• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124042
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9ryQD
+
-

روایت کمبود انسولین در شهرستان‌ها

بیماران دیابتی علاوه بر مشکلات پیدا کردن انسولین در داروخانه‌های کشور با محدودیت در میزان خرید داروی مورد نیازشان هم مواجه شده‌اند

گزارش2
روایت کمبود انسولین در شهرستان‌ها

مریم سرخوش- خبر‌نگار

دردسر پیدا کردن انسولین داستان جدیدی برای بیماران دیابتی نیست، اما انتشار تصاویری از صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌های یزد دوباره داغ دل دیابتی‌ها را تازه کرده است. هرچند در دیگر شهرها شاهد تشکیل صف‌ دریافت انسولین نیستیم، اما بیماران برای پیدا کردن این داروی حیاتی با مشکلات زیادی مواجه هستند. تعداد محدودی از داروخانه‌ها فقط با کارت ملی و دستور ویژه پزشک انسولین را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. البته مسئولان وزارت بهداشت کمبودها را تأیید نمی‌کنند، اما معتقدند شکل توزیع محدود انسولین در کشور و سازوکار پیچیده سامانه تیتک شرایط کنونی را رقم زده و قطعا در آینده‌ای نزدیک با تولید انبوه داخلی و توزیع سامان‌یافته دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

داروخانه‌ها نسخه پزشک را قبول ندارند
شاهین نوذری شهروند کاشانی می‌گوید: اکثر داروخانه‌ها انسولین ندارند و اگر هم داشته باشند آنقدر محدود است که دیگر به تشکیل صف نمی‌رسد. امیرشریفی ساکن یزد هم عنوان می‌کند: سال‌هاست انسولین قلمی استفاده می‌کنم، اما این دارو از خرداد امسال چندبار نایاب شد. مدل خارجی موجود نیست و مدل ایرانی را هم یک عدد می‌فروشند. یک معلم ساکن ارومیه هم بیان می‌کند: همسرم انسولین قلمی نوومیکس استفاده می‌کند، اما اکنون مجبوریم آن را با انسولین‌ داخلی یعنی رگولار تغییر دهیم.  یک بیمار دیابتی در گلستان هم عنوان می‌کند:‌ داروخانه‌های عادی انسولین ندارند و فقط هلال احمر به‌عنوان داروخانه مرجع تعیین شده است. به آنجا هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند دارو تمام‌شده یا برایشان نیامده است. یکی از بیماران دیابتی ساکن اصفهان می‌گوید: کارم شده جست‌وجوی فضای مجازی. آنهایی که می‌توانند پیدا کنند به دیگران راهنمایی می‌کنند کجا بروند. دیگر بیمار دیابتی ساکن مشهد هم می‌گوید:‌ هر‌ماه نیاز به 7انسولین قلمی دارم، اما فقط 3عدد می‌توانم بخرم. می‌گویند محدودیت عرضه داریم و برخوردشان با بیماران خوب نیست.

بیماران به‌دنبال برند خاص
البته جلال غفارزاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اصرار بیماران به دریافت برند خاص را دلیل به‌وجود آمدن مشکلات متعدد برای بیماران دیابتی عنوان می‌کند و می‌گوید: موجودی انسولین در داروخانه‌ها به صفر نرسیده و اگر یک برند موجود نباشد برند دیگری موجود است، اما اصرار بر مصرف برند خاص باعث بروز مشکل برای بیماران می‌شود. با توجه به شرایط موجود، بیماران می‌توانند از انسولین‌های تولید داخل که از سال‌ها قبل در بازار دارویی وجود داشته استفاده کنند. یک مسئول در معاونت غذا و داروی اصفهان هم بدون ذکر نامش مشکل موجود در بازار انسولین را اصرار بیماران به دریافت بیشتر از نیاز می‌داند و بیان می‌کند: با راه‌اندازی سامانه تیتک انسولین‌های وارداتی بلافاصله ثبت می‌شوند و سهم هر داروخانه، خرید آنها، حتی میزان عرضه از سوی داروخانه‌ها و مصرف بیماران هم مشخص شده است. اما برخی بیماران اصرار به دریافت بیش از حد نیاز خود دارند که با توجه به سازوکار سامانه تیتک این اتفاق رخ نمی‌دهد.

حل مشکل کمبود انسولین در یزد
بهروز حیدری، مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هم درباره تشکیل صف‌های طولانی در استان برای دریافت انسولین عنوان می‌کند:‌ این مشکل از زمانی آغاز شد که سهمیه انسولین استان را کاهش دادند و بر اساس جمعیت در نظر گرفتند. متاسفانه میزان شیوع بیماری دیابت و مصرف انسولین در استان به نسبت جمعیت بالاتر است و وقتی توزیع بر اساس جمعیت صورت می‌گیرد، مشکلاتی را هم به همراه دارد. البته رایزنی‌های لازم در این زمینه انجام شده و موفق شدیم که سهمیه‌ استان را دوباره بازگردانیم. حالا امیدواریم با ورود محموله جدید از اواخر هفته یا هفته آتی مشکل توزیع انسولین در استان حل شود. پانیذ صحرایی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم درباره مشکلات توزیع انسولین فقط در یک داروخانه هلال احمر بیان می‌کند:‌ توزیع دارو براساس تعداد بیماران به‌ترتیب از تهران صورت می‌گیرد، اما به‌دلیل اینکه وسیع نیست دارو را به‌صورت بخش به بخش و مقطعی در داروخانه‌های منتخب استان توزیع می‌کنیم. بیماران دیابتی می‌توانند در ساعات اداری از طریق تماس با سامانه 190داخلی3 از نام این داروخانه‌ها مطلع شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید