• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124354
+
-

دفاع سرعتی وکلای ترامپ

وکلای مدافع دونالد ترامپ در جلسه محاکمه او در سنا، اتهام تحریک به شورش علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا را دروغین خواندند

گزارش
دفاع سرعتی وکلای ترامپ

 جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 وکلای مدافع دونالد ترامپ، قانون نانوشته سرعت در اتمام محاکمه رئیس‌جمهور سابق آمریکا را رعایت کردند و دفاع از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را کش ندادند و اتهام‌های وارد شده به او از سوی دمکرات‌ها را رد کردند.
به گزارش بی‌بی‌سی، آنها اتهام «تحریک به شورش» را که ترامپ به‌خاطر آن در مجلس نمایندگان استیضاح شده را دروغ خواندند و مایکل وان در وین یکی از وکلای ترامپ، اتهام‌های مطرح شده علیه موکل خود را عملیاتی پوچ با انگیزه‌های سیاسی خواند.
ترامپ متهم است که باعث بروز شورش و حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه شده است. در پی حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در روزی که قرار بود جو بایدن در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا رسما به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا معرفی شود، 5نفر، ازجمله یک افسر پلیس کشته شدند.
دمکرات‌ها معتقدند ترامپ باید به‌خاطر نقش خود در تحریک به شورش هوادارانش محاکمه شود اما آنها در سنا شانس زیادی برای محکوم کردن ترامپ ندارند. براساس قانون، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از استیضاح در مجلس نمایندگان، باید در سنا محکوم شود؛ برای این کار، باید دو سوم سناتورها یعنی 67نفر با محکومیت او موافقت کنند. در حال حاضر دمکرات‌ها به 17رأی سناتورهای جمهوریخواه نیاز دارند اما همین حالا، در بهترین حالت تنها می‌توانند روی 4یا 5رأی آن‌ها حساب باز کنند. این یعنی دمکرات‌ها عملا شانسی برای به کرسی نشاندن اراده خود ندارند.
با توجه به شرایط، همه از جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در کنگره گرفته تا کاخ سفید، تمایل دارند که کار محاکمه ترامپ خیلی زود به پایان برسد و به‌نظر می‌رسد وکلای ترامپ هم با همین رویکرد اتهام‌هایی که مدیران استیضاح مطرح کردند را رد کردند. مدیران استیضاح، نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان هستند که در محاکمه ترامپ در سنا، نقش دادستانی را به‌عهده دارند. آنها اتهام‌ها علیه ترامپ را با سرعت زیادی مطرح کردند و به‌نظر می‌رسد در ادامه هیچ شاهدی هم احضار نکنند. آنها در پروسه مطرح کردن اتهام‌های ترامپ، در مدت 2 روز از ویدئوها و فایل‌های صوتی برای اثبات ادعای خود علیه ترامپ استفاده کردند. آنها در نهایت گفتند که محکوم کردن ترامپ، می‌تواند از بروز اتفاق مشابهی در آینده جلوگیری کند.
وکلای مدافع ترامپ هم با سرعت لایحه دفاعیه را مطرح کردند و کمتر از 5ساعت از 16ساعت وقتی که در اختیار داشتند را استفاده کردند. ون در وین در سخنرانی افتتاحیه خود، این ادعای بنیادین دمکرات‌ها را که ترامپ هوادارانش را به شورش تحریک کرده رد کرد و گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از قبل برای حمله به کنگره برنامه‌ریزی شده بود بنابراین ترامپ نمی‌توانسته مهاجمان را به کاری که به هر حال قرار بوده انجام شود تحریک کند. او همچنین به این مسئله اشاره کرد که ترامپ در همان روز، در توییتر از هوادارانش خواسته بود رفتار صلح‌آمیز داشته باشند.
ترامپ در سخنرانی‌اش در همان روز به هوادارانش گفته بود که باید تا پای جان بجنگند؛ ون در وین گفته است که این سخنرانی، صرفا یک سخنرانی سیاسی بوده و به آزادی بیان بر اساس متمم اول قانون اساسی آمریکا اشاره کرده است.
این دفاع سریع، راه را برای پایان سریع محاکمه ترامپ باز کرده و ممکن است کار دومین محاکمه او در سنا، تا فردا به پایان برسد.
ترامپ سال گذشته به‌خاطر رسوایی پرونده اوکراین، به‌دلیل سوء‌استفاده از قدرت و جلوگیری از انجام وظیفه کنگره استیضاح شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سنا تبرئه شد. او متهم بود که به رئیس‌جمهور اوکراین فشار وارد کرده تا علیه جو بایدن رقیب انتخاباتی آن زمان خود، اطلاعات مخرب ارائه دهد.
او تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست که 2 بار استیضاح می‌شود. استیضاح دوم او البته با چالش‌های بنیادین زیادی مواجه است چون برخی سناتورهای جمهوریخواه معتقدند که براساس قانون اصلاً نمی‌شود یک رئیس‌جمهور سابق را استیضاح کرد.

هیلی هم از ترامپ فاصله گرفت

 هرچند دونالد ترامپ از حمایت جمهوریخواهان در سنا برخوردار است و قطعا تبرئه خواهد شد اما چهره‌های شاخص زیادی در حزب جمهوریخواه رفتارهای ترامپ را محکوم کرده‌اند؛ به‌خصوص آنها که امیدوارند آینده سیاسی داشته باشند. آخرین آنها، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل است که حیات سیاسی خود را مدیون ریاست‌جمهوری ترامپ است. هیلی که یکی از نزدیک‌ترین افراد به ترامپ بود و خود را وقف دستورکار سیاسی ترامپ کرده بود، در گفت‌وگوی عجیبی با پولتیکو، عملا راهش را از ترامپ جدا کرده و گفته است که رئیس‌جمهور سابق، جمهوریخواهان را سرافکنده کرده است. او با اشاره به رفتارهای جنجالی ترامپ، ازجمله تحریک هوادارانش به شورش در مراسم تحلیف گفته است: «باید بگوییم که او ما را سرافکنده کرده است. او راهی را رفته که نباید می‌رفت، و ما هم نباید دنبال او می‌رفتیم و به او گوش می‌دادیم. و نمی‌توانیم اجازه بدهیم که چنین چیزی دوباره اتفاق بیفتد.» این نخستین بار است که هیلی اینچنین بی‌پروا به رئیس سابق خود حمله می‌کند. هیلی همچنین گفته است از زمانی که حمله به کنگره روی داده با ترامپ صحبت نکرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید