• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 125997
+
-

خروج آرام تانکرها از مرز تمرچین


 مریم سرخوش ـ خبرنگار

۲۵۹کامیون حامل سوخت بنزین که در پارکینگ مرزی تمرچین آذربایجان غربی مانده بودند و از سوی اقلیم کردستان عراق اجازه ورود به اربیل را نداشتند بالاخره مجوز خروج دریافت کردند، اما هنوز برای تانکرهای سرگردان در سطح شهر فراخوان صادر نشده ‌است.
اواخر بهمن بود که ورود تانکرهای حامل بنزین به اقلیم کردستان عراق بدون هیچ اطلاع قبلی از سوی کشور همسایه ممنوع شد و با ورود کامیون‌های جدید، صدها تانکر در پیرانشهر و مرز تمرچین تجمع کردند. اتفاقی که موجب نگرانی اهالی پیرانشهر از بروز هرگونه حادثه شده بود. آنها معتقد بودند پارک این تانکرها در محوطه‌های داخلی شهر می‌تواند منجر به بروز حوادث جبران ناپذیر شود.
پس از 14روز بلاتکلیفی رانندگان این کامیون‌ها، علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اوایل هفته گذشته از پیگیری و رفع این مشکل خبر داد وگفت: «تانکرهای حامل سوخت از طریق مرز باشماق کردستان به کشور عراق وارد خواهند شد.» خبری که البته مورد استقبال رانندگان واقع نشد و مسئولان استان کردستان هم اعلام کردند که مرز باشماق ظرفیت تردد این تعداد کامیون سوخت را ندارد.
پس از آن بود که دستور ویژه‌ای برای حل سریع مشکل از سوی استاندار آذربایجان‌غربی صادر و با تأکید مصطفوی رایزنی‌های دیپلماتیک از طریق سرکنسول ایران در اربیل عراق آغاز شد. همچنین با پیگیری معاونت بین‌الملل قوه قضاییه، موضوع از طریق وزارت خارجه به دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق منتقل و در نهایت مجوز خروج تانکرهای متوقف شده در پارکینگ مرزی از همان مرز تمرچین صادر شد.
فرماندار پیرانشهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: بلاتکلیفی ۲۳روزه کامیون‌ها در پیرانشهر برطرف و طی رایزنی انجام شده با عراق، کامیون‌های حامل مواد سوختی مستقر در مرز تمرچین بعد از ۲هفته اجازه تردد پیدا کردند. سیدعلی ترابی همچنین می افزاید:روند خروج این تانکرها به طرف شمال عراق در حال انجام است و تا اطلاع ثانوی با رعایت استانداردهای اعلام شده از سوی اقلیم کردستان عراق، اجازه ورود از پایانه مرزی تمرچین را خواهند داشت.
البته رانندگان حاضر در منطقه به صدور مجوز عبور، تنها برای کامیون‌های پارک شده در پارکینگ مرزی اشاره می‌کنندو می گویند تا ظهر دیروز(جمعه) تعداد محدودی‌ از کامیون‌هایی که داخل پارکینگ مرز تمرچین بودند مجوز خروج گرفته‌اند و هنوز برای بقیه تانکرها در تیر پارک و سطح شهر فراخوانی صادر نشده است. مسئولان نیز اعلام کرده‌اند که تا امروز (شنبه) تکلیف سایر کامیون‌ها را هم مشخص و زمان خروج آنها از مرز را اعلام خواهند کرد تا منجر به خروج کانتینرهای سوخت از سطح شهر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید