• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124965
+
-

ارج و نقشِ کتاب در توسعه جوامع

یادداشت
ارج و نقشِ کتاب در توسعه جوامع

فرزام شیرزادی- دبیر صفحه کتاب

در پـرتـو نظریه‌پردازی‌های تو‌در‌تـــــــوی جدید که بی‌گمان دستاوردهایی است پر‌اعتبار از خردورزی و فرهنگسازی انسانی، بسیاری از قطعیت‌های به‌ظاهر برگشت‌ناپذیر کنار زده شده‌اند، اما این قطعیت، کماکان به قوت خود باقی و پایدار ‌است که انسان بی‌بهره از «کتاب» - هر‌قدر هم هوشمند باشد - به تعبیری، بیرون و بر‌کنار از تاریخ خواهد ماند و به‌مثابه موجودی بی«گذشته»، در غفلتی غم‌انگیز، «آینده»‌ای هم نخواهد داشت.
این فرض، چه‌بسا درباره فرد یا شماری از افراد مصداق‌هایی عینی پیدا کند، ولی هنگامی که به موجودیت ملی و حیات مستدام ملت‌ها می‌رسیم، سهم و نقش مطالعه شهروندان و اهمیت به کتاب را چون کلیدِ رستگاری آن ملت می‌یابیم. با تأملی بر این مفهوم، می‌توانیم ارج و اهمیت و نقش کتاب را در توسعه جوامع مختلف دریابیم.
روزنامه همشهری که حدود 2دهه پیش نیز از نخستین روزنامه‌هایی بود که روزانه صفحه‌ای را برای کتاب منتشر می‌کرد، از امروز یک صفحه‌ به کتاب اختصاص می‌دهد. با این نگاه که کلیدِ رستگاری و سرافرازی هر جامعه‌ای در گرو دانش جمعی آن است. در این صفحه، علاوه بر گفت‌وگو با نویسندگان و شاعران، به نقد و معرفی کتاب‌های روز می‌پردازیم و گزارش‌ها و مطالبی خواهیم داشت درباره هر آنچه به کتاب و کتابخوانی در عرصه‌های مختلف مربوط است. با نظرات و انتقادهایتان ما را در بهتر‌شدن این صفحه نوپا یاری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید