• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125543
+
-

تهران و بغداد به دنبال راه‌حل‌های تازه

وزیرخارجه عراق با شمخانی و ظریف دیدار کرد و وعده پرداخت بدهی های کشورش را داد

دیپلماسی
تهران و بغداد به دنبال راه‌حل‌های تازه

فواد حسین، وزیرخارجه عراق در سفری یک‌روزه به تهران با وزیر امور خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و برخی دیگر از مقامات سیاسی و امنیتی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ازجمله تحولات اخیر در عراق از محورهای اصلی رایزنی این مقام عراقی با مقامات ایرانی در جریان سفر یک‌روزه‌اش به تهران بود.
این دومین سفر فواد حسین در کمتر از یک ‌ماه گذشته به تهران است.  او 15بهمن‌ماه نیز در رأس هیأتی به تهران آمده بود. وزیر امور خارجه عراق در سفر بهمن ماهش به تهران با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود،  رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی کرده بود.

  اتفاقات اخیر در خاک عراق مشکوک است
محمد جواد ظریف در دیدار با همتای بغدادی اش ابعاد مختلف همکاری های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. او اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور دانست. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تأکید داریم.
ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین 2کشور حل و فصل شود.
وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین 2کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه 2کشور برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این خط آهن شد.
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تأکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند.
او با اشاره به پیشرفت های به‌دست آمده در مذاکرات بین 2کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تأکید کرد.
فواد حسین گفت: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی 2کشور را نخواهد داد. در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفت.

برنامه آمریکا برای احیای جریان تروریسم درمنطقه
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فواد حسین، وزیر خارجه عراق با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تأخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست.
به‌گزارش ایسنا، در این دیدار شمخانی بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تأکید کرد. او با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد‌تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است؛ تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد‌تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.

وعده پرداخت بدهی‌های عراق به ایران 
در این دیدار وزیر خارجه عراق نیز از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق گزارشی ارائه کرد. وی با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان 2 کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده گفت: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی براساس مدل مورد توافق 2 کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

مکث
چالش جدید تهران و واشنگتن در سوریه

حمله به یک پایگاه نظامی در مناطق شرقی سوریه به چالش جدیدی میان تهران و واشنگتن بدل شده است و در روزهای اخیر سبب موضعگیری‌های رسمی مقامات و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای 2 کشور قرار گرفته است؛ چالشی که بر روند احیای برجام بی‌تأثیر نخواهد بود. در جدیدترین واکنش‌ها به این اقدام واشنگتن، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که به سوریه سفر کرده است، حملات غیرقانونی و تجاوزگرانه نیروهای آمریکایی به مناطقی در شرق سوریه را نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دانست و آن را به‌شدت محکوم کرد. به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده این اقدام دولت جدید آمریکا را تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض قوانین حقوق بین‌الملل دانست که منجر به تشدید درگیری‌های نظامی و بی‌ثباتی بیشتر منطقه خواهد شد.
همزمان با محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا در سوریه از سوی ایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در سفر به تگزاس در دفاع از حمله به یک پایگاه نظامی در سوریه مدعی شد خواسته به ایران هشدار دهد که اقداماتش بدون پاسخ نخواهد ماند. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز با تأکید بر اینکه واشنگتن قصد کاهش تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ندارد، در بخشی دیگر از سخنانش در این پیام حمله آمریکا به شرق سوریه مدعی شد: پیام رئیس‌جمهور بایدن این است که برای محافظت از آمریکایی‌ها، اقدام می‌کند و زمان تهدید او حق دارد که به روش انتخابی خود دست به اقدام بزند. حمله به پایگاه نظامی در شرق سوریه، نخستین اقدام نظامی جو بایدن در مقام رئیس‌جمهور جدید آمریکا محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید