• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124958
+
-

۱۰۰ روز شلوغ برای «پشتکار»

مریخ‌نورد perseverance تصاویر جدیدی به زمین ارسال کرده است تا نشان دهد وقتی را در سیاره سرخ تلف نمی‌کند

فضا
۱۰۰ روز شلوغ برای «پشتکار»

مریخ‌نورد perseverance یا پشتکار در ساعت‌های پایانی روز صفر مریخی فعالیت خود تصاویر جدیدی به زمین ارسال کرده است که بار دیگر دانشمندان را هیجان‌زده کند. در تاریخ 18فوریه کاوشگر و مریخ‌نورد ناسا به نام Perseverance یا پشتکار با گذشت ۷‌ماه از زمان پرتاب سرانجام به سطح مریخ رسید و موفق شد تصاویر شگفت‌انگیزی در قالب عکس و فیلم از سطح سیاره سرخ به زمین ارسال کند؛ اتفاقی که نقطه عطفی در تاریخ ناسا به‌حساب می‌آید. پشتکار برنامه شلوغی طی مدت حضورش روی مریخ دارد. البته زمان‌بندی ماموریت‌های بین‌سیاره‌ای همیشه بسته به نحوه پیشرفت اوضاع تغییر می‌کند، اما جدول زمانی برای 100روز اول Perseverance در مریخ از قبل آماده است. درنظر داشته باشید که یک شبانه‌روز در مریخ مشهور به سول حدود 40دقیقه بیشتر از یک شبانه‌روز زمین است.

از روز  صفر تا ۱۰
جنیفر تروسپر، معاون مدیر پروژه برای آزمایش در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا درباره عملکرد روز اول Perseverance ‌می گوید: نخستین کاری که این کاوشگر پس از فرود انجام داد، این بود که برخی از وسایل تولید مواد شیمیایی را شلیک کرد و باعث شد تا پوشش دوربین‌های روی مریخ نورد آزاد شود. سپس تصاویر را از جلو و پشت مریخ‌نورد گرفته و آنها را از طریق فضاپیمای مریخ ادیسه در مدار ناسا و Orbiter Trace Gas اروپا به زمین بازگرداند. سپس یک استراحت سریع برای شارژ مجدد باتری‌ها تا روز بعد مریخی داشت. برای اطمینان از عملکرد مطلوب این مریخ‌نورد چندین کار مهم انجام خواهد شد. تیم هدایت‌کننده از زمین تلاش می‌کند عملکردهای پایه خودرو - برق، حرارتی و ارتباطاتی را بررسی کند؛ چراکه اگر هر یک از عملکردهای پایه کار نکند، مریخ‌نورد را دچار آسیب می‌کند. همچنین از موقعیت سربار خورشید برای تعیین محل دقیق زمین برای برقراری ارتباط مستقیم استفاده خواهد شد و سپس از طریق بررسی ابزارها و سیستم‌های آن اجرا می‌شود و در همین حین همچنان به پخش عکس‌های اطراف خود ادامه می‌دهد. تروسپر می‌گوید: حدود 4یا 5روز طول می‌کشد تا همه کارها انجام شود. مریخ‌نورد سپس بازوی روباتیک خود را که برای جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌ها در سطح زمین مورد استفاده قرار خواهد گرفت، آزمایش می‌کند و همچنین یک رانندگی کوتاه را روی 6چرخ خود روی سطحی ناهموار انجام می‌دهد.

روز  ۱۱ تا ۶۰
یک دستگاه کوچک با ارتفاع نیم‌متر به نام Ingenuity در داخل استقامت وجود دارد که مربوط به هلی‌کوپتر مریخ با  4تیغه در حال چرخش است. این هلی‌کوپتر، برای نخستین‌بار پرواز آیرودینامیکی را روی آسمان سیاره‌ای دیگر انجام می‌دهد. این ماموریت منحصربه فرد یک نمایش فناوری است که می‌تواند مقدمه‌ای برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در ماموریت‌های انسانی آینده باشد. جوشوا راویچ، رهبر مهندسی مکانیک هلی‌کوپتر می‌گوید: 30روز برای انجام حداکثر 5پرواز مستقل در مریخ با زمان 90ثانیه برای این هلی‌کوپتر درنظر گرفته شده است. پروازها کم و کوتاه آغاز می‌شوند، اما در نهایت باید تا ارتفاعات بالاتر و مسافت بالقوه چند صد متری پیش بروند. حداکثر فقط یک پرواز در روز می‌تواند انجام شود که در این بین هلی‌کوپتر شارژ می‌شود. کاوشگر استقامت نیز در این حین به گرفتن عکس و احتمالا حتی فیلم از هلی‌کوپتر مشغول خواهد بود.

روز ۶۰ تا ۱۰۰
ماموریت استقامت فقط عکاسی نیست؛ به‌زودی باید نخستین نمونه‌های خاک را جمع کرده و آنها را در انبارهای کوچک طراحی شده ذخیره کند تا در ماموریت دیگری که برای بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین انجام می‌شود، برداشته شود. پس از ۶۰‌روز اگر همه کارها خوب پیش برود، تیم علمی به جای تیم مهندسی مسئولیت اصلی را برعهده خواهد گرفت. در همین زمان است که مریخ‌نورد باید با استفاده از دریل‌های خود نمونه‌هایی از سطح مریخ را برای ارسال به زمین بردارد.
مریخ‌نورد استقامت پس از 100روز اول حضور در مریخ، احتمالاً در یکی از روزهای ‌ماه ژوئن، یکی از جالب‌ترین جست‌وجوها برای کشف زندگی در مریخ را آغاز خواهد کرد و چه‌کسی می‌داند چه رازهایی را می‌تواند کشف کند؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید