• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12419
+
-

برجام باید باقی بماند

موگرینی در نشست اتحادیه اروپا :

برجام
برجام باید باقی بماند

3هفته مانده به اعلام‌نظر ترامپ درباره برجام، مقامات اروپایی دست به‌کار شدند تا نه‌تنها گمانه‌ها درباره احتمال اصلاح توافق را رد کنند، بلکه دور جدیدی از فشارهای سیاسی به آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای کلید بزنند. نشست اروپا دیروز برگزار شد و برجام از مهم‌ترین دستورکارهای آن بود.فدریکا موگرینی پیش از نشست به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا باور دارد که برجام بایدباقی بماند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران گفت که خواستار حمایت کامل از توافق هسته‌ای ایران و گروه1+5 در این نشست است. موگرینی افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطمینان یابیم که برجام کماکان باقی می‌ماند.
این پاسخی به خبر‌سازی‌ برخی رسانه‌ها مبنی بر زدوبند اروپا با آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای است.

مسئول سیاست خارجی اروپا، با بیان اینکه هم‌اکنون تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران وجود دارد، گفت: در جلسه قرار نیست درباره تحریم‌های جدید علیه ایران بحث و رایزنی شود.

پیش‌تر برخی منابع غربی مدعی شده بودند که اروپایی‌ها درصدد بررسی بسته جدید تحریمی علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای هستند. سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به منظور جلب رضایت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای ادامه برجام بسته تحریمی جدیدی در حوزه موشکی علیه ایران آماده کرده بودند. این سه کشور باید برای تصویب تحریم‌ها نظر 28 عضو اتحادیه اروپا را جلب کنند. با این حال در جلسات گذشته اتفاق نظری درباره این تحریم‌ها بین کشورهای اروپایی شکل نگرفته است. دیروز سایمونی کاونی، وزیر خارجه ایرلند هم در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: هیچ تصمیمی درزمینه تحریم‌های ایران گرفته نشده است.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از برگزاری یک جلسه هماهنگی میان موگرینی و ژان ایو لودریان، بوریس جانسون و هایکو ماس، وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در حاشیه نشست شورای روابط خارجی اروپا در لوکزامبورگ خبر داد.

وی در پیام خود نوشت: شرکت‌کنندگان در این جلسه درباره ادامه حمایت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) گفت‌وگو کردند.
ظریف در یک هفته گذشته با وزیران خارجه آلمان و انگلیس تلفنی صحبت کرده بود و اگرچه موضوع اصلی تماس تحولات سوریه بود اما احتمالا طرفین درباره توافق هسته‌ای هم رایزنی‌هایی کرده‌اند.

همزمان با اروپایی‌ها در تهران هم دیروز 2مقام ارشد دیپلماتیک ایران به آمریکا درباره برجام هشدار دادند. رئیس سازمان انرژی اتمی که برای رونمایی از کتاب خاطراتش در مراسمی شرکت کرده بود در پاسخ به سؤالی درباره تمدید تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا، گفت: تصمیم ایران برای واکنش نسبت به اقدامات طرف مقابل توسط هیأت نظارت بر برجام، گرفته می‌شود؛ آن هم به اقتضای گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که ارائه شده و نهایتا براساس منافع و مضار تصمیم گرفته می‌شود و تصمیم لازم اجرایی خواهد شد اما در بعد فنی ما اعلام کرده‌ایم که برای هر نوع برگشتی آمادگی داریم.

ترامپ در نوبت قبلی که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، گفت که این آخرین‌بار بود؛ او برای تأیید مجدد برجام چند شرط؛ ازجمله اصلاح توافق هسته‌ای و اضافه شدن بند‌هایی درباره برنامه موشکی ایران را مطرح کرد، شروطی که هم ایران و هم اروپا آن را رد کردند؛ هرچند غربی‌ها به‌صورت همزمان اظهارنظرهایی را هم درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران مطرح کردند تا جایی که برخی رسانه‌ها از احتمال توافق اروپا و آمریکا برای اصلاح برجام سخن گفتند. این خبرسازی‌ها به‌نحوی بود که مقامات ایران نسبت به آن بی‌تفاوت نماندند و وزیر خارجه ایران اواخر سال گذشته در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد که ایران وارد بازی اروپا برای راضی کردن ترامپ نمی‌شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با اشاره به تلاش‌های اروپا برای جلب رضایت رئیس‌جمهور ‌آمریکا به‌منظور حفظ برجام نوشته است: آینده توافق هسته‌ای تاریخی با ایران منوط به موفقیت آخرین مداخلات اروپایی‌ها و رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور ترامپ است.

  اخلالگران در برجام تاوان بسیار سنگینی خواهند پرداخت

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری خود در رابطه با احتمال خروج آمریکا از توافق، گفت: کسانی که در مسیر بر هم زدن و خلل برجام قدم بردارند بازنده بزرگ این بازی خواهند بود و تاوان بسیار سنگینی برای آن خواهند پرداخت به شکلی که دیگر امکان جبران خطا نخواهند داشت. او در عین حال خاطرنشان کرد: در مورد تصمیم آمریکا در ارتباط با برجام باید صبر کرد و من فکر می‌کنم که هنوز تصمیم قاطعی از سوی مقامات آمریکایی در این زمینه گرفته نشده و باید در این چارچوب به شخصیت و کاراکتر آقای ترامپ نیز توجه داشت که بعضا نشان داده که در بزنگاه‌ها تصمیمات متفاوتی را اتخاذ می‌کند. بنابراین باید در این مورد صبر کنیم. او یادآور شد: اروپایی‌ها اعتقاد دارند که برجام باید بدون کم و کاست همچنان معتبر بماند و ادامه پیدا کند. آنها با سیاست‌های ترامپ در مورد برجام هم‌نظر نیستند. ایالات متحده فشار زیادی را به اتحادیه اروپا وارد می‌کند تا مواضع خود را تغییر دهد، ولی اتحادیه اروپا با جدیت روی مواضع خود در ارتباط با برجام ایستاده و بر آن پافشاری کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید