• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123936
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31pRA
+
-

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایرانایدرو در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

تعیین‌تکلیف قیمت خودرو تا پایان بهمن

بسته حمایت از جهش تیراژ تولید خودرو تا دوشنبه هفته جاری در وزارت صنعت نهایی می‌شود

خودرو
تعیین‌تکلیف قیمت خودرو تا پایان بهمن


در ماه‌های اخیر و پس از انتصاب علیرضا رزم‌حسینی به سمت وزیر صنعت، سیاستگذاری در زمینه رشد تولید، اصلاح قیمت و ساماندهی بازار خودرو در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) متمرکز شد. با مشارکت رئیس ایدرو در جلسات تخصصی شورای رقابت، طرح جدیدی برای تعیین قیمت بیش از 18خودروی کم‌تیراژ داخلی ارائه شد. محور اجرای این دستورالعمل رشد 50درصدی تیراژ تولید این خودروها در دی‌ماه امسال برای صدور مجوز افزایش قیمت این خودروها از ابتدای بهمن‌ماه بود. اما به‌دلیل محقق نشدن رشد تیراژ تولید، اجرای این دستورالعمل در سال‌جاری نیز منتفی شد. پیش از این، وزیر صنعت هم در چارچوب طرح جهش تولید خودرو، بسته‌ای حمایتی را به شورای هماهنگی سران اقتصادی قوا ارائه کرده بود که ضمن تأکید بر رشد تیراژ تولید خودرو، اصلاح یا آزادسازی قیمت 40درصد از محصولات خودروسازان را مدنظر قرار داده بود؛ طرحی که بررسی آن در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به طول انجامید و برخی از منتفی شدن آن، با توجه به سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو، خبر دادند. اما وزیر صنعت اخیرا در پاسخ به همشهری از تداوم بررسی و پیگیری برای اجرای این طرح خبر داده است. با محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت و رئیس ایدرو در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های داخلی‌سازی‌ قطعات خودروی تارا مانند خط تولید باک یورو6 و مجموعه لوله‌های سوخت‌رسانی و پمپ و گیج نمایشگر خودروی تارا در شرکت رایزکو و همچنین خط تولید انواع ECU خودروهای بنزینی و گازسوز در شرکت سازه پویش، خط تولید بوستر ترمز محصول تارا در شرکت آذین‌تنه و خط تولید موتور الکتریکی برخی مجموعه‌های خودرو ازجمله برف پاک‌کن و شیشه در شرکت اتحاد موتور، در مورد آخرین وضعیت اصلاح قیمت خودروهای کم‌تیراژ گفت‌وگو کرده‌ایم.

اصلاح فرایند قیمت‌گذاری دستوری خودرو ازجمله درخواست‌های خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین محور طرحی است که وزارت صنعت به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه کرده، سرنوشت این طرح چه شد؟
شورای جهش تولید به ایدرو برای تهیه یک بسته حمایتی کامل از صنعت خودرو و دفاع از آن در دولت ماموریت داده است. جزئیات این طرح مطرح شد و برای اجرایی شدن آخرین مراحل بررسی در سطح سیاستگذاری‌های کلان را طی می‌کند.
گفته می‌شود با اجرای این طرح، قیمت برخی خودروها آزاد می‌شود. درست است؟
این طرح به‌معنای آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ نیست، بلکه در این طرح، ساماندهی تولید و بازار خودرو در 2تا 3جنبه، مدنظر قرار گرفته است. رشد تیراژ تولید یکی از محورهای اصلی اجرای این طرح است و محور دیگر طرح جهش تولید، کاهش هزینه تمام‌شده تولید خودرو با فروش دارایی‌های غیرمولد و کاهش هزینه‌ها در زنجیره تامین مواداولیه، توسعه زنجیره تامین، تولید و افزایش ساخت داخل قطعات خودروست. بر این اساس، افزایش ساخت داخل بسیاری از قطعات خودروهای داخلی در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر آن، در این طرح پرداخت تسهیلات برای تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان و قطعه‌سازان مدنظر قرار گرفته است. برای پرداخت تسهیلات نیز 3 تا 4روش مانند اوراق گام، مرابحه و افزایش سقف تسهیلات پرداختی مورد توجه قرار گرفته است. این طرح شامل بسته‌ای است که سازوکارهای مختلفی برای تسهیل روند تولید و عرضه خودرو در آن پیش‌بینی شده؛ مثلا در زمینه تامین مواداولیه تولید قطعات خودرو، درست است که قیمت مواداولیه افزایش زیادی داشته، اما در این طرح مسیرهایی را پیدا کرده‌ایم تا بتوانیم با شیوه‌هایی مانند خرید‌های اعتباری یا در زنجیره مواداولیه، هزینه‌های مترتب بر تامین مواداولیه موردنیاز صنایع قطعه‌سازی‌ و خودروسازان را کاهش دهیم.
تدوین و تصویب بسته حمایتی صنعت خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
براساس نتایج جلسه‌ای که 2هفته پیش با معاون اول ریاست‌جمهوری داشتیم، مقرر شد این طرح در  2جلسه کارشناسی در شورای جهش تولید صنعت خودرو بررسی و برای تأیید نهایی و اجرا ارائه شود. نخستین جلسه بررسی این طرح در شورای جهش تولید روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد و دومین نشست کارشناسی این طرح نیز دوشنبه هفته جاری برگزار و جمع‌بندی نهایی می‌شود. با این روند تلاش می‌کنیم تا پایان بهمن‌ماه جاری بسته حمایتی کارشناسی شده صنعت خودرو را با هدف افزایش ساخت داخل، رشد تیراژ تولید و اصلاح قیمت تمام‌شده و فروش خودرو ارائه و با تأیید دولت، اجرایی کنیم.
با اجرای این طرح، چه اتفاقی برای قیمت خودروهای کم‌تیراژ و پرتیراژ داخلی می‌افتد؟ 
از انتظارات مردم برای بهبود کیفیت و اصلاح قیمت خودرو اطلاع داریم، اما معتقدیم استمرار حرکت تولید بدون توجه به نقش مشتریان قطعا موفقیت‌آمیز نخواهد بود. بر این اساس مسیرهای مختلفی را برای تسهیل روند تامین مواداولیه و قطعات، رشد تیراژ تولید و کاهش هزینه تمام‌شده تولید خودرو دنبال می‌کنیم و با طی این روند می‌توانیم به اصلاح و واقعی شدن قیمت خودروهای داخلی به‌نحوی که خودروسازان از زیاندهی خارج شده و مشتریان نیز از قیمت و کیفیت خودرو رضایت داشته باشند، امیدوار باشیم.
یعنی با نهایی شدن این بسته، قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب سازوکار شورای رقابت منتفی و تعیین قیمت به شرکت‌های خودروساز واگذار می‌شود؟
قیمت‌گذاری محصولات جدید خودروسازان در چارچوب شیوه‌نامه مصوب شورای رقابت، با اهداف و رویکردهای بسته حمایتی صنعت خودرو مغایرتی ندارد؛ زیرا در این بسته به سمت اصلاح سیاست‌ها در شیوه تعیین قیمت خودرو حرکت می‌کنیم؛ به‌نحوی که با کاهش قیمت تمام شده، شرایط را برای تثبیت یا جلوگیری از افزایش قیمت محصولات جدید خودروسازان فراهم کنیم. با وجود این، مسلما در شرایط فعلی باید مراجعی را که از نظر قانونی متولی تعیین قیمت خودرو هستند و در این زمینه مسئولیت دارند، مدنظر قراردهیم و به آنها پاسخگو باشیم، اما مطمئن باشید که بسته حمایتی صنعت خودرو بر مبنای تفاهم و اتفاق نظری که با اینگونه مراجع خواهیم داشت، اجرایی خواهد شد.
با این روند، دستورالعمل تازه‌ای برای قیمت‌گذاری خودرو ارائه خواهد شد یا قیمت‌ها آزاد می‌شود؟
درمورد خودروهایی که قبلا در بازار خودرو پایه قیمتی داشته‌اند، نرخ بر مبنای نرخ تورم بخشی اعلام شده در شورای رقابت تعیین می‌شود، اما در مورد محصولات جدید خودروسازان مانند تارا، شاهین و نظایر آن که هیچ‌گونه سابقه قیمتی در بازار ندارند، بر مبنای اینکه در تولید این خودروها از چه نوع دانش فنی، قطعات یا استانداردهایی استفاده شده، باید اعداد و ارقام استخراج قیمت این خودروها براساس روش‌های جدیدی تعیین و اعلام شود که در مورد این روش‌های جدید در مذاکره با شورای رقابت به تفاهم خواهیم رسید و شیوه قیمت‌گذاری محصولات جدید خودروسازان را به‌زودی اعلام می‌کنیم.
 یعنی این بسته حمایتی با طرح جهش تولید که قبلا به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شده، تفاوت دارد؟
نه، این بسته حمایتی در ادامه همان طرح قبلی است و شورای جهش تولید ما را موظف کرده تا جزئیات این بسته حمایتی را در جلسات کارشناسی بررسی و طرح نهایی را برای تصمیم‌گیری نهایی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کنیم.
در این طرح چه نکاتی گنجانده شده است؟
این طرح شامل بسته کاملی از مجموع روش‌های کاهش قیمت تمام‌شده خودرو، تامین منابع ریالی و ارزی، تامین زنجیره به‌منظور استفاده از حداکثر ظرفیت ساخت داخل قطعه‌سازان با استاندارد‌سازی‌ و مشترک‌سازی‌ قطعاتی است که در همه خودروهای ساخت داخل مورد استفاده قرار گرفته و به انحصار در تولید قطعه یا استفاده از آن در یک خودروی خاص منجر نشود. علاوه بر آن یافتن سازوکاری برای خارج کردن تولید و عرضه محصولات خودروسازان از زیاندهی و قطع فرایند تولید با زیان و رشد تیراژ تولید مدنظر قرار گرفته است. همچنین در این طرح، جهش تولید خودرو (هر چند به‌صورت نسبی) مدنظر قرار گرفته است که بر مبنای آن افزایش تولید به نسبت معقولی در تیراژ تولید خودروهای داخلی هدفگذاری شده است. بر این اساس، بسته حمایتی جهش تولید خودرو تا دوشنبه هفته آینده در وزارت صنعت نهایی و از جزئیات آن رونمایی می‌شود.
آیا انتظار دارید این بسته روی اصلاح قیمت خودرو اثرگذار باشد؟
بله، با اجرایی شدن این بسته امکان اصلاح قیمت خودرو نیز فراهم می‌شود؛ زیرا خودروسازان با کاهش هزینه تمام‌شده تولید قادر خواهند بود زیان خود را با این شیوه جبران کنند. واقعیت آن است که خودروسازان با شیوه کنونی و افزایش زیان قادر به اصلاح قیمت و رشد تیراژ تولید محصولاتشان نخواهند بود و براساس بسته حمایتی جهش تیراژ تولید خودرو تلاش می‌کنیم تا افزایش زیان خودروسازان با اتخاذ شیوه‌هایی جبران و زمینه رشد تیراژ تولید و اصلاح قیمت خودرو در بازار فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید