• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124326
+
-

لزوم توجه به نیروهای خدماتی شهر در واکسیناسیون

شهرداری از ابتدای شیوع کرونا، در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار داشته است

محمود مولایی- خبرنگار

واکسیناسیون سراسری برای جلوگیری از ویروس کرونا در شرایطی آغاز شده که وزارت بهداشت اولویت تزریق آن را به گروه‌های پرخطر اختصاص داده است. بخش اول واکسن روسی اسپوتنیک‌وی به گروه‌های پزشکی  تعلق می‌گیرد؛  درحالی‌که نیروهای خدمات مدیریت شهری پابه‌پای وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در این جبهه فعالیت می‌کنند و طی سال‌جاری، خسارات سنگینی را متحمل شده است. به‌ گفته مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به‌طور غیرمستقیم بیشتر از 9هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از کرونا به شهرداری تحمیل شود. این در حالی است که از محل صندوق ذخیره ارزی برای مبارزه با کرونا هیچ اعتباری به شهرداری پرداخت نشده است. در این میان بسیاری از مدیران شهری معتقدند که برخی نیروهای خدماتی که به‌خاطر نوع فعالیت در معرض شدید ابتلا به کرونا قرار دارند باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

در همین خصوص، مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران بر این باور است که کارکنان بهشت‌زهرا باید هم‌ردیف کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند. حمید چوبینه می‌گوید: «بهشت‌زهرا یکی از نقاط بسیار مهمی است که تمامی فوتی‌های کرونایی را به آنجا انتقال می‌دهند و باید هم‌راستا با کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند؛ چراکه مواجهه شدیدی با فوتی‌های کرونایی دارند.»
زمانی که متوفیان کرونایی وارد بهشت‌زهرا می‌شوند، به سالن تطهیر می‌روند؛ جایی که کارکنان این بخش در خطر مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند. آنها در یک‌سال اخیر با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و هستند و بخش تطهیر بهشت‌زهرای تهران یکی از فعال‌ترین بخش‌های خط مقدم کرونا به‌حساب می‌آید.

 رئیس کمیته سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم در‌این‌باره، به همشهری می‌گوید: «در شهرداری و شرکت شهرسالم پزشکان، پرستارها، ماماها و تمام کارمندانی که در مراکز بهداشتی فعالیت دارند، جزو گروه پزشکی محسوب می‌شوند و واکسیناسیون شامل آنها می‌شود. همچنین برخی از کارمندان بهشت‌زهرا که در بخش تطهیر فعالیت می‌کنند نیز در خطر ابتلا هستند. بنابراین، باید به همه پروتکل‌هایی که تدوین شده تن داد.» ناهید خداکرمی یادآور می‌شود: «معمولا تبیین یک پروتکل در حوزه پزشکی بر مبنای مستندات و شواهد تولیدشده انجام می‌شود. حالا این مستندات و شواهد می‌تواند منشأ خارجی و داخلی داشته باشد که برای واکسیناسیون و تعیین گروه‌های پرخطر بر مبنای میزان قرارگرفتن در معرض آسیب اولویت‌بندی می‌شود؛ مانند پزشکان و پرستاران. بعد براساس میزان ابتلا و مرگ‌ومیر که کروناویروس در گروه‌های مختلف داشته، تعیین می‌شود. طبیعتا گروه‌های مسن پرخطر هستند و چون میزان ابتلا در سالمندان بیشتر بوده، بعد از کادر درمان این گروه در اولویت قرار دارند. آنهایی که سن بالایی دارند یا آنها که در شبانه‌روز در مکان‌های عمومی مانند سراهای سالمندان، مراکز توانبخشی و حتی پادگان‌ها حضور دارند، در اولویت هستند. بنابراین تعیین اولویت واکسیناسیون را باید به‌عهده وزارت بهداشت بگذاریم تا برمبنای پروتکل‌ها عمل شود.»

پاکبانان در اولویت باشند
کارکنان بخش‌هایی از  شهرداری تهران و شهرهای دیگر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. علاوه بر پزشکان و پرستاران مراکز درمانی شهرداری و برخی از کارکنان بهشت‌زهرا، به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، پاکبانان نیز در معرض مستقیم این بیماری قرار دارند. از ابتدای شیوع  کووید-19 پسماندهای کرونایی در بیمارستان‌های مختلف شهر تهران توسط کارکنان سازمان پسماند جمع‌آوری شده و عملیات امحا صورت گرفته است. همچنین نظافت شهر تهران به‌عهده پاکبانان است.  صدرالدین علیپور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در یک‌سال گذشته پاکبانان شریف و کارکنان سازمان پسماند شبانه‌روز در حال نظافت شهر هستند تا آسیب‌های کرونا را کاهش دهند. حالا که خوشبختانه پروسه تزریق واکسن آغاز شده، لازم است این عزیزان به‌دلیل تماس‌های مداوم با پسماندهای عفونی و منابع آلودگی در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.»

رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت
دومین محموله واکسن روسی اسپوتنیک‌وی   وارد کشور شد و عملیات توزیع آن در شهرها و استان‌های مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.  در شرایط کنونی اما تعداد واکسن به‌قدری نیست که در دسترس همگان قرار بگیرد و به‌نوعی همگان از آن بهره‌مند شوند. ناهید خداکرمی در این رابطه می‌گوید: «تمام تلاش ما این است که طبق پروتکل وزارت بهداشت عمل شود. شما دیدید در پروتکل بهداشتی با اینکه گروه پزشکی اغلب در معرض خطر هستند، اما اولویت به کسانی که در بخش آی.سی.یو خدمت می‌کنند داده شده است. بسیاری از پزشکان، پرستاران و حتی دندانپزشکان گرفتار بیماری بدون علامت شده‌اند. در این بخش هم ما یک اولویت‌بندی داریم، به این ترتیب که تماس مستقیم با بیمار سبب ابتلای پزشک یا پرستار و... شده است.» او ادامه می‌دهد: «از آنجایی که میزان واردات واکسن به کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده و احتمالا در زمان کوتاه به واکسن دسترسی نداشته باشیم، همه باید اجازه دهیم تا پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید