• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12493
+
-

ترامپ، رئیس مافیای کاخ سفید

رئیس پیشین اف‌بی‌آی در یک گفت‌وگوی جنجالی تلویزیونی، دست به افشاگری علیه ترامپ زد

گزارش
ترامپ، رئیس مافیای کاخ سفید

رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)  معتقد است دونالد ترامپ از نظر اخلاقی برای ریاست‌جمهوری این کشور مناسب نیست، دائما و در مورد همه‌‌چیز دروغ می‌گوید و رفتارش با دیگران مثل رئیس باند مافیاست.

جیمز کومی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا برای نخستین بار پس از اخراجش از اف‌بی‌آی سخنان بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد که شناخت بیشتری از رئیس‌جمهور آمریکا به‌دست می‌دهد. کومی گفت:‌«من باور نمی‌کنم که ترامپ از نظر عقلی مشکل داشته باشد یا دچار زوال عقلی شده باشد؛ او خیلی هم باهوش است. به‌نظر من او از نظر جسمی و عقلی مشکلی ندارد؛ مشکل او اخلاقی است.»

رئیس پیشین اف‌بی‌آی در ادامه در توضیح سخنان خود می‌گوید:‌ «فردی که با زن‌ها مثل تکه‌ای گوشت رفتار می‌کند، دائما در مورد مسائل کوچک و بزرگ دروغ می‌گوید و اصرار دارد مردم آمریکا حرف‌هایش را قبول کنند؛ به‌نظر من چنین فردی به دلایل اخلاقی، مناسب ریاست‌جمهوری آمریکا نیست.»

گفت‌وگوی تلویزیونی جیمز کومی آنقدر نکات ریز و درشت داشت که جامعه آمریکا را به لرزه در آورد. شنیدن این سخنان از زبان کسی که از نزدیک با ترامپ و اطرافیان او در ارتباط بوده و به‌دلیل تحقیقات گسترده‌ اف‌بی‌آی، اطلاعات بسیاری در مورد او و تیمش در اختیار دارد، برای بسیاری از مردم آمریکا جذاب بود. ساعتی بعد از این گفت‌وگو کمیته ملی حزب جمهوریخواه با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد اندکی از تأثیر این گفت‌وگو بکاهد. حزب جمهوریخواه جیمز کومی را متهم کرد که به‌خاطر فروش کتابش دست به هر کاری می‌زند و حرف‌هایش در تلویزیون ای‌بی‌سی هم به همین‌خاطر مطرح شده است. پیش از پخش گفت‌وگو نیز خود ترامپ در پستی توییتری، کومی را به‌خاطر مسائلی که در کتابش مطرح کرده «دروغگو» خواند و حتی گفت که او باید به‌خاطر افشای برخی اطلاعات، زندانی شود.

در گفت‌وگوی یک ساعته ای‌بی‌سی با جیمز کومی که در ساعات پربیننده تلویزیونی پخش می‌شد، «روسیه» بیش از هر واژه دیگری تکرار ‌شد. بخش اعظم مسائل مطرح شده درباره روسیه نیز در ارتباط با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین دونالد ترامپ است که کمتر از یک‌ماه پس از حضورش در کاخ سفید به‌خاطر دروغگویی در زمینه ارتباطش با مسکو اخراج شد. کومی می‌گوید که ترامپ یک روز سر میز ناهار در دفترش در کاخ سفید از او خواست تحقیقات درباره فلین را متوقف کند و به او گفت: «دست از سرش بردار.» هرچند این خواسته از سوی کومی مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت هم به اخراجش منجر شد.
کومی در بخش دیگری از گفت‌وگو ترامپ را به «رئیس باندهای مافیایی» تشبیه می‌کند. او می‌گوید: «ترامپ اطرافش در کاخ سفید را با آدم‌های وفادار به‌خودش پر کرده؛ درست مثل باندهای مافیایی. در چنین باندهایی همه‌‌چیز در وفاداری به رئیس خلاصه می‌شود. رئیس و خواسته‌های او نقطه تمرکز همه‌‌چیز است و بس.»

رئیس پیشین اف‌بی‌آی با این حال معتقد است ترامپ نباید استیضاح شود چرا که استیضاح و برکناری ترامپ از سوی نمایندگان، باعث می‌شود مردم آمریکا به وظیفه‌ای که برعهده دارند عمل نکنند. او می‌گوید: «مردم این کشور باید برخیزند، به پای صندوق بروند و از طریق صندوق رأی ترامپ را برکنار کنند.»


ترامپ و کومی؛ داستان عشق و نفرت



هیاهوی دیروز پرده دیگری از ماجراهایی است که میان ترامپ و کومی شکل گرفته است. شروع ماجرا به 2سال پیش‌بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که هنوز باراک اوباما رئیس‌جمهور بود و جیمز کومی، ریاست پلیس اف‌بی‌آی را بر عهده داشت. فضای انتخابات سراسر آمریکا را در بر گرفته بود و همه‌‌چیز درنظرسنجی‌ها به نفع هیلاری کلینتون پیش می‌رفت. اما رفتار غیرحرفه‌ای دستیار ارشد کلینتون یعنی هما عابدین، در رد و بدل کردن غیرامن ایمیل‌های محرمانه باعث شد تا بار دیگر پرونده سنگین کلینتون به‌خاطر استفاده غیرامن از ایمیل شخصی‌اش در دوران حضورش در وزارت خارجه باز شود. 11روز مانده به انتخابات، جیمز کومی در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که هیلاری کلینتون و دستیارش در رد و بدل کردن ایمیل‌های محرمانه از سرورهای شخصی استفاده کرده و مرتکب تخلف شده‌اند و اف‌بی‌آی بار دیگر تحقیقات از کلینتون را آغاز می‌کند. درست در همین زمان بود که مناظره‌های تلویزیونی هم برگزار می‌شد و ترامپ بارها کلینتون را به اقدامات «نسنجیده» و «غیرمسئولانه» متهم کرد. طی 10روز، نظرسنجی‌ها رفته رفته به ضرر کلینتون و به نفع ترامپ تغییر کرد. هیلاری کلینتون که در میان ناباوری انتخابات را واگذار کرد، ساعتی پس از قبول شکستش، رئیس اف‌ب‌آی را مقصر این شکست دانست. ترامپ پیروزی‌اش را مدیون جیمز کومی بود اما 4‌ماه پس از حضورش در کاخ سفید او را اخراج کرد. ترامپ در نامه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، خطاب به کومی نوشت: «بدین وسیله به شما اطلاع می‌دهم که دوران مدیریت‌تان به پایان رسیده و شما از همین لحظه اخراج می‌شوید.» ترامپ به‌خاطر جلوگیری از ادامه تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ارتباط احتمالی میان ستاد انتخاباتی‌اش با دولت روسیه، کومی را اخراج کرد. ترامپ در نامه‌اش به کومی نوشت: «با وجود اینکه شما در 3مورد به‌طور جداگانه به من اطلاع دادید که اف‌بی‌آی در حال تحقیق از من نیست، اما من به این نتیجه رسیدم که نظر وزیر دادگستری راجع به اینکه شما مدیر شایسته‌ای برای هدایت پلیس فدرال نیستید، درست است.» کومی خبر اخراج ناگهانی‌اش را از تلویزیون شنید؛ درحالی‌که برای بازدید از دفتر منطقه‌ای اف‌بی‌آی به لس‌آنجلس رفته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید