• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124359
+
-

مجلس یک هفته پس از سفر پرمناقشه قالیباف به مسکو:

وزارت خارجه مقصر است

حاشیه‌های سفر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به روسیه همچنان داغ است؛ میسر نشدن دیدار قالیباف با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از چند روز قبل از سفر قالیباف حاشیه‌ساز شده بود و همچنان ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.
اگرچه در دو سه روز اخیر این حواشی فروکش کرده بود اما اظهارات دیروز سخنگوی هیأت‌رئیسه بحث تازه‌ای در این داستان باز کرده است، مجلس این‌بار با مقصردانستن وزارت امورخارجه، انگشت اتهام در بروز حواشی را متوجه دولت کرده است؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد به‌زودی به بروز چالش جدیدی در روند تعاملی دو قوه منجر خواهد شد.  محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «در جریان سفر رئیس مجلس به مسکو، وزارت خارجه نتوانست هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، ازاین‌رو پیام مقام معظم رهبری به رئیس دومای روسیه تحویل شد.» او در همین‌باره تصریح داشت: «شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس به روسیه مطرح بود که به همگان اعلام می‌کنم دعوت به این سفر از همان روزهای آغازین مجلس یازدهم صورت گرفته و زمان‌بندی آن هم در همین زمانی بود که سفر انجام شد.»
این در حالی است که مجتبی توانگر، نماینده تهران طی توییتی قبل از سفر اعلام کرده بود: «قالیباف، پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفت و پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرد.» همان ایام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به صداوسیما گفت: البته ما اطلاع داشتیم هم پروتکل‌های کرونایی و هم پروتکل ملاقات روسای مجالس، امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و این را هم ما از ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه هم تلاشش را کرد، سفیر ما نیز تلاشش را کرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در همان روز نخست سفر قالیباف در پاسخ به ادعای برخی نمایندگان که لغو دیدار قالیباف و پوتین را ناشی از کم‌کاری وزارت امور خارجه اعلام کرده بودند، گفت: حیف است این سفر بااهمیت و سازنده توسط رئیس مجلس که حامل پیام رهبری هستند، تحت حاشیه قرار گیرد. برخی از آنهایی که نمی‌دانند و می‌خواهند از هر مسئله برای برخوردهای جناحی استفاده کرده و ماهیگیری کنند، منافع ملی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. او با بیان اینکه برخی اظهارات سازنده نیست، تصریح کرد: قالیباف که جای خود را دارد. حتی اگر یک تاجر هم بخواهد سفری برود و از ما کمک بخواهد، وزارت امور خارجه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند. در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.
چند روز بعد از انتشار موضع وزارت خارجه  در قبال حواشی این سفر حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل نیز با تأیید همین موضوع گفت: طبق پروتکل همه‌گیری کرونا در روسیه، دیدار با رئیس‌جمهور پوتین نیازمند طی چند روز قرنطینه بهداشتی در مسکو است که این انتظار عزتمند نیست. به‌دلیل اهمیت دریافت پیام رهبر معظم انقلاب، پوتین رئیس دومای روسیه را نه به سمت رئیس پارلمان بلکه به‌عنوان نماینده ویژه مأمور دریافت پیام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید