• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 17 اسفند 1399
کد مطلب : 126096
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx9Qy
+
-

آغاز عملیات اکتشافی مریخ نورد پشتکار

فضا
آغاز عملیات اکتشافی مریخ نورد پشتکار

مریخ‌نورد Perseverance یا پشتکار از آژانس فضایی ناسا چرخ هایش را تکان داد و نخستین رانندگی خود را برای اهداف کاوشگرانه روی مریخ آغاز کرد. البته حرکت او روی مریخ چندان زیاد نبود و در مجموع 6.5متر راه رفت، اما به‌گفته کتی استاک مورگان، معاون پروژه ناسا، لحظه مهمی رقم خورده است. استاک در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: درحالی‌که مریخ‌نورد ما هنوز در حال انجام بررسی‌های مهندسی زیادی است، اما هر لحظه که شروع به حرکت می‌کند، می‌توانیم خود را کاوشگر مریخ بدانیم. اکنون 2هفته است که این روبات یک تنی فرود چشمگیر خود را به سیاره سرخ انجام داده است.  مهندسین زیادی وقت خود را صرف راه‌اندازی خودرو و بسیاری از سیستم‌های پیچیده آن ازجمله ابزار و بازوی روباتیکش کرده‌اند. با وجود این، همه منتظر شروع رانندگی پشتکار بوده‌اند؛ اتفاقی که سرانجام روز پنجشنبه هفته گذشته افتاد. این روبات در مسیری کوتاه به جلو رفت و 150درجه درجا چرخید و سپس کمی پشتیبانی گرفت.آنایس ظریفیان، مهندس تحرک این مریخ‌نورد گفت: می‌توانید ردهای چرخ‌هایی را که در مریخ به جا گذاشته است، ببینید، فکر نمی‌کردم هرگز از دیدن رد چرخ‌های پشتکار اینقدر خوشحال شوم. این، یک نقطه عطف بزرگ برای ماموریت و تیم تحرک است. انگار خودمان روی مریخ رانندگی کردیم. چیزی که هدف نهایی ماست و افراد زیادی سال‌ها برای رسیدن به این لحظه تلاش کرده‌اند. مریخ‌نورد پشتکار در یک دهانه تقریبا استوایی به نام Jezero قرار گرفته است تا به‌دنبال شواهدی از زندگی گذشته روی سیاره سرخ باشد. پشتکار باید طی سال آینده مریخی که تقریبا مساوی با 2سال زمینی است، 15کیلومتر را برای رسیدن به هدف نهایی پیمایش کند. دانشمندان قصد دارند به تعدادی از سازه‌های سنگی فریبنده در این دهانه برسند که ممکن است سابقه فعالیت بیولوژیکی باستان را در خود حفظ کرده باشد. تیم ماموریت در حال بررسی 2 مسیر احتمالی به دلتا هستند که یکی از آنها با عبور روبات از نقطه جدا شده، برای دانشمندان یک پیش نمایش ارائه می‌دهد. دکتر استک مورگان گفت: این تپه حدود 5/2کیلومتر از مریخ‌نورد فاصله دارد. در واقع می‌توان لایه‌بندی درون صخره‌ها را به‌طور عمده مشاهده کرد. مورگان ادامه داد: این صخره‌های لایه‌ای مقاوم به‌احتمال زیاد از رسوب رودخانه‌هایی که به دریاچه باستانی Jezero می‌ریخته، ساخته شده‌اند و دانشمندان تیم پشتکار سخت تلاش می‌کنند تا اهمیت و منشا سنگ‌های این‌چنینی را درک کنند.
اما هدف فوری دیگر پشتکار، آزمایش هلی‌کوپتری است که از زمان پرتاب از زمین زیر شکم خود حمل می‌کند. پشتکار هفته‌های بعدی را با رانندگی از محل فعلی خود به یک منطقه مناسب که بتواند در آن هلی‌کوپتر 2کیلویی به نام
Ingenuity را با خیال راحت روی زمین قرار دهد، سپری خواهد کرد. رابرت هاگ، معاون مدیر ماموریت پشتکار می‌گوید: ما هنوز در حال کشف مناطق پرواز احتمالی هستیم. تصاویر دوربین ناوبری را دریافت و تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بتوانیم زمین مناسب در سیاره را برای فرود هلی‌کوپتر انتخاب کنیم. همچنین تیم در حال مشاهده تصاویر مداری در مناطق پرواز احتمالی است.
کاوشگر پشتکار، سریع‌ترین مریخ‌نوردی است که ناسا به مریخ فرستاده و موفق شده آن را با موفقیت فرود بیاورد. این امر نه به‌دلیل سرعت چرخش چرخ‌ها بلکه به‌دلیل پیشرفت در ناوبری مستقل است. این روبات برای ارزیابی مسیر پیش روی خود مدام در حال عکس گرفتن است. درحالی‌که مریخ‌نوردهای قبلی هنگام پردازش تصاویر مدام باید متوقف می‌شدند. پشتکار می‌تواند این کار را در حین پرواز نیز انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید