• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 14 اسفند 1399
کد مطلب : 125951
+
-

بار و بندیل سفر نبندید

وزارت بهداشت نسبت به انجام سفرهای نوروزی هشدار داد


 محمد باریکانی ـ خبرنگار

«مردم فعلا بار و بندیل سفر نبندند.» این جمله‌ای بود که دیروز وزیر بهداشت با صراحت با مردمی که علاقه‌مند به سفرهای نوروزی هستند در میان گذاشت. کمی بعدتر، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت مسافران نوروزی را از سفر به استان هرمزگان بر حذر داشت و گفت وزارت بهداشت با توجه به تأثیر جدی سفرهای بین شهری در شیوع بیماری کرونا، از هموطنان می‌خواهد از سفر به شهرستان‌ها و جزایر استان هرمزگان ازجمله قشم و کیش خودداری کنند.
ساعاتی پس از این اظهارات، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد روز شنبه تصمیم نهایی برای سفرهای نوروزی گرفته می‌شود و به مردم اعلام خواهد شد. رئیسی در حاشیه نشست اجرایی‌سازی‌ کمیته صیانت از جمعیت اعلام کرد که بر اساس طرح محدودیت هوشمند و تغییر روند بیماری، رنگ شهرها نیز تغییر می‌کند و اجازه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی داده نخواهد شد.

شنبه موعود برای تعیین تکلیف سفر در نوروز
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه ۱۶اسفندماه را روز موعود تصمیم‌گیری نهایی برای سفرهای نوروز1400 اعلام کرده و این اعلام به ‌معنای آن است که ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی را چنان محدود می‌کند تا مسافران نوروزی از خیر سفر در نوروز1400 بگذرند.
روزنامه همشهری در روزهای گذشته، گزارش‌هایی در مورد تکلیف سفرهای نوروزی و سرگردانی مردم در چندصدایی دستگاه‌های مرتبط منتشر و اعلام کرد لازم است مسئولین به چندصدایی پایان دهند و تکلیف سفرهای نوروزی را مشخص کنند. همین دیروز نیز کارزار مجازی درخواست از رئیس‌جمهور برای اعلام ممنوعیت مطلق سفر شکل گرفته تا سفرهای نوروزی به‌طور کامل ممنوع شوند.

سناریوی سفرهای جاده‌ای و بستن شهرهای مهم گردشگری
2 هفته به آغاز سفرهای نوروزی در کشور مانده و سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در جلسه‌ای که در شهرک آزمایش تهران برگزار شد، از برنامه‌ریزی برای اجرای 3سناریو برای سفرهای نوروزی خبر داد.
سناریوی نخست برای مدیریت سفرهای خودرویی با توجه به تداوم روند فعلی کروناست که تمرکز بر محدودیت و ممنوعیت تردد در معابر و جاده‌های منتهی به شهرهای قرمز مسافرپذیر خواهد بود. سناریوی دوم بر اساس کاهش بیماری نوشته شده تا اگر شهرها آبی شدند پلیس راهور تنها بر کنترل ترافیک و کاهش تصادفات جاده‌ای متمرکز باشد. سناریوی سوم اما بر اساس پیش‌بینی افزایش شیب کرونا نوشته شده که از مدت‌ها قبل نیز ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده بودند. در این سناریو، با افزایش شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت‌ و ممنوعیت تردد حتی در سراسر کشور اعمال می‌شود.
وزارت بهداشت همین دیروز سفر به استان‌های اصفهان، شیراز، مشهد، خوزستان، هرمزگان، گیلان، مازندران و گلستان را به‌طور کامل ممنوع کرد. یعنی مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران در نوروز که مملو از مسافر می‌شدند، سال1400 درهای خود را به روی مسافران نوروزی بستند. حالا قرار است روز شنبه‌نظر نهایی درخصوص سفرهای نوروزی اعلام شود تا آنطور که همشهری دریافته است، سفرهای نوروزی چنان سختگیرانه شوند که مردم در خانه ماندن را به سفر در جاده‌های مبهم کرونایی ایران ترجیح دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :