• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123967
+
-

بودجه یا درآمد؟ مسئله این است




فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفته لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به هیأت دولت آمد اما به‌دلیل همزمانی با بودجه از دستور کار دولت خارج شد. باید تلاش کنیم تا این موضوع بار دیگر در دستور کار دولت قرار بگیرد.
بیان 3نکته کوتاه در باب گفته وزیر اقتصاد لازم است؛ نخست اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم وقتی به بودجه امسال نرسد، همان بهتر که بماند برای دولت بعد زیرا ممکن است دولت آینده بگوید لایحه دولت فعلی را هرچند به قانون تبدیل شده، دارای ضعف می‌داند و در صدد اصلاح دوباره آن برآید. در این صورت تصویب لایحه در دولت و ارسال آن به مجلس نهایت به عمر دولت فعلی قد نمی‌دهد و درآمدهای احتمالی ناشی از اجرای قانون در سال‌جاری و آینده به خزانه واریز نخواهد شد. به همین دلیل تلاش برای در دستور کار قراردادن دوباره لایحه یک اقدام غیرضروری در ماه‌های آخر دولت حاضر است. پس اجازه باید داد تا دولت آینده بلکه لایحه را تصویب و به مجلس بفرستد و مسئولیت اجرای قانون را خودش بپذیرد. 
دوم اینکه اولویت نخست دولت هم‌اکنون اصلاح لایحه بودجه برگشت‌خورده از مجلس است و حتی با ارسال لایحه بودجه اصلاح‌شده، نمی‌توان روی درآمدهای ناشی از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم حساب باز کرد. 
سوم اینکه دخل و خرج دولت در سال آینده با کسری شدید بودجه مواجه است و اگر دولت معتقد به این است با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌توانست بخشی از کسری بودجه را با افزایش پایه‌های مالیاتی، حذف معافیت‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی جبران کند، انتظار می‌رفت که پیش از ارسال لایحه بودجه به مجلس و در زمان مقرر لایحه‌ای برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس می‌فرستاد تا اگر نمایندگان مدعی افزایش درآمدهای دولت از محل قانون جدید مالیاتی بودند، زودتر این لایحه را به قانون تبدیل می‌کردند.
به‌نظر می‌رسد با توجه به رشد نزدیک به صفر اقتصادی و وضعیت کسب‌وکارها و تنگنای معیشتی، هم دولت و هم مجلس می‌دانند که گرفتن مالیات سخت و شاید پیچیده باشد، به همین دلیل تصویب لایحه را به وقتی دیگر موکول کردن، یک هنر است تا هم بتوان آن را اجرا نکرد و هم اینکه وعده‌ها و شعارها برای گرفتن مالیات از مالیات‌ندهندگان همچنان در اولویت قرار گیرد. از قدیم گفته‌اند تا چیزی را نگرفته‌اید می‌توانید همواره قول بدهید که آن را می‌گیرید ولی اگر تلاش کردید و نتوانستید بگیرید، مشخص می‌شود در گرفتن ناتوان هستید و راه بهتر همان راه راحت‌تر است؛ هرچند پرهزینه. راه بهتر همانا تحمیل تورم به مردم و گرفتن مالیات تورمی است. داستان ساده است، پیچیده‌اش نکنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید