• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125647
+
-

هشدار ایران به یارگیری پنهان آمریکا

صالحی: اگر در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، واکنش نشان خواهیم داد

دیپلماسی
هشدار ایران به یارگیری پنهان آمریکا


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: درصورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی که دیروز در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخن می‌گفت در توضیح پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأکید کرد: پیوست این بیانیه محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنا بر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تاسیسات و دوربین‌های نظارتی در این پیوست ذکر شده و به‌دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.
 سخنان صالحی واکنشی است به اقدامات آمریکا در جهت اجماع‌سازی‌ بین‌المللی علیه ایران. شورای حکام آژانس در وین قرار است امروز - دوشنبه - درباره ادعا‌های مطرح‌شده درمورد افزایش تولید سوخت هسته‌ای توسط ایران و کاهش همکاری‌های تهران با آژانس تشکیل جلسه دهد. در این فضا آمریکا درصدد به جریان انداختن قطعنامه‌ای است که خروجی آن «نگرانی‌های عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران» خواهد بود.
براساس گزارشی که شبکه خبری بلومبرگ 2روز پیش در این‌باره منتشر کرد، دیپلمات‌های آمریکایی اخیرا سندی را توزیع کرده‌اند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران می‌خواهد با بازرس‌های آژانس اتمی کاملا همکاری کند. این قطعنامه پیشنهادی از «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌شدت ابراز نگرانی می‌کند.» براساس دیگر اخبار منتشرشده در این‌باره، آمریکا در این سند 3صفحه‌ای، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و مدعی شده است که دنیا از دیرباز آگاه بوده که ایران در گذشته به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است؛ لذا دولت آمریکا از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند، حمایت به‌عمل آورند.
صاحب‌نظران معتقدند که طرح چنین ادعایی مبنی بر ارائه اطلاعات ناکامل از سوی ایران ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را دربر داشته باشد. با توجه به اظهارات مقامات آمریکا و تردید آنها در لغو تحریم‌ها به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به‌دنبال یک ائتلاف‌سازی علیه ایران در نهادهای بین‌المللی هستند.
تحریم‌های اخیر دولت بایدن علیه ایران در حالی است که به‌زعم رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق موقت آژانس با ایران یک فرصت گرانبها به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است. همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا هشدار داده بود که نباید فرصت را برای احیای توافق هسته‌ای با ایران از دست داد. او به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام معتقد است در بحث برجام فضای لازم برای دیپلماسی را داریم، ظرفیت و فرصت دیپلماتیکی برای گفت‌وگو وجود دارد.


  چرا فواد حسین به تهران آمد؟

یک روز بعد از سفر فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق به تهران و دیدار او با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت کشورمان واکنش‌ها به این سفر و چرایی و چگونگی آن ادامه دارد.
در راس این واکنش‌ها محمدجواد ظریف پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عراق دست به قلم شد و در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «دیداری خوب با وزیر خارجه عراق فواد حسین داشتم. درباره گسترش روابط و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از تلاش‌های سازنده عراق برای امنیت منطقه‌ای استقبال و بر پایبندی ایران به ثبات عراق تأکید کردم. همچنین تجاوزات ثبات‌زدای آمریکا علیه نیروهای عراقی را مردود شمردم».
 از سوی دیگر نیز پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی گمانه‌زنی کرده است که این سفر 5روز پس از دیدار وزیر خارجه عراق با مسئولان سعودی ازجمله فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور و قبل از آن نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس انجام شد.
فاضل البدرانی، تحلیلگر سیاسی عراقی در این رابطه معتقد است: اظهارات برخی مسئولان عراقی نشان‌دهنده میانجیگری است و زمان انجام سفر فواد حسین نیز موید همین امر است زیرا سفر وزیر خارجه عراق به تهران چند روز پس از سفرش به ریاض انجام شد.
وی تأکید کرده است سفر فواد حسین به تهران 2 پیام به همراه دارد؛ پیام اول مربوط به کاهش تنش در روابط میان تهران و ریاض است که البته شانس موفقیت آن بسیار ضعیف است. پیام دوم سفر فواد حسین به تهران هم در رابطه با آمریکا و تحولات امنیتی اخیر و حملات به سفارت این کشور در بغداد و پایگاه نظامی آن در اربیل است.
همچنین مجتبی امانی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه سفر دوم وزیر امور خارجه عراق به ایران که در کمتر از یک‌ماه صورت گرفت، در یک برنامه رادیویی گفته است در کنار مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که بین ایران و عراق وجود دارد و گسترش آنها مستلزم اینگونه سفرهاست، نخستین مسئله‌ای که درخصوص این سفر به ذهن متبادر می‌شود، حمله آمریکایی‌ها به برخی پایگاه‌ها در مرز سوریه و عراق
 است. 
وی همچنین به  حمله به پایگاه‌های سوریه اشاره و بیان کرده است: آنها مدعی هستند این پایگاه‌ها مربوط به نیروهای وابسته به ایران است. آمریکایی‌ها همچنین اعلام کردند این حمله در پی حمله خمپاره‌ای به سفارتخانه و نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفت که ایالات متحده مدعی شد این حملات توسط نیروهای حامی ایران انجام گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید