• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 2 اسفند 1399
کد مطلب : 124836
+
-

بازار تجریش در ایام کرونا، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد

نیا این‌ور بازار!

نیا این‌ور بازار!

مرضیه موسوی

اسفند ۱۳۹۸ بازار تجریش روزهای سوت وکوری را پشت سر گذاشت؛ کرونا تازه ازراه رسیده بود.
بازار تعطیل بود و اندک مغازه‌های باز در کل تجریش، هیچ مشتری نداشتند. یک سال از آن روزها گذشته است. کرونا در این مدت جان هموطنان زیادی را گرفته و مبتلایان بهبودیافته هنوز با عوارض بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. خبر شیوع کرونای جهش‌یافته انگلیسی رسماً اعلام شده. با این حال از نیمه بهمن ماه بازار تجریش جایی برای سوزن انداختن ندارد. شلوغی شب‌عید در حالی در تجریش اوج گرفته که خبری از فاصله اجتماعی نیست و بسیاری از شهروندان اصول اولیه مثل ماسک زدن و ضدعفونی کردن دست‌ها را هم رعایت نمی‌کنند. کرونا هنوز جولان می‌دهد و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، موج چهارم این بیماری سخت‌تر خواهد بود.  

با وجود ازدحام جمعیت در بازار تجریش، رعایت فاصله اجتماعی معنای خود را از دست داده است. مشتری‌ها با کمترین فاصله ممکن از هم به خرید و گشت‌وگذار مشغول هستند.  
 

«ورود بدون ماسک ممنوع! ‌» این نوشته را در اغلب ورودی‌های مغازه‌های بازار تجریش می‌توان دید. اما کاسبان همچنان افرادی هستند که این توصیه را جدی نمی‌گیرند و بدون ماسک وارد مغازه‌ها و فضای سرپوشیده بازار می‌شوند.  
 

شلوغی بازار تجریش از ساعات اولیه عصر آغاز می‌شود و تا پایان شب ادامه دارد. بساط دستفروشان مقابل بازار تجریش به شلوغی این بازار و تراکم جمعیت بیشتر دامن زده است. فروشندگان با صدای بلند توجه مردم را به «این‌ور بازار» جلب می‌کنند. در حالی که یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها خودداری از صحبت با صدای بلند است.  
 

کودکان در حالی که بسیارآسیب‌پذیر هستند ممکن است ناخودآگاه و بی‌اراده به دهان و بینی و چشم‌های خود دست بزنند یا ماسک خود را بردارند. کودکان علاوه بر در معرض خطر ابتلا بودن، می‌توانند ناقل این ویروس هم باشند. با بردن آنها به مراکز شلوغی مثل بازار، ویروس کووید ۱۹ را به‌عنوان سوغات به خانه نبریم.  

نزدن یا استفاده نادرست از ماسک معضل دیگری برای این روزهای بازار تجریش است. نپوشاندن کامل دهان و بینی با ماسک یا استفاده از ماسک‌های غیراستاندارد، ریسک ابتلا به کرونا در افراد به‌خصوص در اماکن شلوغی مثل بازار تجریش را بالاتر می‌برد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید