• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124788
+
-

شهردار تهران در گفت‌وگوی ویژه بخش خبری تلویزیون:

پروانه ساخت خارج از قانون صادر نمی‌شود

شهردار
پروانه ساخت خارج از قانون صادر نمی‌شود


شهردار تهران در برنامه ویژه خبری تلویزیون گفت که بعد از 30سال پروانه‌های ساخت‌وساز مطابق طرح تفصیلی صادر می‌شود.
به گفته پیروز حناچی اکنون پروانه‌هایی که در پایتخت کشور صادر می‌شود، منطبق بر طرح تفصیلی است .او گفت: این کار در شرایط کرونایی و تحریم سخت بود، اما اعتقاد داریم که اگر بخواهیم شهر زیست‌پذیر باشد، باید آن را ادامه دهیم. امروز تا جایی که در اختیار ماست پروانه خارج از طرح تفصیلی و دستی صادر نمی‌شود. شاید در برخی پردیس‌ها یا سایت‌هایی که در کنترل ما نیست انجام شود، ولی مراجع رسمی مطابق قانون عمل می‌کنند. او که در برنامه خبری شبکه 2تلویزیون حضور پیدا کرده بود، گفت: در سال99 نسبت به سال گذشته 17درصد کاهش پروانه داشتیم. در تهران به‌طور طبیعی سالانه 8 تا 9میلیون مترمربع پروانه صادر می‌شود؛ درحالی‌که زمانی در بخش مسکونی بالای 25میلیون مترمربع هم بود.
حناچی درباره فضای سبز شهری گفت: مصوبه برج‌باغ لغو شد. الان به صاحبان باغ‌ها اجازه پرورش گل و ایجاد رستوران می‌دهیم و برخی باغ‌ها هم به شکل فضای عمومی تثبیت شدند؛ با وجود اینکه در پهنه مسکونی قرار داشتند. در این دوره 17باغ تبدیل به پارک شده که از 3ـ 2 هکتار تا بیش از 20هکتار مساحت دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در 4سال اخیر ۱۷۷دستگاه واگن مترو به ناوگان متروی تهران افزوده شده است، گفت: خرید ۶۳۰واگن مترو به‌صورت سی‌کی‌دی از کشور چین اکنون در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و آخرین مراحل تصحیح قرارداد در دست انجام است. برای خرید این تعداد واگن مترو، بانک مرکزی نیز مکاتبات لازم را با طرف چینی انجام داده است. هر واگن مترو تقریبا یک میلیون یورو قیمت دارد که معمولا دولت آن را بر‌عهده می‌گرفت. قسمتی هم مربوط به یارانه حمل‌ونقل عمومی است. اگر اشتباه نکنم هرسال 800-700میلیارد تومان سهم دولت می‌شود.
حناچی تأکید کرد: اکنون متروی تهران به ۲هزار واگن نیاز مبرم دارد تا خط 6 و 7 به سرخط فاصله 2.5دقیقه برسد. نسل اول واگن‌های متروی تهران بازسازی (اورهال) نشده است؛ درحالی‌که بعد از طی کردن یک‌میلیون کیلومتر مسافت باید بازسازی شوند. البته امسال برای بازسازی ۴۰۰واگن با برنامه و بودجه توافق کرده‌ایم. حناچی با مقایسه هزینه ساخت مترو ادامه داد: سال89 یک کیلومتر مترو 51میلیارد تومان تمام می‌شد، اما الان به هزار میلیارد رسیده است. با این وجود در حال کار هستیم و قسمت‌هایی از خطوط 3 و 4 در حال حفاری و ساخت هستند. از همه مهم‌تر پارکینگ‌ قطار‌هاست که در 3نقطه در حال ساخت است. ایستگاه‌هایی هم در حال افتتاح هستند که هر ایستگاه 30 تا 50هزار نفر به مسافران مترو اضافه می‌کنند.
حناچی به ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران نیز اشاره کرد و گفت: بازسازی ۵هزار تاکسی در تهران در دستور کار قرار گرفته است و هفته گذشته ۱۲۵۰تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شد. اگر بخشی از تاکسی‌های تهران تبدیل به احسن شود، کار بزرگی انجام شده است، ولی افزایش قیمت خودرو در آن وقفه ایجاد کرده است. حناچی درباره ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز گفت: در ۴سال اخیر ۲۵۰اتوبوس در تهران پس از نوسازی به چرخه اتوبوسرانی برگشته و بازسازی یک‌هزار دستگاه دیگر در دستور کار شرکت واحد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۶۰درصد اتوبوسرانی تهران به بخش خصوصی و تعاونی‌ها اختصاص دارد، ادامه داد: آخرین‌بار اتوبوس‌های بخش خصوصی تهران به قیمت ۱۸میلیون تومان خریداری شده است، اما اکنون قیمت یک اتوبوس ۳میلیاردو۳۰۰میلیون تومان است و این کار را برای ما سخت کرده است؛ زیرا عمر مفید این اتوبوس‌ها بنا به تعریف دولت تمام ‌شده است.
او افزود: هم‌اکنون ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۵هزارو۶۰۰دستگاه رسیده است و ما در پایتخت اکنون ۹هزار اتوبوس کم داریم و آخرین آنها در سال۹۲ به‌کار گرفته شد. الان طبق قراردادی که با ایران‌خودرو بستیم ۲00اتوبوس وارد ناوگان شده و خط تولید ایران خودرو دیزل دوباره فعال شده است و 50دستگاه دیگر هم وارد می‌شود. قبلا دولت 80درصد پول این اتوبوس‌ها را می‌داد، ولی الان از محل منابع خودمان آنها را می‌خریم. حناچی با بیان اینکه تقویت حمل‌ونقل عمومی با ارز وابستگی مستقیمی دارد، افزود: درحالی‌که در سال89 بودجه شهرداری تهران 7.5میلیارد دلار بود الان، معادل ارزی آن 1.5میلیارد دلار است و وسایل حمل‌ونقل عمومی حتی اگر در داخل تولید شود به مواداولیه نیاز دارد که از خارج وارد می‌شود. شهرداری به‌تنهایی از عهده تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برنمی‌آید.
شهردار تهران درباره حضور در جلسه هیأت‌دولت نیز گفت: شهردار تهران عضو کابینه نیست، اما اگر دعوت شود، می‌تواند در جلسه هیأت دولت حضور یابد و این در هماهنگی‌های امور شهر تهران بسیار مفید است. مطالبات ما از دولت یکی در زمینه مصرف سوخت است که در زمینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، وزارت نفت عهده‌دار آن است و در شرایط کرونایی سهم پرداختی به شهرداری 50درصد افزایش پیدا کرده است و بخشی هم مربوط به تعهدات دولت در زمینه واگن متروست. حناچی درباره سرانه فضای سبز تهران گفت: اکنون سرانه فضای سبز در محدوده قانونی تهران 12 تا 13مترمربع به ازای هر نفر در شهر تهران است و اگر پهنه‌های شمالی و اطراف تهران را حساب کنیم، سرانه فضای سبز ما در تهران به 16مترمربع به ازای هر ساکن می‌رسد. اگر ما بتوانیم وسعت فضای سبز را در محدوده قانونی تهران به ازای هر نفر به 19 تا 20مترمربع که اکسیژن هم تولید کند، افزایش دهیم، قابل‌قبول خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید