• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124497
+
-

زنده‌ماندن روی صحنه

تماشاخانه‌ها با پایان جشنواره سی‌ونهم، اجراهای خود را از سر گرفتند

تئاتر
زنده‌ماندن روی صحنه


فهیمه پناه‌آذر ـ‌ روزنامه‌نگار

یک سال است که این مهمان ناخوانده همچنان در زندگی همه وجود دارد؛ میهمانی که مشکلات میزبانش را چندین برابر کرده؛ از وضعیت نابسامان اقتصادی گرفته تا بیکاری و تعطیلی در برخی از مشاغل. کرونا سرنوشت خیلی‌ها را تغییر داد و امید خیلی‌ها را ناامید کرد. در این میان، هنرهای نمایشی نیز از آن مصون نماند. تقریبا یک‌ماه دیگر سال تمام می‌شود و حتی قرن هم تمام می‌شود؛ قرنی که پایانش هم با کروناست، باید دید آغازش با چه همراه خواهد بود؛ آغازی که شاید برای خیلی‌ها امیدوارکننده نباشد، اما چاره‌ای جز داشتن امید برای ادامه حیات وجود ندارد. حالا دیگر همه با این کرونا به شکل‌های مختلف کنار آمده‌اند، در کنار هم زندگی می‌کنند و تلاش دارند که گزندی به آنها نرسد. برخی سالن‌های نمایشی بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. گروه‌های نمایشی هم با توجه به مشکلات یک سال گذشته، تلاش می‌کنند که حیات کاری‌شان ادامه پیدا کند؛ هر چند این امر در میان خیلی از گروه‌ها صدق نمی‌کند، اما باز هم گروه‌هایی هستند که پا به میدان گذاشته‌اند و می‌خواهند جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد. سالن‌های دولتی در این هفته‌های پایانی سال فعال‌تر از تماشاخانه‌های خصوصی هستند. تئاترشهر با ۴ نمایش فعالیت خود را ادامه می‌دهد و قرار است در تالار مولوی  3نمایش جدید روی صحنه بیاید.

از گرگاس‌ها تا ایوب‌خان
4نمایش از بیست‌وسوم بهمن در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی و سایه تئاتر شهر اجرا شد. این درحالی است که کارگاه نمایش مجموعه طی روزهای آینده میزبان آثار نمایشی به صحنه رفته در جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک خواهد بود. در تالار اصلی «گرگاس‌ها یا روز بخیر آقای وزیر» به صحنه می‌رود. «ایوب خان» امیر دژاکام هم در چهارسو روی صحنه می‌رود. نمایش دژاکام از نمایش‌های پربازیگر این روزهای کرونایی است. «یاماها» عنوان نمایش کهبد تاراج است که از روز ۲۳ بهمن‌ماه اجرای خود را در تالار قشقایی از سر گرفته است. در تالار سایه نیز «برونسی» مرتضی شاه‌کرم روی صحنه می‌رود.

غرب حقیقی این‌بار در مولوی
مرکز تئاتر مولوی هم 3نمایش «غرب حقیقی»، «حاد» و «زندگی در لانگ‌شات یا مرگ در کلوز‌آپ» را روی صحنه دارد. «غرب حقیقی» نوشته سم شپارد و کارگردانی امید سعیدپور اجرای خود را از امروز (۲۷ بهمن) در سالن اصلی آغاز می‌کند.  «زندگی در لانگ‌شات یا مرگ در کلوزآپ» محمدرضا مالکی نیز اجرایش را از امروز آغاز می‌کند. نمایش دیگر «حاد» ابراهیم عبدی بوده که ساعت ۱۹در سالن کوچک مولوی اجرا می‌شود.

 4نمایش در مهرگان 
در فاصله ۵ هفته مانده به پایان سال هم برخی از تماشاخانه‌های خصوصی میزبان نمایش‌ها می‌شوند. مهرگان که قبل از آغاز تئاتر فجر جز فعال‌ترین سالن‌ها بود این بار هم میزبان برخی از نمایش‌ها می‌شود. «دوازده» حمیدرضا رکنی در سالن شماره یک مهرگان روی صحنه است. حسین حیدری‌پور هم تا هشتم اسفند «گاومیش» را در این تماشاخانه روی صحنه می‌برد. عزیزالله سرانجامی هم با «خرس» چخوف تا هفتم اسفند در مهرگان اجرا دارد. مریم جزینی هم از اول اسفند‌ماه «باغ آلبالو» چخوف را به‌مدت یک‌ماه روی صحنه دارد.

حظیان در سپند
در تماشاخانه ملک هم نمایش‌های «سرایدار» مهدیس زارع و «همبازی» حامد شیخی اجرا می‌شود. پردیس سپند هم میزبان یکی از تولیدات تئاتر مستقل است. مهدی کوشکی «حظیان» را تا ۱۵ اسفند اجرا می‌کند. نوفل لو‌شاتو هم میزبان «هولودومور» تا ۲۲ اسفند است. شانو هر شب ساعت ۱۹، تا دهم اسفند‌ماه میزبان «آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند» فرید همدانی است. در شانو نمایش «دقایقی از جنون» ایمان خرقانی هم اجرا می‌شود.

شهرزاد باز هم پرکار
در تئاتر شهرزاد هم نمایش‌هایی چون «کالبدشکافی یک ذهن» امید افشاری، «حصار» یاسمن نصرتی، «مختلفیم» آرمان شیرالی‌نژاد روی صحنه می‌روند. علی پیله‌ور هم نمایش «دور از دسترس کودکان نگه‌داری شود»‌ را در شهرزاد به پایان می‌رساند و عادل عزیزنژاد تا ۱۵ اسفند «چرک» را در این تماشاخانه روی صحنه دارد.

کمدی اتول سورون در ایرانشهر
سالن سمندریان ایرانشهر هم تا ۲۵ اسفند میزبان نمایش «اتول سورون» است. شهروز دل‌افکار در این نمایش کمدی، ورود نخستین اتومبیل به ایران در دوران قاجار را روی صحنه می‌آورد. میکائیل شهرستانی هم تا اول اسفند «لبخند باشکوه آقای گیل» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید