• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125076
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEnJA
+
-

زنده ماندن عجیب VHS

فناوری نوارهای ویدئو شاید توسط خیلی‌ها به فراموشی سپرده شده اما گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد هنوز VHS بازار داغ و خاصی در جهان دارد

فناوری
زنده ماندن عجیب VHS

دیگر تقریباً در ایران هم اکثر مردم یا فیلم‌ها را آنلاین می‌بینند یا این حافظه‌های فلش و هارددیسک‌های اکسترنال هستند که آرشیو فیلم و سریال کاربران را تشکیل می‌دهند. به همین‌خاطر شاید خیلی‌ها دیگر نوارهای VHS را که در زمان خودش حسابی پرطرفدار بود، به‌خاطر نیاورند.
خیلی‌ها تصور می‌کنند با روی کار آمدن فناوری‌ها و پلتفرم‌های مختلف پیشرفته برای تماشای فیلم، نوارهای ویدئویی VHS که از سال 2008محبوبیت فراگیر آن از بین رفته است، دیگر بین مردم طرفداری ندارد، اما نتیجه یک تحقیق نشان داد که همچنان این نوارهای ویدئویی محبوب است تا جایی که به مبالغ گزافی بین کلکسیونرهای نوارهای VHS خریداری می‌شود. Video Home System یا سامانه ویدئوی خانگی استانداردی برای کاست‌های ضبط آنالوگ بر پایه نوار مغناطیسی بود که توسط شرکت جی‌وی‌سی توسعه داده ‌شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، طبق گفته دیو رودریگز، کتابدار دیجیتال در دانشگاه ایالتی فلوریدا اگرچه آخرین دستگاه پخش و ضبط ویدئوکاست خانگی موسوم به VCR در سال 2016توسط Funai Electric در اوزاکای ژاپن تولید شد، اما استفاده از نوار ویدئویی VHS همچنان جاودانه است و امروزه یک بازار پررونق برای خرید و فروش آن وجود دارد.
در شبکه اجتماعی اینستاگرام، فروشندگان آخرین فیلم‌های بازمانده روی نوار ویدئویی VHS را به قیمت تقریبا گزاف 190دلار به فروش می‌رسانند که اتفاقا خریدار هم دارد. باوجود این قیمت و پیشرفت‌های فناوری پس از سال 2006به‌نظر می‌رسد تقاضای زیادی برای نوارهای قدیمی VHS، وجود دارد. طرفداران پرشور این نوع رسانه اعتقاد دارند که VHS چیزی را ارائه می‌دهد که سایر انواع رسانه نمی‌توانند.
متیو بوث که علاوه بر اجاره Blu-ray و DVD، نوارهای VHS را نیز می‌فروشد، می‌گوید: تصور عمومی که مردم می‌توانند هر فیلمی را که می‌خواهند از خانه سفارش دهند، کاملا اشتباه است. با روی کارآمدن شبکه‌های اینترنتی جریان‌سازی‌ برای یک فروشگاه فیلم عظیم در اینترنت وعده داده شده بود؛ جایی که مشتری فقط یک کلیک با فیلم موردنظرش فاصله داشت، اما واقعیت این است که اشتراک این پلتفرم‌های جدید بسیار گران است، محتوا بین سرویس‌های اشتراک دست به‌دست می‌شود و فیلم‌ها به‌صورت چرخه‌ای کار می‌کنند که اغلب قبل از اینکه مردم فرصت تماشای آنها را داشته باشند، ناپدید می‌شوند. از این نظر نوار VHS چیزی را ارائه می‌دهد که بازار فعلی نمی‌تواند؛ یک کتابخانه گسترده از تصاویر متحرک که در هیچ جای دیگری در دسترس نیست. جیمز چاپمن، استاد مطالعات فیلم در دانشگاه لستر بریتانیا و سردبیر مجله تاریخی فیلم، رادیو و تلویزیون می‌گوید: نوار‌های VHS نخستین فناوری است که اجازه داد رسانه‌های خانگی در مقیاس گسترده به فیلم‌ها دسترسی داشته باشند.
در دهه 1970نوار ویدئویی وارد صنعت خانگی شد و اقتصاد تلویزیون و تجارت سینما را دچار انقلاب بزرگی کرد. در اوایل دهه 1980در صنعت فیلمسازی‌ خانگی جنگ فرمت به‌وجود آمد و 2 استاندارد VHS و Betamax بیشترین بازتاب رسانه‌ای را داشتند. VHS سرانجام در این جنگ پیروز شد و تا سال 1980بر 60درصد بازار آمریکای شمالی تسلط داشت و به‌عنوان فرمت ویدئوی خانگی غالب ظاهر شد. آمدن فناوری دیجیتال با فراگیر شدن سی‌دی‌های فیلم و بعدها دی‌وی‌دی اما خیلی سریع باعث شد اکثریت مردم نوارهای ویدئو را کنار بگذارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید