• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124920
+
-

همشهری اهداف هوشمندسازی و شفافیت مدیریت شهری تهران برای سال آینده را بررسی کرد

10 برنامه برای هوشمندسازی تهران

گزارش
10 برنامه برای هوشمندسازی تهران

لایحه بودجه1400 شهرداری تهران در حالی فردا برای بررسی به صحن شورای شهر می‌آید که 3بخش بسیار مهم دارد؛ توسعه حمل‌ونقل عمومی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای بهبود سطح نشاط شهروندی و بهره‌برداری از زیرساخت‌های ایجاد شده در راستای هوشمندسازی شهر. 
به‌گزارش همشهری، از میان این 3بخش، اهمیت حمل‌ونقل عمومی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کاملا مشخص است. اولی همواره نیاز اصلی پایتخت به شمار می‌رود و دومی هم برای ترمیم دردهایی است که به‌خاطر شیوع کرونا و اوضاع اقتصادی به مردم وارد شده و وضعیت روحی‌شان را تحت‌تأثیر قرار داده است. اما اینکه در لایحه بودجه سال آینده، به هوشمندسازی نیز توجه ویژه شده، دلایل خاص خود را دارد. یکی آنکه طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های مناسب الکترونیکی در تهران فراهم آمده و باید از آنها استفاده شود. 
دلیل دیگر هم آسان‌تر کردن کار شهروندان برای دریافت پروانه ساخت، گرفتن پایان‌کار ساختمانی، پرداخت عوارض‌های گوناگون شهری و به‌صورت کلی رشد کیفیت زندگی و سرعت‌بخشیدن ارائه خدمات به شهروندان است. بی‌تردید با الکترونیکی‌شدن بسیاری از اقدامات اداری، ترددها در شهر کاهش یافته، آلودگی هوا کمتر شده و واسطه‌هایی که می‌توانند باعث بروز فساد شوند، حذف می‌شوند. 
در یک‌کلام می‌توان گفت که هوشمندسازی، شهری به وسعت تهران را زیست‌پذیر کرده و شفاف‌سازی امور و کاهش فساد را در پی دارد. به همین‌خاطر است که مدیریت شهری، برنامه‌های فراوانی برای سال1400 دارد. البته که بخشی از اقدامات طی 3سال اخیر به سرانجام رسیده و در همین راستا، امروز آیین رونمایی از پروژه‌های هوشمند شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار پایتخت برگزار می‌شود.

برنامه‌های هوشمندسازی در تهران1400:
   ایجاد و توسعه مرکز پایش و کنترل شهر هوشمند
   سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی و شهروندان در توسعه شهر هوشمند
   حمایت از کسب‌وکارهای توانمند و گروه‌های نوآور
   کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای پایدار با استفاده از زیرساخت‌های موجود و پتانسیل‌های ICT
   مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای با کدگذاری تمامی فضاهای پارک خودرو
   راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری شهر هوشمند
   طراحی ربات هوشمند پسماند
   توسعه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف
   توسعه سامانه‌های هوشمند پلاک‌خوان و نظارت تصویری در حوزه ترافیک
   هوشمندسازی چاه‌های آب فضای سبز

برنامه‌های سال آینده برای ارتقای شفافیت:
   شهرداری موظف است اعتبارات مصوب هزینه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مفاد تبصره‌های بودجه را از طریق انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت در دسترس عموم شهروندان قرار دهد.
   شهرداری موظف است تمامی قراردادهای منعقده شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته را در همه مراحل در سامانه مرتبط ثبت و از طریق سامانه شفافیت منتشر و به اطلاع عموم برساند.
   شهرداری باید معافیت‌ها، تخفیفات و بخشودگی‌های قانونی ناشی از اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و همچنین معافیت‌های ناشی از بند6 ماده55 را ازطریق سامانه شفافیت در دسترس عموم قرار دهد.
   شهردار موظف است فهرست اشخاص حقوقی و مؤسسات خصوصی و میزان کمک دریافتی را از طریق سامانه شفافیت به اطلاع عموم برساند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید