• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 125986
+
-

مراجع فرهنگی؛ پشت‌پرده حذف اینترنت رایگان شبانه

تا همین چند وقت پیش شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت برای تشویق کاربران به انجام دانلودهای سنگین خود در ساعت‌های غیرپیک مصرف به کاربران بسته‌های اینترنت با ترافیک رایگان به‌صورت شبانه ارائه می‌کردند اما از چندی پیش در سکوت و به‌صورت بی‌سر و صدا این بسته‌ها همگی حذف شدند و عملا قیمت اینترنت در کل ساعات شبانه‌روز یکی شد. اکنون برای نخستین‌بار محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در گروه تلگرامی خود از این ماجرا رمزگشایی کرده و می‌گوید که اعتراض مراجع فرهنگی کشور عامل حذف این بسته‌ها بوده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ارائه بسته‌های شبانه اینترنت از سوی اپراتورها یک درخواست درست و منطقی به‌حساب می‌آید در این‌باره گفت: «در بسیاری از کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراض‌هایی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند؛ چرا که تأثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آنها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سرکلاس حاضر شوند».
این در حالی است که بسته‌های ترافیک رایگان شبانه که معمولا بین ساعت یک تا ۸ صبح فعال بود برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و کاربران یک ماجرای برد-برد بود. به‌گفته آذری‌جهرمی، شبکه ارتباطی کشور هم مثل شبکه برق، ساعات کم‌باری و پرباری دارد. در همه کشورهای دنیا استفاده از بسته‌های تشویقی باعث می‌شود که کاربران دانلودهای با حجم بالای خود را به ساعت‌های غیرپیک مصرف منتقل کنند و شبکه ارتباطی کشور بازدهی بهتری داشته باشد. از سوی دیگر استفاده از ترافیک شبانه رایگان که ساعاتی کم‌بار است باعث می‌شود هزینه بسیار کمتری به کاربران برای دانلود تحمیل شود.
وزیر ارتباطات در گروه تلگرامی خود با استناد به همین مسائل تأکید کرده که «براساس این ابلاغیه، منطق زیر پا گذاشته شد؛ منطقی که ایجاب می‌کند ساعت یک شب، بسته‌های ارزان قیمت ارائه شود. همین منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آنها توصیه کنیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه را به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند».
وزیر ارتباطات همچنین بار دیگر در پاسخ به سؤالات کاربران تأکید کرده که مخابرات به‌خاطر انحصارگرایی که انجام می‌دهد باعث شده که VDSL در کشور توسعه پیدا نکند. او با اشاره به اینکه مقام‌های مخابرات دست از انحصارگرایی بر نمی‌دارند اعلام کرده که به همین‌خاطر وزارت ارتباطات، تمرکزش را روی اینترنت خانگی 5G قرار داده و دوشنبه این هفته هم نخستین فاز این پروژه افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید