• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124557
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPD2V
+
-

آخرین نفس‌های دود

باد و باران، باقیمانده آلودگی هوا در کلانشهرها را می‌شوید

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

بهمن از نیمه گذشته اما غول سیاه آلودگی هوا همچنان در آسمان شهرهای بزرگ کشور جا خوش کرده است. کاهش کیفیت هوا این روزها اگرچه آخرین موج‌های خود را سپری می‌کند، اما همچنان به واسطه پایداری جوی دامنه مخرب خود را گسترده‌تر می‌کند. البته گرمای هوا هم مزید بر علت شده تا توده‌های هوایی در جو شهرهای بزرگ کشور حبس شوند و همچنان آلودگی هوا پایدار باشد.

سامانه بارشی، مهمان آخر هفته کشور
سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی پیش روی کشور اعلام کرده که سامانه بارشی جدید از امروز ۲۸بهمن وارد کشور می‌شود و طی روز پنجشنبه ۳۰بهمن در نیمه غربی و جمعه اول اسفند در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما رخ می‌دهد.
سامانه بارشی قرار است امروز آخر وقت در برخی نقاط استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، کردستان، آذربایجان‌شرقی و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و شهرهای غرب استان تهران موجب ناپایداری جوی شود اما در عین حال در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به‌علت پایداری جوی، افزایش غلظت آلاینده‌ها دور از انتظار نیست. این شهرها شامل اصفهان، اهواز، مشهد و اراک می‌شود. البته از روز چهارشنبه ۲۹بهمن سامانه بارشی تقویت خواهد شد و در استان‌های واقع در شمال‌غرب، غرب، برخی مناطق جنوب‌غرب و در استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی سبب بارش باران و وقوع رعد و برق و در ارتفاعات و نقاط سردسیر سبب بارش برف می‌شود. در عین حال با عبور سامانه مذکور از غرب کشور، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و در این نقاط خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست همچنین طی این مدت وزش باد گرم جنوبی در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل احتمال ذوب برف و وقوع بهمن را افزایش می‌دهد.
شدت بارش طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۹ و ۳۰بهمن در استان‌های غرب دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی پیش‌بینی می‌شود و طی این مدت در مناطق مستعد به‌ویژه در جنوب کشور احتمال رخداد تگرگ وجود دارد همچنین طی روز جمعه اول اسفند در نوار شمالی و برخی از مناطق غرب کشور بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

شرایط پایتخت
امروز آسمان تهران ابری همراه با آلودگی هوای صبحگاهی خواهد بود اما از ساعات آخر ترددی، با افزایش ابر، وزش باد و با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۲۰درجه سانتیگراد شرایط به سمت بهبود کیفیت پیش خواهد رفت. با روند کاهشی، تا پایان هفته دمای هوای این شهر با ۱۰درجه کاهش، از ۲۰ به ۱۰درجه سانتیگراد می‌رسد.
دیروز در تهران اگرچه در نیمه شمالی شهر وزش باد ملایم وجود داشت و هوای سالم تنفس شد اما در نیمه جنوبی، شاخص‌ها تا عدد 153 و شرایط بحرانی افزایش یافت. این جریان آلودگی هوا از میدان آزادی در غرب و شادآباد در منطقه18 تا فرمانداری شهرری از جنوب و پیروزی در شرق تهران گسترده بود. بدین‌ترتیب هرچه هوای شمال شهر قابل‌قبول بود، در جنوب شهر، آلودگی هوا تنفس شد. این روند امروز نیز ادامه خواهد داشت اما سامانه جدید بارشی پیش‌رو از غلظت آلاینده‌های جوی در آخر هفته کم خواهد کرد.

یک پیشنهاد مؤثر
الگوی اعلام شاخص آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ کشور، همچنان الگوی شاخص میانگین است. طبق این الگو، عدد میانگین ثبت شده در میان شاخص‌های آلودگی هوا بین ایستگاه‌های سنجش شهر اندازه‌گیری و در قالب یک عدد اعلام می‌شود. این شاخص البته ساعات هشدار و بحرانی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد و بر مبنای استاندارد آژانس محیط‌زیست آمریکا تعیین شده است. در عین حال بیشتر شهرهای بزرگ به‌علت کانون‌های دمایی و شرایط اقلیمی دارای شرایط متفاوتی هستند. به همین علت برخی نهادهای محیط‌زیستی شاخص میانگین را نادرست می‌دانند و معتقدند بیشترین عدد ثبت‌شده به عنوان شاخص آلودگی مدنظر قرار گیرد. البته این عدد بیشترین هم به‌علت وجود ایستگاه‌های ترافیکی گاه‌وبی‌گاه اطلاعات نادرست منتشر می‌کند. بنابراین شاید پیشنهاد درست، بخش‌بندی کلانشهرها به شمال، شرق، غرب و جنوب باشد تا شاخص جزئی‌تر اعلام شود. این شاخص می‌تواند شرایط واقعی‌تری از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را اعلام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید