• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123972
+
-

جنجال اتمی تازه علیه ایران

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از 3دیپلمات مدعی شده که بازرسان آژانس به شواهد جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران دست یافته‌اند

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از 3 دیپلمات که ادعا می‌کنند از نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از 2سایت در ایران مطلع شده‌اند، آورده است که بازرسان آژانس به تازگی شواهدی به‌دست آورده‌اند که نشان‌دهنده وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران است.
اگرچه این گزارش خواستار توضیح مقامات کاخ سفید شده است، اما، مقامات کاخ سفید و امورخارجه آمریکا به درخواست وال‌استریت ژورنال برای اظهارنظر در این‌باره هنوز پاسخی نداده‌اند.
مقامات کشورمان نیز تا لحظه تنظیم این گزارش به این ادعا واکنشی نداشته‌اند. به هر روی این روزنامه آمریکایی در گزارش ادعایی خود به نقل از این دیپلمات‌ها مدعی شده که نمونه‌های گردآوری شده در پاییز گذشته از 2‌سایت در ایران حاوی آثار مواد رادیواکتیو بوده است. این منابع آگاه گفته‌اند که به‌طور دقیق از ماهیت یافته‌های جدید بازرسان آژانس مطلع نیستند.
به‌گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان، همواره خاطرنشان می‌کنند که ایران هرگز به‌دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. سوم شهریور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از زمان تصدی این سمت به تهران سفر کرد؛ او یک‌ماه بعد در نشست آژانس با اشاره به سفر خود به ایران بیان کرد: ما درخصوص حل‌وفصل مسائل مطرح‌شده از سوی آژانس پیرامون اجرای توافقات پادمانی به توافق رسیدیم.
او افزود: آژانس به راستی‌آزمایی عدم‌انحراف مواد هسته‌ای اظهارشده توسط ایران، طبق توافق پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درخصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران کماکان ادامه دارند. هنوز مشخص نیست منظور روزنامه وال‌استریت ژورنال از فعالیت اعلام نشده هسته‌ای از سوی ایران چیست، اما ایران در هفته‌های اخیر در راستای مصوبه مجلس اقداماتی ازجمله افزایش درصد غنی‌سازی‌ به 20درصد، استفاده از نسل جدید سانتریفیوژ‌ها، تولید فلز اورانیوم و... انجام داده و قرار است 2هفته دیگر ایران براساس همان مصوبه، پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق در بیاورد که در نتیجه آن بخشی از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فراتر از تعهدات ایران بوده متوقف می‌شود.
این نشریه به نقل از ۳دیپلمات ادعا کرده است: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازدید فصل پاییز خود از ۲سایت در ایران شواهدی از آثار مواد رادیواکتیو را کشف کرده‌اند.» وال‌استریت ژورنال در گزارش خود می‌نویسد: اگرچه دیپلمات‌ها گفته‌اند که درباره ماهیت مواد کشف شده چیزی نمی‌دانند، اما این موضوع می‌تواند سؤالات جدیدی را درباره برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند.

روسیه: کسی اهمیت نمی‌دهد
در همین رابطه میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنشی توییتری با بیان اینکه دیپلمات‌ها باید گسترده‌تر فکر کنند، نوشت: چه‌کسی به آثار مواد رادیواکتیوی اهمیت می‌دهد که از ۲۰سال پیش، وقتی ایران خودش تصمیم گرفت برخی آزمایش‌هایش را متوقف کند، بر جای مانده‌اند. او اضافه کرد: اگر برخی دیپلمات‌ها در این موقعیت بحرانی توجهی اضافی به گذشته نشان می‌دهند، پس همه ما با مشکلاتی مهم مواجهیم. برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت شدیدترین سازوکارهای نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد؛ به‌نوعی که بیش از 90درصد بازرسی‌های پادمانی آژانس در ایران انجام شده است. با این حال هر از گاهی رژیم صهیونیستی ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کند.
شهریور سال گذشته بنیامین نتانیاهو مدعی شده بود ایران در نزدیکی آباده فعالیت مشکوک انجام می‌دهد اما ایران این ادعا را رد کرد. نتانیاهو پیش از این ادعاهای مشابهی درباره فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه شورآباد و تورقوزآباد مطرح کرده بود که ایران هر دوی این ادعاها را رد کرد، اما بعد از اصرار آژانس برای بازرسی از این مناطق به بازرسان اجازه داد از تورقوز آباد بازرسی به عمل آورند.
در زمان سفر گروسی به ایران بیانیه مشترکی که آژانس نیز در وب‌سایت خود آن‌را منعکس کرده منتشر شد که طی آن ضمن اشاره به اینکه دو طرف بر سر زمان بازرسی از سایت‌های درخواست شده توافق کرده‌اند، تأکید شده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واسطه اطلاعاتی که اکنون در دست دارد به جز این دو سایت درخواست برای بازرسی از مکان‌های دیگری ندارد. ایران پیش از این پیدا شدن اورانیوم طبیعی در هر نقطه‌ای را عادی عنوان کرده است چون به‌دلیل وجود این منابع در طبیعت امکان جابه‌جایی آن در فضا وجود دارد، اما از طرفی به‌دلیل ادعاهای صهیونیست‌ها در نفوذ به برخی مناطق ازجمله شورآباد و تورقوزآباد، مسئولان ایرانی احتمال انجام خرابکاری و یا آلوده‌سازی‌ عمدی محیط توسط این رژیم را هم رد نکرده‌اند.

گفت‌وگوی مکرون و جانسون درباره ایران
نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه دیروز در تماسی تلفنی درباره موضوعات مختلف، ازجمله ایران و روسیه رایزنی کردند. به‌گزارش ایسنا به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، دفتر نخست‌وزیری انگلیس با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خبر داد. در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره یک‌سری موضوعات دوجانبه و بین‌المللی، ازجمله همه‌گیری ویروس کرونا، نشست تغییرات اقلیمی که قرار است سال‌جاری (میلادی) در انگلیس برگزار شود و همچنین روسیه و ایران تبادل نظر کردند.

درخواست برجامی 41دیپلمات و مقام امنیتی از بایدن
41نفر از مقامات امنیتی، نظامی و دیپلمات‌های پیشین آمریکایی از رئیس‌جمهور جدید این کشور خواستند به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. به گزارش ایسنا به نقل از نیوزویک، این گروه  براین باورند برجام تنها راه‌حل جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است و اگر چنین نشود، می‌تواند خطر یک مناقشه پرهزینه را به‌همراه داشته باشد. آنها در نامه خود آورده‌اند: ما  قویا از بازگرداندن محدودیت‌های هسته‌ای برای ایران از طریق بازگشت فوری تهران و واشنگتن به توافق برجام به‌عنوان نقطه آغاز مذاکرات بیشتر برای رسیدگی به سایر نگرانی‌ها درخصوص ایران حمایت می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید