• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125109
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkvrp
+
-

ما بی‌شماریم

 فاطمه عباسی

همه‌جای دنیا از بلاروس و مقدونیه گرفته تا بورکینافاسو و ماداگاسکار، یا حتی در دورافتاده‌ترین جزایر هم اگر فارسی صحبت کنید، باز یک هموطن پیدا می‌شود که به فارسی جوابتان را بدهد. شاید باورش سخت باشد، اما طبق آماری که دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور به‌تازگی منتشر کرده، مردم ایران در خیلی از کشورها پراکنده‌اند و حتی در ساحل عاج هم می‌توانید 65 ایرانی مهاجر را پیدا کنید که خودشان را با شرایط آب و هوایی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی وفق داده‌اند و روزگار می‌گذرانند. طبق آمارها بیشترین تعداد مهاجران ایرانی با یک میلیون و 500هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست. عمده ایرانیان مقیم آمریکا در جنوب کالیفرنیا ساکن هستند و تعداد آنها درحدود 600هزار نفر است. بقیه مهاجران هم بیشتر در ایالات تگزاس، ویرجینیا، نیویورک، مریلند و شهرهای سیاتل و آتلانتا سکونت دارند. جالب اینجاست که براساس محاسبات دانشگاه ‌ام‌آی‌‌تی، این گروه مهاجر 50درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب می‌کنند. از نظر تحصیلات هم از بین 67گروه مهاجر، ایرانی‌ها رتبه دوم را در این کشور دارند.
انگلیس و کانادا با 400هزار، امارات متحده عربی با 357هزار، آلمان با 319هزار و ترکیه با 126هزار ایرانی مقصدهای بعدی مهاجران ایرانی بوده‌اند. در هر کدام از کشورهای چک، ایرلند، تانزانیا و تاجیکستان هم هزار نفر از هموطنانمان زندگی می‌کنند و در تعدادی از کشورها مانند کره‌شمالی، کوبا، مالی و سیرالئون برخلاف آمریکا تعداد ایرانی‌ها یک‌رقمی بوده و از یک تا 6نفر متغیر است.
نکته جالب شاید این باشد که برخی کشورهای پیشرفته حتی یک مقیم ایرانی هم ندارند و در عوض در جزیره «موریس» که روزگاری محل تبعید رضا پهلوی بود، 41 ایرانی خوش و خرم زندگی می‌کنند. اطلاق تبعیدگاه به یک جزیره، احتمالا بیابانی بی‌آب و علف را در ذهن تداعی کند اما برخلاف تصور جزیره موریس یکی از زیباترین جزایر قاره آفریقاست که سواحل شنی، آب لاجوردی‌رنگ و جنگل‌های انبوه بارانی‌اش می‌تواند هر‌کسی را برای مهاجرت و ساکن‌شدن در این جزیره ترغیب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :