن در مطب‌ها اشاره کرد و به مهر گفت: «آنچه مسلم است اینکه تست پی‌سی‌آر همچنان روش اصلی تشخیص کروناست، اما گفته می‌شود که تست تشخیص سریع در مطب‌ها ارزان‌تر است که ما این را قبول نداریم.» به‌گفته او، با انجام تست در مطب‌ها، خیلی از جواب‌ها منفی خواهد شد و این اطمینان کاذب به افراد می‌تواند بیماری را گسترش دهد. وقتی جواب منفی می‌شود، پزشک به بیمار می‌گوید اگر می‌خواهد مطمئن‌تر شود، یک تست پی‌سی‌آر هم انجام بدهد؛ یعنی اینکه هزینه بیشتری را متقبل شود. او با بیان این نکته که فلسفه اینکه فقط بعضی مطب‌ها مثل متخصصان داخلی، عفونی، ریه و...  اجازه انجام تست را دارند، برای ما آزمایشگاهیان مشخص نیست، گفت: «سؤال ما این است که چرا همین تست را نمی‌دهند آزمایشگاه‌ها انجام بدهند و چرا انحصاری در مطب‌ها شده است. اگر همه مطب‌ها نمی‌توانند، پس باید اولویت را به آزمایشگاه‌ها بدهند که اساساً برای انجام این قبیل کارهای تشخیصی بنا شده‌اند.» به‌گفته او، هزینه هر تست آنتی‌بادی ۳۰هزار تومان بود که حتی آن را تعزیراتی هم کردند تا گران‌تر نشود. وی افزود: اما حالا برای تست آنتی‌ژن در مطب‌ها ۷۰هزار تومان هزینه درنظر گرفته‌اند که شامل ۶۰ هزار تومان هزینه تست و ۱۰ هزار تومان هزینه انجام آن است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید