• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124584
+
-

واکنش‌ به حذف الزام دولتی‌ها برای انتشار آگهی در روزنامه‌ها

مرور یک خبر/ مصوبه‌ای برای لاغر شدن مطبوعات

مرور یک خبر/ مصوبه‌ای برای لاغر شدن مطبوعات

 خبر مصوبه هیأت وزیران مبنی بر حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها در حالی منتشر شد که مطبوعات کشور هم مانند بسیاری از نهاد‌های اقتصادی و فرهنگی تحت‌تأثیر رکود نسبی ناشی از شیوع کرونا هستند. تا به حال آگهی‌های دولتی بخشی از درآمد روزنامه‌ها را تشکیل می‌داد و اکنون این آگهی‌ها قرار است راهی فضای مجازی شود و روزنامه‌های کاغذی از آن محروم شوند.
 این آیین‌نامه جدید نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرار می‌دهد؛ به این معنی که مطابق ماده۱۴ این تصویب‌نامه، مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به‌صورت کاغذی خودداری شود و لذا دیگر نیازی به درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود. چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که واکنش‌های مثبت و منفی به آن آغاز شد. موافق‌ها به صرفه‌جویی 500میلیارد تومانی حذف این الزام دولتی برای دولت، حذف مصرف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و 150هزار مراجعه حضوری در سال و به‌دنبال آن کاهش هزینه‌های ناشی از این نقل و انتقال‌ها اشاره کردند.
مخالفان اما در شرایط سخت و کاهش تیراژ روزنامه‌ها در روزگار شیوع کرونا، این مصوبه را تیر خلاصی به پیکر نیمه‌جان مطبوعات کاغذی می‌دانند.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توییتی به لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد و یکشنبه شب در این توییت نوشت: آیین‌نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات گردید.
او ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان عدم‌حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیأت دولت مطرح شده بود، با جناب آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد که با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.
 در ادامه واکنش‌ها به انتشار این خبر، انجمن صنفی مدیران روزنامه‌های غیردولتی با صدور بیانیه‌ای به این اقدام هیأت‌وزیران اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: مصوبه هیأت‌وزیران ضربه مهلکی بر بدنه جامعه مطبوعاتی بود و تشدید روند تعطیلی بسیاری از روزنامه‌ها و محرومیت مردم از این رکن دمکراسی و بیکاری فعالان شاغل در این رسانه‌ها را در پی خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید