• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125135
+
-

سؤال از شما، پیگیری از ما


سؤال شما: پزشکان به‌خصوص در سال‌های اخیر حریم بیماران را رعایت نمی‌کنند و در یک‌روز آنقدر بیمار پذیرش می‌کنند که حتی فرصت نمی‌دهند بیمار سؤالات ضروری‌اش را بپرسد و با راه دادن مریض بعدی به درون مطب به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که بیمار مجبور به ترک مطب شود. آیا در این خصوص قانون و قاعده‌ای وجود ندارد که حریم بیماران محفوظ بماند؟
تهرانی از تهران

پیگیری همشهری: اگر اخلاق پزشکی رعایت نشد به دادسرای نظام پزشکی شکایت کنید. 
اشخاص چنانچه با موردی مواجه شوند که خلاف اخلاق پزشکی باشد، می‌توانند با مراجعه به دادسرای نظام پزشکی شکایت خود را مطرح کنند.  «سعید بیرودیان» مدیر دبیرخانه ترویج اخلاق پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سخنگاه همشهری می‌گوید: رعایت حریم بیماران و اخلاق پزشکی به روشنی در کتاب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای، مصوبه شورای‌عالی نظام پزشکی در سال 1397به چاپ رسیده و مشتمل بر 13فصل و 14ماده است که به روشنی موارد تخطی از قوانین اخلاق پزشکی و مجازات‌های آن را دربر‌دارد. وی ادامه می‌دهد: چنانچه شکایتی مطرح شود، پس از تشکیل پرونده شکایات به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع و سپس بسته به اهمیت و سطح‌شان به هیأت تجدید نظر و سپس هیأت عالی ارسال می‌شوند و پس از بررسی، رأی و حکم انتظامی صادر می‌شود. بعد از بررسی موضوع هم روال به این صورت است که ابتدا رأی و حکم آن، به‌صورت شفاهی به شاکی و پزشک مورد نظر ابلاغ می‌شود و در مرحله بعد پزشک به‌صورت کتبی تذکر می‌گیرد و درصورت تکرار تخلف یا گستردگی و اهمیت آن، حکم در نشریات چاپ شده و به‌نظر عموم مردم می‌رسد. اگر هم موضوع ادامه یابد ابطال عضویت و پروانه کار پزشک متخلف انجام می‌گیرد. این مسئول تأکید می‌کند که مردم اطمینان داشته باشند هیچ‌گونه جهت‌گیری در راستای دفاع از پزشکان متخلف صورت نخواهد گرفت. وی به شهروندان توصیه کرد برای دستیابی به پزشکان معتمد و مطمئن به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده و اطلاعات پزشکان مورد تأیید را بگیرند و سپس برای درمان به آنها مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید