• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125043
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0Rmj5
+
-

۲۱ هزارو ۲۳۹ درخواست شهروندان در ۱۰ ماه امسال درسامانه ۱۳۷  منطقه ۲۱ ثبت شده است

توسعه حمل‌ونقل عمومی درصدر

توسعه حمل‌ونقل عمومی درصدر

مهدی اسماعیل پور

 سامانه «۱۳۷» در سال ۱۳۷۹ به‌صورت یک «صندوق صوتی پیام گیر» فعالیت‌اش را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۴ با توجه به گسترش درخواست‌های مردمی به‌تدریج از مرکز «ارتباط مردمی» به مرکز «هدایت و کنترل و ساماندهی نیازها و معضلات شهری» تبدیل شد.

مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ امروز نقش مهم و پررنگی در مدیریت شهری دارد و به پل ارتباطی سریع و مستقیم و بدون واسطه شهرداری و شهروندان تبدیل شده است و مردم می‌توانند درخواست‌ها، شکایت‌ها و گزارش‌های خود را درباره حوزه‌های مختلف شهری از حمل‌ونقل گرفته تا میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های «شهروند»، به گوش مسئولان مربوطه برسانند و در سریع‌ترین زمان ممکن هم پاسخ خود را دریافت کنند. مدیریت سامانه ۱۳۷ شهرداری منطقه ۲۱ به تازگی تغییر کرده است و به همین بهانه، ضمن بررسی عملکرد این سامانه، درباره سیاست‌ها و رویکردهای جدید آن در منطقه ۲۱، با «خسرو بهزادی» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۱هزار و ۲۳۹ پیام به حوزه‌های اجرایی منطقه ۲۱ ارجاع شده و این تعداد در مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۲۴هزار و ۳۴۹ پیام بوده است. با مقایسه تعداد پیام‌ها مشخص می‌شود که حدود ۳ هزار مورد پیام ۱۳۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است. در این میان، ناحیه یک با ۱۰ هزار و ۶۳۰ مورد، بیشترین پیام و معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست با ۲ مورد، کمترین پیام را به خود اختصاص داده‌اند.  

  • پل ارتباطی شهروندان با مدیران شهری

مسئول سامانه ۱۳۷ منطقه ۲۱ درباره عملکرد این سامانه به همشهری محله می‌گوید: «ماموریت و رویکرد سامانه ۱۳۷، دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شهروندان درباره مدیریت شهری و مراکز حراست، کنترل، ساماندهی و رسیدگی به معضلات شهری و شناخت مشکلات و هم‌چنین پل ارتباطی میان شهروندان و مدیران ارشد شهرداری تهران است. به‌ گونه‌ای که شهروندان از طریق تماس با این سامانه، مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف را گزارش و ثبت و تا رفع شدن آن پیگیری می‌کنند. شهروندان می‌توانند بدون وقفه در طول شبانه‌روز با سامانه مدیریت ۱۳۷ از طریق شماره تلفن ۱۳۷ یا شماره پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۳۷ و یا سایت اینترنتی www.۱۳۷. Tehran.ir تماس و ارتباط بگیرند.»

خسرو بهزادی از شهروندان می‌خواهد پیش از تماس با سامانه ۱۳۷ به چند نکته توجه داشته باشند: «در هنگام تماس با سامانه ۱۳۷ لازم است به این نکات توجه شود؛ تعیین نشانی دقیق موضوع مورد درخواست پیش از تماس، به خاطر سپردن کد کارشناس ثبت پیام، برخورد شایسته و برازنده یک شهروند فهیم و مسئول در هنگام مکالمه، توجه کامل به سؤالات کارشناس ثبت پیام و ارائه پاسخ کوتاه و لازم و کافی به سؤالات و یادداشت کردن کد پیگیری پیام برای اطلاع از نتیجه درخواست ثبت شده. این نکته را باید متذکر شوم که برخی از شهروندان با مزاحمت‌های تلفنی، اسباب سلب آرامش و اخلال در کار سامانه ۱۳۷ می‌شوند که با توجه به اهمیت کار و مأموریت سامانه و جلوگیری از ضایع شدن حقوق دیگر شهروندان، از انجام چنین کارهایی باید خودداری شود.» 

  • هدف، افزایش رضایت شهروندان

مسئول جدید سامانه ۱۳۷ منطقه ۲۱، مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایش را این‌گونه بیان می‌کند: «تحول اساسی در جهت ارتقای رتبه‌بندی در بین مناطق ۲۲ گانه با آسیب‌شناسی دقیق و کارشناسی نقاط فراوانی پیام، اجرای طرح‌های جهادی ۱۳۷ با همکاری شهرداران نواحی ۳ گانه و ستاد مدیریت بحران منطقه، تجهیز امکانات و ادوات مورد نیاز سامانه، تعامل با معاونت‌ها و تهیه و تنطیم گزارش مقایسه‌ای به سوی بهبود کیفیت کارها، آموزش همکاران ۱۳۷، آسیب‌شناسی نقطه‌یابی در حوزه‌های مختلف اجرایی و افزایش کمی و کیفی رضایت‌مندی شهروندان از بازخورد پیام‌ها و پاسخگویی در کمترین زمان ممکن به شهروندان، اهداف کلی ما را تشکیل می‌دهد.» 

  • بیشترین درخواست‌ها در حوزه خدمات شهری سامانه ۱۳۷ 

شیوه خدمات فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار، «بهشت زهرا» (س) و آتش‌نشانی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و طعمه‌گذاری محل زندگی موش‌ها، زیباسازی مناظر شهری، پاکسازی برچسب و تابلوهای تبلیغاتی غیرمجاز، کارهای مربوط به وسایل بازی و تجهیزات ورزشی داخل بوستان‌ها، رفع آلایندگی‌های صوتی و زیست‌محیطی، رفع سدمعبر اصناف و دستفروشان و مصالح ساختمانی، نظافت و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی، بازیافت و آب‌گرفتگی و برف‌روبی معابر.  

  • بیشترین درخواست‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک سامانه ۱۳۷ 

مشکلات وسایل حمل‌ونقل عمومی، نصب علائم ترافیکی و ایمنی و خط‌کشی معابر، اصلاح هندسی معابر، نصب سرعتگیر و پل مکانیزه.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی سامانه ۱۳۷ 
جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها و معتادان، نظارت بر خدمات‌سراهای محله، تجهیز مجموعه‌های ورزشی.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه فنی و عمرانی سامانه ۱۳۷ 
مرمت و لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر، مرمت و جدول‌بندی جوی‌ها و قنوات، طرح ایجاد پل‌های زیرگذر و روگذر و دوربرگردان، ترمیم جدول‌ها و هدایت آب‌های سطحی.  
بیشترین درخواست‌ها در حوزه شهرسازی و معماری سامانه ۱۳۷ 
ساخت‌وساز غیرمجاز، تغییر کاربری و توسعه تجاری غیرمجاز، میزان و شیوه پرداخت کردن عوارض شهری.  

این خبر را به اشتراک بگذارید