• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123961
+
-

پیام وی‍ژه تهران برای مسکو

رئیس مجلس در نخستین سفر خارجی‌اش راهی روسیه شد او حامل پیغامی رسمی برای ولادیمیر پوتین است

مجلس
پیام وی‍ژه تهران برای مسکو

محمدباقر قالیباف امروز برای انتقال پیام ویژه ایران به مسکو سفر می‌کند. این نخستین سفر او در ردای رئیس مجلس به خارج از کشور است. گفته می‌شود سفر او پاسخی به دعوت ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه - همتای روسی‌اش- است. قالیباف در این سفر ‌علاوه بر دیدار با رئیس دومای دولتی روسیه، با رئیس شورای‌عالی امنیت ملی روسیه هم دیدار می‌کند.
سفر او به مسکو قریب به 10روزی می‌شود که در رسانه‌های داخلی بازتاب داشته است. اگرچه در خبر‌های اولیه از سفر او اعلام شد، انتقال یک پیام رسمی از تهران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین سفر او را که قرار بود اواخر آذرماه انجام شود، به تعویق انداخت اما به‌نظر می‌رسد در این سفر قالیباف و پوتین دیداری نخواهند داشت و پیام رسمی‌ای که قالیباف حامل آن است، از طریق رئیس دومای دولتی روسیه به پوتین ارائه خواهد شد.
تا پیش از این روند انتقال پیام‌های ایران به روسیه از طریق وزرای امورخارجه و علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
به هر روی، قالیباف در حالی عازم مسکو می‌شود که محمدجواد ظریف 12روز قبل یعنی هفتم بهمن‌ماه به مسکو رفته بود و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.
این دومین‌باری است که قالیباف به‌عنوان یک مقام رسمی کشور راهی مسکو می‌شود، او آبان۹۴ نیز براساس دعوت رسمی شهردار مسکو و سن پترزبورگ در یک سفر 3روزه عازم روسیه شده بود.
اگرچه مجتبی توانگر، نماینده تهران در خبر دیدار قالیباف با پوتین را تأیید کرده بود اما بحث دیدار قالیباف و پوتین در مواضع رسمی مجلس و حتی سفیر ایران در مسکو جایی نداشته است.
توانگر با بیان اینکه رئیس مجلس در این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی روسیه دیدار خواهد داشت، به ایسنا گفت: ابعاد اصلی سفر قالیباف به روسیه، اقتصادی است، در دیدار با پوتین، مواضع صریح نظام درخصوص برجام، تعاملات اقتصادی با روسیه، فروش نفت و... ابراز و پیامی نیز به رئیس‌جمهور روسیه تقدیم خواهد شد.
نماینده تهران ساعاتی بعد از بازتاب خبر دیدار 2جانبه پوتین و قالیباف در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «خبری که بنده درخصوص نهایی شدن دیدار دکترقالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم، دقیق و تأیید شده نبود. البته دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در دستور کار و در حال برنامه‌ریزی بوده است، اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل‌های ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است و به همین جهت پیام مهمی که رئیس مجلس در این سفر حامل آن هستند در دیدار با نماینده معرفی شده توسط پوتین طرح خواهد شد.»

سکوت مجلس در برابر دیدار قالیباف با پوتین
بر‌خلاف تأیید خبر دیدار قالیباف و پوتین و سپس چرایی لغو آن  از سوی توانگر، اما محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس بدون اشاره به این دیدار درخصوص سفر رئیس مجلس به کشور روسیه، گفت: ما همواره دیپلماسی پارلمانی داشته و بخشی از آن توسط ریاست محترم مجلس انجام می‌شود و دعوت به این سفر نیز از مدت‌ها پیش توسط ریاست مجلس دومای روسیه انجام شده بود.
وی افزود: سفرهای رئیس مجلس تابع پروتکل‌هایی است که یکی از آنها دعوت است، بدین معنی که باید با دعوت طرف مقابل صورت گیرد که ما در تمام ادوار مجلس این دعوت‌ها و سفرها را داشته‌ایم که برخی مواقع گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌ها نیز رئیس مجلس را در این سفرها همراهی می‌کنند که به‌طور قطع می‌توان گفت آثار مثبتی دارد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم در این‌باره گفت: سفر قالیباف به مسکو که نخستین سفر رسمی وی به‌عنوان رئیس مجلس به یک کشور خارجی است، بیانگر اهمیتی است که رئیس مجلس شورای اسلامی برای روابط با کشور همسایه و دوست، فدراسیون روسیه، قائل است. او در حساب شخصی‌اش در توییتر در این‌باره نوشت: «این سفر که نخستین سفر رسمی او به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به یک کشور خارجی است، بیانگر اهمیتی است که رئیس مجلس شورای اسلامی برای روابط با کشور همسایه و دوست، فدراسیون روسیه، قائل است. روابط ایران و فدراسیون روسیه همواره در حوزه‌های مختلف ازجمله پارلمانی در حال توسعه بوده و به‌طور یقین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی از مسکو به تعمیق هرچه بیشتر مناسبات فیمابین ایران و روسیه در دیگر زمینه‌ها نیز کمک خواهد کرد.»

هیات همراه قالیباف چه‌کسانی هستنند؟
در این سفرمجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  و ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،  فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی و سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی رئیس مجلس را همراهی می کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید