• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124496
+
-

رقابت نفسگیر بچه‌های خورشید مجیدی برای اسکار2021

نگاه نزدیک به پرتعداد‌ترین و متنوع‌ترین فهرست فیلم‌های بین‌المللی اسکار


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

با مشخص‌شدن فهرست اولیه نامزدهای بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار2021 گمانه‌زنی‌ها درباره بهترین فیلم‌های این فهرست آغاز شده است. «کیلیتون دیویس» نیز در ورایتی در مطلبی به بررسی فیلم‌های این بخش و شانس‌های اول دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار پرداخته است. یکی از ویژگی‌های این دوره، افزایش تعداد نامزدهای جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی از 10فیلم به 15فیلم است. تعداد فیلم‌هایی که از کشورهای غیراروپایی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی نامزد شده‌اند برای نخستین‌بار از کشورهای اروپایی بیشتر است؛ 3فیلم از آسیا، 3فیلم از آمریکای لاتین و 2فیلم از آفریقا. در این فهرست کشورهایی نیز حضور دارند که برای نخستین‌بار نامزد حضور در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شده‌اند. در کمال شگفتی اما برخی منتقدان شانس برنده‌شدن نامزدهای کشورهای دانمارک، بوسنی هرزگووین، گواتمالا، فرانسه و تایوان را بیش از سایرین ارزیابی کرده‌اند. براساس رتبه‌بندی فهرست ورایتی، فیلم «بچه‌های خورشید» مجید مجیدی در رده دوازدهم فهرست نامزدهای بهترین فیلم بین‌المللی قرار گرفته و رقابت دشواری برای کسب اسکار پیش روی خود دارد.

1-راند دیگر

این فیلم به کارگردانی «توماس وینتربرگ» محصول کشور دانمارک است. سینمای دانمارک تا‌کنون 12بار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نامزد شده و 3جایزه اسکار را از آن خود کرده‌ است. این فیلم به داستان 4دوست آموزگار مدرسه می‌پردازد. این 4دوست قصد دارند با انجام یک کار عجیب وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشند. مدز میکلسن، توماس بولارسن و ماگنوس میلانگ در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

2- کجا رفتی آیدا؟

«کجا رفتی آیدا؟» اثر «جاسمیلا ازبانیچ» از کشور بوسنی هرزگووین است. سینمای بوسنی هرزگووین تا به حال 19بار برای حضور در اسکار ثبت‌نام کرده‌‌ که از این میان یک‌بار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی نامزد شده‌ و یک‌بار در این بخش جایزه اسکار را از آن خود کرده‌ است. این فیلم به داستان «آیدا» می‌پردازد که به‌عنوان یک مترجم در دفتر سازمان ملل در شهر کوچک «سربرنیتسا» کار می‌کند. زمانی که نیروهای صرب بوسنی این شهر را تصرف می‌کنند، خانواده آیدا نیز مانند هزاران شهروند بوسنیایی دیگر به‌دنبال پناهنده‌شدن در اردوگاه سازمان ملل هستند. یاسنا جوریچیچف‌عزالدین باجروویچ و بوریس لر، در این فیلم بازی می‌کنند.

3- لا یورونا (زنی که گریه می‌کند)

فیلم لا یورونا محصول کشور گواتمالا به کارگردانی «خایرو بوستامانته» است. گواتمالا تا‌کنون دوبار برای شرکت در اسکار ثبت‌نام کرده اما تا به امروز هیچ فیلمی از این کشور نتوانسته نامزد دریافت جایزه اسکار شود. داستان فیلم لا یورونا درباره یک جنایتکار جنگی مبتلا به پارانویاست که همسر وفادارش از او نگهداری می‌کند، اما او پس از آنکه روح و جانش به تسخیر ارواحی از گذشته درمی‌آید، با مرگ رودررو می‌شود. ماریا مرسدس کوروی، سابرینا د لا اوس و مارگاریتا کنفیک در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

4- دو نفر از ما

این فیلم ساخته «فیلیپو منگتی» ساخته کشور فرانسه است. سینمای فرانسه تاکنون 66بار نمایندگان خود را برای حضور در اسکار معرفی کرده که از این میان تا‌کنون 40فیلم از این کشور نامزد دریافت جایزه شده‌اند و 12باز نیز جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی به فیلم‌های فرانسوی اختصاص یافته‌ است. داستان این فیلم درباره دو زن بازنشسته فرانسوی است که رابطه دوستانه‌شان به‌دلیل اینکه دیگر نمی‌توانند آزادانه به آپارتمان‌های یکدیگر رفت‌وآمد کنند، در معرض آزمونی بزرگ قرار می‌گیرد. باربارا سکووا، مارتینه شوالیه و لئا دروکر، در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

5- یک خورشید

فیلم «یک خورشید» به کارگردانی «چونگ مونگ- هونگ» از کشور تایوان است. سینمای تایوان تا به امروز 45فیلم به اسکار معرفی کرده که از این میان فیلم‌های این کشور 3بار نامزد دریافت جایزه اسکار و یک‌بار نیز برنده جایزه اسکار بخش بهترین فیلم بین‌المللی شده‌اند. داستان این فیلم درباره فروپاشی یک خانواده به‌دلیل انتظارات برآورده‌نشده و وقوع یک تراژدی غیرمنتظره است. چین- هو وو، ‌ای- ون چن و سامانتا شو- چین کو در این فیلم بازی کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید