• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125392
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZnor
+
-

خبرهای کوتاه/ امید رفت

«امید» تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری پس از ۱۱۵روز زمستان‌گذرانی در فریدونکنار، رهسپار سیبری شد. به‌گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، درنای امید که ۱۴آبان‌ماه۹۹ برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت کرده بود، صبح دیروز ۸اسفندماه۹۹ پس از ۱۱۵روز زمستان گذرانی در فریدونکنار، بازگشت خود به سیبری را آغاز کرد. این درنای ۱۳ساله 3سال است که به‌صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند. درنای امید از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌و حدود 4ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از سرخرود و فریدونکنار زمستان‌گذرانی می‌کند.

   ورود سامانه بارشی جدید به کشور
از 12اسفند سامانه بارشی جدیدی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و فعالیت این سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود. صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این‌باره به ایسنا گفت:‌ براساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، امروز و فردا ۹ و ۱۰ اسفندماه در اکثر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم خواهد بود و در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه ۱۱اسفند در برخی مناطق شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، جنوب شرق و شرق بارش پیش‌بینی می‌شود. روز سه‌شنبه ۱۲اسفند سامانه بارشی جدیدی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و فعالیت این سامانه بارشی در شمال‌غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود. وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران تصریح کرد: آسمان تهران امروز ۹اسفند صاف در بعضی ساعات غبار محلی با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۱۰درجه سانتی‌گراد و فردا نیز صاف در بعضی ساعات غبار محلی با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۲درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

   فرسایش خاک ایلام دوبرابر میانگین کشوری است
میزان فرسایش خاک در استان ایلام براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از دو برابر میانگین کشوری است. استان ایلام در طول سال ۱۷تن در هکتار فرسایش خاک دارد؛ درحالی‌که فرسایش خاک در کشور در طول یک سال 8تن در هکتار است. به گزارش ایرنا، غلامرضا ابدالی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست ایلام گفت: استان ایلام بیش از ۲میلیون هکتار وسعت دارد که یک‌میلیون‌و۷۰۰هکتار آن عرصه‌های طبیعی است و ۱۴۳هزار هکتار نیز تحت مدیریت محیط‌زیست قرار دارد. وی با بیان اینکه تنوع زیست‌محیطی در ایلام زیاد است، افزود: ۴۶گونه پستاندار، ۲۰۰گونه پرنده، هزار گونه گیاه، ۱۵رودخانه دائم و ۶۲۰هزار هکتار جنگل بلوط در استان ایلام وجود دارد که عمده چالش زیست‌محیطی استان ریزگردها و کانون آن در کشور عراق، صید بی‌رویه و فرسایش خاک است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید