• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125398
+
-

طرح انتقال برق از فضا

محققان وزارت دفاع آمریکا در حال کار روی پروژه‌ای هستند که به وسیله آن می‌توان در آینده الکتریسیته را از فضا به هر نقطه‌ای از زمین منتقل کرد

فضا
طرح انتقال برق از فضا

 گروهی از دانشمندان وزارت دفاع آمریکا در حال آزمایش طرحی هستند که روزی می‌تواند از فضا، برق را به زمین ارسال کند. براساس گزارشی اختصاصی که سی‌ان‌ان منتشر کرده این گروه توانسته‌اند با موفقیت یک پنل خورشیدی در اندازه‌های یک جعبه پیتزا را در فضا تست کنند. این پنل به‌عنوان نمونه اولیه برای ارسال برق از فضا به تمام نقاط زمین طراحی شده است.
این پنل که به‌عنوان ماژول آنتن فرکانس رادیویی فوتوولتائیک (PRAM) شناخته می‌شود، نخستین‌بار در ‌ماه مه ‌2020 راه‌اندازی شد و متصل به پهپاد یا فضاپیمای بدون سرنشین
 X-37B پنتاگون است تا نور خورشید را به برق تبدیل کند. این فضاپیمای بدون سرنشین که پروژه‌های آن همیشه محرمانه بوده هر 90دقیقه دور زمین می‌چرخد.
این پنل برای استفاده بهتر از نور در فضا که از جو عبور نمی‌کند، طراحی شده است؛ بنابراین انرژی امواج آبی را حفظ می‌کند و قدرت آن را نسبت به نور خورشید که به زمین می‌رسد، بیشتر می‌کند. نور آبی هنگام ورود به جو پراکنده می‌شود؛ به همین دلیل آسمان آبی به‌نظر می‌رسد.
پل جاف، یکی از 2توسعه‌دهنده این پروژه می‌گوید: ما به همین دلیل نور اضافی خورشید را دریافت می‌کنیم. آخرین آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که پنل 30در30سانتی‌متری توانایی تولید حدود 10وات از انرژی برای انتقال را دارد که این نیرو برای تامین شارژ یک تبلت کفایت می‌کند.
اما این پروژه مجموعه‌ای از ده‌ها پنل را درنظر گرفته است که درصورت تجمیع، موفقیت آن می‌تواند انقلابی هم در چگونگی تولید نیرو و توزیع آن در مناطق دورافتاده دنیا به راه بیندازد. به‌گفته جاف، این کار می‌تواند در توزیع نیرو به بزرگ‌ترین شبکه‌های زمین کمک کند.
درواقع این پنل هنوز نتوانسته است به‌طور مستقیم انرژی را به زمین ارسال کند، اما عملکرد این تکنولوژی ثابت شده است. اگر این پروژه به آنتن‌های خورشیدی فضایی با کیلومترها عرض تبدیل شود، می‌تواند موج‌های کوتاه را به برق بدون سوخت برای هر قسمت از کره زمین تبدیل کند.
جاف می‌گوید: مزیت بی‌نظیر ماهواره‌های انرژی خورشیدی نسبت به هر منبع دیگر انرژی، انتقال جهانی آن است. شما می‌توانید انرژی را به شیکاگو بفرستید و در کسری از ثانیه اگر لازم بود آن را به لندن یا برزیل ارسال کنید.
ماموریت هواپیمای فضایی X-37B تقریبا همیشه محرمانه انجام شده است. آزمایش PRAM یکی از معدود جزئیاتی است که در مورد هدف این ماموریت منتشر شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید