اولویتهای شهری برای مدیریت ترافیک و آلودگی هوا
تا شهریور 96و97 آلودگی و ترافیک اصلیترین خواسته مردم بود در آخرین نظرسنجی؛ اول برخورد با فساد و بعد آلودگی و ترافیک بهعنوان اصلیترین موضوعات مطرح شده است. واقعیت این است که ساخت هر کیلومتر مترو در سال90 چیزی حدود 50میلیارد تومان هزینه داشت ولی الان هر کیلومتر مترو حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد. با این نگاه کنونی ما بهعنوان شهرداری تهران نمیتوانیم همه طرح جامع حملونقل ترافیک ریلی تهران را که به تصویب رساندیم به اجرا دربیاوریم. ما قراردادهایی با ایرانخودرو از محل درآمدهای شهرداری تهران بستهایم و خط تولید کارخانه ایرانخودرو دیزل که 10سال از کار افتاده بود برای ساخت اتوبوس، دوباره راهاندازی شده است. اتوبوسرانی تهران 3هزار دستگاه اتوبوس کم دارد و تامین این اتوبوسها بهتنهایی در شهرداری تهران قابل انجام نیست. دوچرخه یک مد حملونقل است که قابل قیاس با مترو نیست ولی کمهزینهترین نوع حملونقل است.
درضمن میزان استفاده از دوچرخه در تهران مثل هلند نیست و در تهران به کمتر از یک درصد میرسد ولی میتوان تصور کرد که اگر کسی برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کند چقدر تأثیرگذار است. شهرداری تهران از شرکتهای سرمایهگذار برای توسعه دوچرخهسواری استقبال میکند. از طرف دیگر باید فضا طوری در نظر گرفته شود که موتورسیکلتها هم مثل سایر وسایل حملونقل عمومی قانون را رعایت کنند؛ این در حالی است که موتور هماکنون وسیلهای برای دور زدن قانون تصور میشود.
در مورد آلودگی هوای تهران ما در ماههای آذر و دی وارونگی دما را داریم. طبق آمارها میزان آلایندهها در یک دهه گذشته تهران کاهنده بوده است. تغییر کیفیت سوخت را جدی گرفتیم و معاینات فنی خودرو و پیگیریهای جدی توسط دستگاههای مختلف صورت گرفته است ولی چند روزی که آلودگی از میزان مجاز فراتر میرود وضعیت حاد میشود. ضمن اینکه در دهههای گذشته ما نمیتوانستیم خیلی از آلایندهها را شناسایی کنیم اما الان میتوانیم تشخیص دهیم. در مورد آلایندگی نیروگاهها هم باید بگویم اگر مازوت بسوزانند، با آلایندههای منابع متحرک اساسا قابل مقایسه نیست معمولا در تهران موقعی وضعیت حاد میشود که جریان باد زیر 2متر در ثانیه باشد.