• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125863
+
-

جهان روز/ شنوایی را پشت گوش نینداز

 کم‌شنوایی و ناشنوایی که به‌دنبال کمرنگ‌شدن و از میان رفتن شنوایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حواس پنجگانه ایجاد می‌شوند به قدری اهمیت دارند که روزی جهانی به آن اختصاص یافته است.
 در این روز سازمان جهانی بهداشت به جوامع گوناگون یادآور می‌شود که غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و عفونت‌های این عضو از بدن را جدی بگیرند.
  فرض را بر این می‌گیریم که والدین غربالگری شنوایی جگر‌گوشه‌هاشان را پشت گوش نمی‌اندازند اما 2مهم در این زمینه باقی می‌ماند که معمولا مغفول مانده و کمتر کسی از مردم و مسئولان به آن توجه می‌کنند.
  نخست آلودگی صوتی که این روز‌ها بیداد می‌کند. یک اپلیکیشن صداسنج روی گوشی نصب کنید تا عقربه آن ابعاد فاجعه را با آمپر چسباندن به شما نشان دهد.
  در شرایط عادی 70دسیبل سر و صدای بخش حلزونی گوش را هدف گرفته و پرده صماخ را به لرزه در می‌آورد که یک موتور با اگزوز دستکاری شده هم هوس می‌کند دیوار صوتی بشکند. آن هم در کنار پلیس برگ جریمه‌ به‌دست که توجهی به موتورسوار نمی‌کند.  کارگر‌های بخش‌های ساختمانی و صنعتی هم که گوش‌گیر و محافظ گوش را وسیله‌ای تزیینی می‌دانند و تا مرز کم‌شنوایی و ناشنوایی از آن استفاده نمی‌کنند. 
مورد دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که در روز جهانی شنوایی توجهی کنیم به ناشنوایانی که تا پیش از سال‌های کرونا با لب‌خوانی حرف مخاطب را متوجه می‌شدند و این روز‌ها از زیر ماسک لب‌خوانی برای آنها ممکن نیست.
  اگر کمپینی برای تولید ماسک‌هایی به راه بیفتد که بخش میانی آنها شفاف است لب‌خوانی دوباره برای این عزیزان میسر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید