• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 اسفند 1399
کد مطلب : 125338
+
-

مهر تأیید روحانی برحصر‌زدایی از ارزهای بلوکه شده

اختصاصی همشهری: منابع ارزی آزاد شده صرف تامین نیاز ارزی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود


یک روز پس از انتشار خبر اختصاصی همشهری مبنی بر قول کره‌جنوبی برای آزادسازی یک میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران، رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت این خبر را تأیید کردند. تازه‌ترین خبر اختصاصی همشهری حاکی از آن است که بانک مرکزی قصد دارد منابع ارزی آزاد شده را برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی صرف کند.

توافق ایران و کره چه بود؟
دیروز وزارت امور خارجه کره‌جنوبی ضمن تأیید توافق سفیر این کشور با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: پس از مشورت با آمریکا پول‌های ایران را آزاد خواهد کرد. چوی یونگ سام، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی گفته است: در دیدار سفیر کره‌جنوبی و رئیس بانک مرکزی ایران، دو طرف کمی به گزینه‌های یکدیگر نزدیک تر شده اند و ایران موافقت خود را با پیشنهادهای ما اعلام کرد. این در حالی است که اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد: پیشنهاد ‌دهنده اصلی برای برگزاری نشست، طرف کره‌جنوبی بوده و طرف ایرانی ضمن پذیرش پیشنهاد مذاکره تأکید کرده ایران از موضع رسمی خود و حتی پیگیری‌های حقوقی‌اش چشم‌پوشی نخواهد کرد و اینکه طرف کره‌ای بخواهد با مقامات آمریکا مشورت کند، مسئله‌ای است که سئول باید آن را دنبال کند و به ایران ارتباطی ندارد.

عمان، عراق و ژاپن هم هستند
به‌گزارش همشهری، دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهوری گزارشی از مذاکرات اخیر خود و توافق‌های به‌دست آمده درباره آزادسازی منابع ارزی ارائه کرد. حسن روحانی پس از ارائه گزارش عبدالناصر همتی درباره توافق‌های انجام شده با 4کشور کره‌جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درباره آزاد‌سازی‌ منابع ارزی ایران گفت: شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم. او افزود: ازجمله این ثمرات، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران است که بی‌تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند. دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت هم با تأیید گزارش همشهری با استناد به گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با نمایندگان کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن درباره نحوه استفاده از منابع بلوکه شده ایران گفت‌وگوهایی انجام شده است. او افزود: در گام اول یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران در کره‌جنوبی در اختیار ما قرار خواهد گرفت. به‌گفته ربیعی، مقامات بانک مرکزی مذاکرات دیگری با کشورهای عراق و عمان داشته‌اند که بتوانند از منابع ارزی ایران برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور مثل کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید