• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124426
+
-

روی خوش بورس به سیب آذربایجان

مدیر بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی: درکمتر از 15روز آینده ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب استان از طریق بورس کالا عرضه می‌شود

گفت و گو
روی خوش بورس به سیب آذربایجان

مریم سرخوش- خبر‌نگار

  سیب؛ محصول حیاتی و محرک اقتصادی کشاورزی آذربایجان‌غربی سال‌هاست که در پیچ و خم مشکلاتی ازجمله بازار و صادرات مانده، اما همین چند روز پیش پایش به بورس کالا باز شد و قرار است سروسامانی به وضعیت عجیب سال‌های گذشته‌اش بدهد. سرنوشت تلخ سیب‌های درختی رها شده در کنار جاده‌های استان، برجسته‌ترین اتفاق پاییز هر سال است و امسال هم به‌دلیل مشکلات حوزه صادرات در فاصله کمتر از 40روز مانده تا پایان سال بخش عمده‌ای از آنها همچنان در سردخانه‌ها  نگهداری می‌شوند تا در خطر تهدید کاهش کیفیت، متضرر شدن باغداران و بخش کشاورزی استان قرار داشته باشد. براساس اعلام مسئولان سال گذشته، همین زمان درآمد ارزی صادرات سیب استان مبلغی حدود 354میلیون دلار بود و امسال و تا به امروز این رقم چنگی به دل نمی‌زند! هر چند که اتفاق خوب برای سیب استان در همین آخرین روزهای بهمن 99رقم خورده و پای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن انواع سیب درجه یک و ممتاز آذربایجان غربی را به بورس کالا باز کرده است. احمد دهقان، مدیر بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به سؤالات همشهری در این‌باره پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

درباره ورود سیب استان به بورس کالا بگویید؟
  مدت‌هاست که فعالان اقتصادی استان مترصد ایجاد چنین فرصتی بودند و این پیشنهاد هم از سوی خود استان مطرح شد. چهارشنبه هفته گذشته نشستی در بورس کالای ایران با حضور نمایندگان استان در مجلس، مدیرعامل بورس کالای ایران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و مسئولان اقتصادی آذربایجان غربی با موضوع امکان‌سنجی ورود محصولات آذربایجان غربی برگزار و قرار شد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن سیب استان در این بازار عرضه شود. اتفاقی که مورد استقبال صادرکنندگان، تولیدکنندگان و سردخانه‌داران آذربایجان غربی هم قرار گرفته و در کمتر از 15روز آینده زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه تکمیل و سیب در بورس کالا عرضه خواهد شد.

افق ورود سیب آذربایجان غربی با ورود به بورس را چطور پیش‌بینی می‌کنید و آیا افزایشی در تولید محصول وجود خواهد داشت؟
سطح زیرکشت برای محصول سیب استان 57هزار هکتار است و سالانه 1200تا 1500تن محصول سیب از نوع درجه یک و ممتاز تولید می‌شود. ورود به بورس تأثیری در افزایش تولید نخواهد داشت، اما برند شدن آن ارزش دارد و دیگر شاهد هدر رفت سیب هم نخواهیم بود. اکنون در عصر تکنولوژی هستیم و نمی‌توان همچنان به همان شیوه سنتی در حوزه کشاورزی فعال بود. قطعا بازرگان و تجار به‌دنبال سیب مورد نیازشان از شهرستان دور افتاده نیستند و عرضه محصول از طریق بازاررسانی و صادرات از طریق بورس می‌تواند بهترین مسیر اقتصادی هم برای کشاورز و هم برای صادرکننده باشد. از سوی دیگر عرضه سیب در بورس کالا هم مشکل فروش داخلی را حل می‌کند و هم می‌تواند در فروش صادراتی راهکارهایی را ارائه دهد.
با توجه به مشکلات صادراتی که امسال با آن مواجه بودید، امکان صادرات تمام محصولات استان از سردخانه‌های استان را پیش‌بینی می‌کنید؟
مقدار قابل توجهی سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد، اما به‌دلیل نبود بازار و صادرات با چالش‌هایی مواجه هستیم. حدود 750تا 800هزار تن سیب در سردخانه‌ها بارگیری شده بود که این رقم اکنون به‌دلیل عرضه در بازار مصرف به کمتر از 500هزار تن رسیده است. البته با توجه به فاصله زمانی کوتاه تا پایان سال خطر کاهش کیفیت محصول وجود دارد، اما با توجه به عرضه محصول در بورس کالا تا حدودی این مشکلات برطرف خواهد شد. چند روز پیش هم براساس مصوبه هیأت دولت، واردات هر یک کیلو موز صرفا در مقابل صادرات 5/1کیلو سیب تعیین شد که با اعلام نهایی به گمرکات، ظرفیت صادراتی بیشتر به‌وجود خواهد آمد.
و در نهایت چه اقداماتی برای ساماندهی و صادرات بهتر سیب استان طی سال آینده انجام می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین مشکلات وضعیت بسته‌بندی سیب به‌صورت سنتی است. با توجه به اتفاقی که در این حوزه صورت گرفته باید به سمت سورت و بسته‌بندی میوه مطابق با استانداردهای جهانی برویم. البته برای ایجاد این زیرساخت‌ها تامین اعتبار نیاز است که امیدواریم با توجه به ارزآوری قابل توجه سیب، تسهیلاتی از سوی دولت درنظر گرفته شود. این دستگاه‌ها قیمت‌های بالایی دارند و نمی‌توان انتظار داشت که کشاورز یا بخش خصوصی برای 10یا حتی 100تن سیب چنین هزینه‌ای را تامین کند. سیب‌هایی هم که امسال در بورس عرضه می‌شوند به‌صورت نیمه‌ صنعتی سورت و در بسته‌بندی‌های کوچک خواهد بود، اما تلاش می‌کنیم درصورت فراهم شدن منابع مالی این اتفاق از سال آینده به شکل استاندارد صورت بگیرد و وزن واقعی محصول صادر شده از استان مشخص باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید